رئیس دانشگاه فرهنگیان:

هویت دانشگاه فرهنگیان باید به سمت تربیت معلم برود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت هویت دانشگاه فرهنگیان باید به سمت تربیت معلم برود.

کد مطلب: ۱۳۴۷۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد
هویت دانشگاه فرهنگیان باید به سمت تربیت معلم برود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ نشست صمیمی اعضای هیات علمی و کارکنان پردیس‌های استان مرکزی با رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در سالن کنفرانس پردیس شهید باهنر برگزار شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان مرکزی، یکی از رسالت‌های خود به عنوان رئیس دانشگاه را احیای سنت تربیتِ معلم عنوان کرد و گفت: یک گفتمانی در سنت تربیت معلم است که یک مقطعی دچار آسیب شده و ما به دنبال احیای آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه اولین خطای راهبردی در گذشته تبدیل تربیت معلم به دانشگاه بوده است، افزود: ما از مسیر و سنت تربیت معلم عبور کردیم که این کار اشتباه است. چالش بزرگ دانشگاه، چالش هویت است. هویت دانشگاه باید به سمت تربیت معلم برود. هویت تربیت معلم، معلم‌سازی است.

صحرایی در ادامه اظهار داشت: محیط تربیت معلم، محیط هویت‌ساز است. احیای سنت تربیت معلم و ارتقای آن اولویت ما است زیرا در سنت تربیت معلم است که معلم تراز رشد می‌کند. آمار شهدای دانشجومعلم نشان‌دهنده این است که محیط تربیت معلم، هویت‌ساز است.

وی با تاکید بر این که در جهان شاهد گسست نسلی هستیم، گفت: این گسست ناشی از این است که ما معلم را برای حال تربیت می‌کنیم در صورتی که باید برای آینده تربیت کنیم. معلم آینده، معلمی چندوجهی است اگر در دانشگاه فرهنگیان به موضوع گسست نسلی نپردازیم آسیب‌های جامعه بیشتر خواهد شد، زیرا که حلقه وصل نسل‌های گسسته، معلم است و می‌تواند به عنوان پل بین نسل‌ها باشد.

وی، معلم را عنصر اهرمی ایجاد تحول دانست و افزود: معلمی که نگاه به آینده دارد، تحول‌گراست و ساختارشکنی می‌کند. ویژگی معلم خوب این است که سرور کتاب و برنامه درسی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: مساله ما فنون معلمی نیست. مساله ما هویت معلمی است هویتی که انسان‌ساز و انسان‌پرور است و ما به دنبال این هویت هستیم.

وی در ادامه با اشاره به جلسه اخیر هیات امنا گفت: بعد از 12 سال جلسه هیات امنا با حضور رئیس‌جمهوری تشکیل و برنامه راهبردی، چارت سازمانی و... به تصویب رسید که این نشان‌دهنده عزم دولت برای حمایت از تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی در پایان سخنان خود ضمن پاسخ به مسائل مطرح شده گفت: در حوزه پژوهش به دنبال این هستیم که هرگونه پژوهش و تحقیق در حوزه تعلیم و تربیت از مسیر دانشگاه فرهنگیان بگذرد و در آینده‌ای نزدیک پویش آموخته‌ها و نیاموخته‌های من در دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.

توجه بیشتر به نقش بانوان و دختران در تربیت معلم

صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان با حضور در بیت امام جمعه با آیت الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

صحرایی در این دیدار ضمن ارائه گزارش از اقدامات صورت‌گرفته گفت: بنده از بن جان به تربیتِ معلم اعتقاد راسخ دارم و با تمام توان تلاش می‌کنم سنت تربیتِ معلم را احیا کنم.

وی در ادامه افزود: گزینش درست معلم، تامین استاد و اصلاح برنامه درسی 3 هدف عمده است که به جد در حال پیگیری هستیم تا به سرانجام برسد.

وی، یکی از دغدغه‌های اساسی خود را گزینش صحیح معلم دانست و افزود: هیچ آموزش خوبی، جای گزینش بد را نخواهد گرفت و کسانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، ابتدا باید خوی و خصلت معلمی داشته باشند سپس دانشجو شوند.

آیت الله دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر اراک گفت: روسا و مدیران دانشگاه فرهنگیان را از بین آدم‌های معتقد و خداباور انتخاب کنید که نسبت به خون شهدا و انقلاب پایبند و برای دانشجویان دیگران الگو باشند.

وی افزود: تربیت معلم را برای معلم بسازید و به تربیت اخلاقی معلمان توجه ویژه داشته باشید زیرا که دانشگاه فرهنگیان یعنی دانشگاه کرامت، اگر معلم کرامت نداشته باشد نمی‌تواند اخلاق کریمانه به دیگران منتقل کند.

نماینده ولی فقیه، معلمی را ساده‌زیستی، قناعت، عفت نفس، کرامت و آقایی توصیف کرد و افزود: اگر کسی معلمی را به بهانه شغل و به طمع پول، انتخاب کرده است، راه را اشتباه آمده و باید برگردد.

وی در پایان سخنان خود گفت: به نقش بانوان و دختران در تربیت معلم توجه بیشتری داشته باشید البته بانوانی که معتقد به دین و اسلام هستند و نقش معلم و مربی (اساتید) را جدی بگیرید و ابتدا آنان را تربیت کنید سپس به تربیت دانشجویان بپردازید.

سالن ورزشی و ساختمان آموزشی پردیس زینب کبری(س) استان مرکزی با حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان افتتاح شد

همزمان با چهل و چهارمین بهار انقلاب، آیین افتتاح سالن ورزشی و ساختمان آموزشی خیّرساز با حضور رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان، میریونسی مدیرکل پشتیبانی، بهنام نظری معاون سیاسی امنیتی استانداری، خیرین و سایر مسئولین در پردیس زینب کبری(س) استان مرکزی برگزار شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این سفر کوتاه به استان مرکزی را اساسا برای تجلیل از خیرین آمده‌ام، گفت: امر تربیت معلم از امور کلیدی هر حکمرانی است هر حکمران شایسته‌ای به امر تربیت معلم اهتمام ویژه دارد برای همین در همه کشورها از جمله ایران دانشگاه تربیت معلم زیر نظر عالی‌ترین مقام آن کشور است.

وی افزود: اصالت دانشگاه فرهنگیان به خاطر تربیتِ معلم است برای همین هر دشمنی که طمع کشور را دارد در مغز معلمش رخنه می کند. بنابراین امروز تربیتِ معلم یعنی تربیت ایران، هرکس که نظام و ایران را دوست دارد چیزی را مهم تر از تربیتِ معلم نخواهد دانست.

صحرایی اظهار داشت: آینده ایران از امروز آموزش و پرورشش قابل پیش‌بینی است و مرکز ثقل آموزش وپرورش، تربیتِ معلم است. اگر می‌خواهیم ایران را بسازیم باید برایش معلم بسازیم. ایران را همین کودکانی که در مدرسه هستند خواهند ساخت و دانشگاه فرهنگیان معلم این کودکان را تربیت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امروز کشور ما درگیر اختلاف نسلی است و سرعت تغییر در جهان بسیار بالاست و حلقه وصل این گسست معلم است.

صحرایی با اشاره به نقش خیرین گفت: امروز اگر از خیرین تقدیر می‌شود در حقیقت از کسانی تقدیر می‌کنیم که سرمایه خود را برای نجات ایران گذاشته‌اند. امروز اگر ساختن مدرسه از ساختن مسجد بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست و ساختن دانشگاه برای معلمان به جهت تاثیرگذاری آن از همه این‌ها بالاتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه معلمان، جاودانه‌ترین افراد تاریخ هستند زیرا که کار معلمان زایش، زیستن و زندگی دادن است، اظهار داشت: خَیری که معلم پرورش می‌دهد هرگز نخواهد مرد. ما معلم پرورش می‌دهیم و خَیرین معلم ما هستند.

وی در پایان سخنان خود گفت: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه آینده کشور است به دولتمردان توصیه می‌کنم از خیرین الگو بگیرند زیرا خیرین، سرمایه خود را جایی خرج می‌کنند که بیشترین تاثیر را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار