معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش:

جزئیات برگزاری آزمون‌های ارشد و دکتری 1402 اعلام شد

تهران (پانا) - معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش جزئیات برگزاری دو آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سال 1402 را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۰۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری آزمون‌های ارشد و دکتری 1402 اعلام شد

حسن مروتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری سازمان سنجش درخصوص جزئیات آماری آزمون‌های ارشد و دکتری گفت: تعداد کل شرکت کنندگان آزمون دکتری ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر است که از این تعداد ۷۵ هزار و ۶۲۵ نفر شرکت کننده زن و ۹۴ هزار و ۳۳۹ نفر از داوطلبان را آقایان تشکیل داده‌اند. درصد زنان ۴۴ درصد و درصد آقایان ۵۶ درصد شرکت کنندگان آزمون است.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش ادامه داد: حوزه‌های مختلفی برای برگزاری آزمون دکتری با سازمان سنجش همکاری می‌کنند که ۷۳ درصد حوزه‌های این آزمون در دانشگاه‌های دولتی مستقر می‌شوند. در دانشگاه آزاد ۱۵ درصد، دانشگاه پیام نور 4 درصد، دانشگاهع فنی حرفه‌ای 4 درصد، دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱ درصد و برخی موسسات غیرانتفاعی نیز 3 درصد از حوزه‌های آزمون را شامل می‌شود. تعداد شهرهایی که آزمون دکتری در آن برگزار می‌شود 110 شهر است و حوزه‌های امتحانی ما در این شهرها 157 حوزه است که اگر تعداد حوزه‌های فرعی هم گفته شود جمعا در ۵۵۷ حوزه، امتحانات را برگزار می‌کنیم.

مروتی در ادامه سخنان خود گفت: گروه‌های آزمایشی که در آزمون دکتری امتحان گرفته می‌شود ۷ گروه علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان انگلیسی است.

به گفته وی، آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1402 صبح پنج شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 نیز گفت: جمع کل ثبت‌نام کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر است که 255 هزار نفر زنان و 216 هزار و 528 نفر آقایان هستند که درصد زنان در این آزمون بیشتر است و ۵۴ درصد را زنان و ۴۶ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

مروتی تصریح کرد: آزمون کارشناسی ارشد در سه نیمروز عصر پنج‌شنبه 11 اسفند، صبح و عصر جمعه ۱۲ اسفند برگزار می‌شود. تعداد گروه‌های آزمایشی شرکت‌کننده در آزمون نیز 6 گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و گروه هنر و دامپزشکی است که در ۱۳۴ کد رشته باهم رقابت خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در آزمون کارشناسی ارشد نیز بیشترین حوزه‌ها یعنی ۷۰ درصد حوزه‌ها در دانشگاه‌های دولتی هستند.

این مقام مسئول همچنین درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای داوطلبان زلزله‌زده خوی نیز گفت: برای داوطلبان خوی هم تمهیداتی در نظر گرفته شده است. داوطلبان خوی در خود شهر خوی امتحان خواهند دارد. آن دسته از داوطلبانی که از ماکو و سلماس شرکت کرده‌اند و قبلا قرار بود در خوی امتحان بدهند به همین دو شهر انتقال داده می‌شود و در همین دو شهر از آنها امتحان گرفته می‌شود.

به گفته مروتی، حدود ۴۰۰ نوع دفترچه در این دو آزمون مدیریت می‌شود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار