«هوشیار» گامی برای تحقق عدالت آموزشی

تهران (پانا) - عدالت آموزشی به معنای دسترسی یکسان و برابر همه به آموزش است، این روزها با همراهی تلویزیون و آموزش‌و پرورش بال‌های پرواز برای آموزش هرچه بهتر گشوده شده است و این دو نهاد و سازمان با همراهی یکدیگر سعی بر این دارند که به تحقق این موضوع بکوشند.

کد مطلب: ۱۳۴۸۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
«هوشیار» گامی برای تحقق عدالت آموزشی

عدالت آموزشی به معنای دسترسی یکسان و برابر همه به آموزش است. از لحاظ انسانی مقوله عدالت از موضوعات محوری ادیان الهی به شمار می‌آید. همه ما می‌دانیم رسیدن به عدالت فراگیر به عنوان یک شاخصه معیار اسلامی تنها با کمک سرمایه انسانی به‌دست خواهد آمد. عدالت آموزشی در ایران بر کودکان که سرمایه‌ انسانی اصلی کشورهستند متمرکز است.
شبکه آموزش این روزها برنامه‌های متعددی برای عدالت آموزشی و ایجاد بستری برای آموزش بهتر با هدف یکپارچه سازی عدالت آموزشی با همراهی آموزش و پرورش دارد که نمونه آن را در برنامه مدرسه تلویزیونی ، کنکور مدرسه و .... دیگر طرح ها دیده می‌شود.

حال قرار است با کمک معاونت استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش برنامه جدیدی با نام هوشیار از تاریخ 17 اسفند ماه در شبکه آموزش پخش شود که این برنامه در 50 قسمت نکات علمی و آموزشی را برای آموزش بهتر دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

این برنامه با نام « هوشیار » قرار است در 50 قسمت به صورت کاملا رایگان با همراهی بهترین معلمان از تلویزیون پخش شود.

اگر به شکل‌گیری مدرسه تلویزیونی و در ادامه آن ادامه فعالیت آن بنگریم به این نتیجه می‌رسیم شیوع ویروس کرونا باعث شد که پلتفرم‌ها، شبکه‌های اینترنتی و همچنین تلویزیون کمک شایانی به مقوله آموزش در کشور کنند آن روزها تدریس به صورت فیزیکی و رو در رو امکان پذیر نبود و تمام دنیا به دنبال آن بود که راه‌های جدیدی را برای تدریس بهتر به دانش آموزان داشته باشد.

در آن روزها بار دیگر کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی و تقویت پژوهش علمی و عملی، تقویت مدرسه‌محوری و تحول در تالیف و ساختار کتب درسی از مهمترین چالش‌های پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت کشوربود.

اما با شکل‌گیری شبکه شاد و تغییر رویکرد شبکه‌آموزش با ساخت برنامه‌های چون مدرسه تلویزیونی این روند ساختار مناسب‌تری نسبت به گذشته به خود گرفت و تلویزیون با کمک 64 میلیون تلویزیونی که در سرتاسر کشور بود به فراگیر شدن آموزش کمک بسیاری کرد.

حال اگر بار دیگر به موضوع هم صدایی آموزش‌و پرورش و تلویزیون در مقوله عدالت آموزشی بنگریم متوجه این موضوع می‌شویم این دو رکن با استفاده از مزایای یکدیگربه طرح‌های نوعی برسند که نمونه آن در مدرسه تلویزیونی دیده می‌شود.

این بار تلویزیون قصد دارد با ساخت برنامه‌ای چون «هوشیار» یک گام جلوتر بروند و برای دانش‌آموزان باهوشی که توانایی حضور در کلاس های تقویتی را ندارند به عدالت آموزشی کمک کند .

امیرحسین اشرفی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار