«ارث پدری» شنیداری شد

تهران (پانا) - به همت شبکه رادیویی ایران صدا کتاب گویای «ارث پدری» به صورت مستند نمایشی در اختیار عموم قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۳۴۶۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
«ارث پدری» شنیداری شد

علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه این متون برای اولین بار به صورت مستند نمایشی صوتی و بدون سانسور در ایران صدا تولید شده است، گفت: کتاب گویای «ارث پدری» بر اساس مذاکرات مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۰ است که پیرامون سوءاستفاده‌ رضاخان از قدرت در جهت کسب منافع مالی شخصی، که به همت شبکه رادیویی ایران صدا تهیه و تدارک دیده شده است. روایتی مستند از سال های پرآشوب حمله متفقین به ایران و روزهای پس از سقوط پهلوی اول است. کتاب شنیداری ارث پدری روایتی از ایجاد فضای آزاد در روزنامه هاست که در مجلس دوازدهم و سیزدهم شورای ملی، نمایندگان حقایقی را درباره چپاول ثروت، زمین ها و املاک در بیست سال حکومت پهلوی اول، بازگو می کنند و در خلال آن زوایای جدیدی از اقدامات سودجویانه رضاخان برملا می‌شود.

معاون صدا با بیان اینکه بر سر موضوع های مختلف تاریخ معاصر ایران مباحثه و جدل های بسیاری جریان دارد، یادآور شد: اگرچه کشف حقیقت در تاریخ بسیار مشکل است و مانند جستجو در عمق تاریکی است، اما اطلاعات از تاریخ معاصر ما به اندازه ای اسناد معتبر و دست اول موجود است که کشف حقیقت را بسیار آسان می‌کند.

بخشی‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از برهه هایی که اسناد بسیار گویا و بدون هیچ ملاحظه سیاسی یا دیگر خودسانسوری ها موجود است، سالهای اول پس از سقوط پهلوی اول است، گفت: خوشبختانه اداره ای تحت عنوان اداره تندنویسی تحریر صورت مجلس، وظیفه ضبط مذاکرات مجلس ملی را به عهده داشته و تمام مذاکرات با تمام جزئیات ثبت شده است.

به گفته معاون صدا؛ آنچه نمایندگان مجلس بدون پروا و ملاحظه در ماه های پس از تبعید رضاخان بیان می کنند، به اندازه ایی جالب است که حتی می تواند پژوهشگران و فعالان سیاسی را شگفت زده کند. پرحجم ترین مذاکرات مجلس سیزدهم شورای ملی موضوع بازگرداندن املاک غصب شده مردم توسط رضاخان است. مذاکراتی که البته تحت تاثیر تحصن مردم چند ماه بعد از تبعید رضاخان بوده و تا اواخر مجلس سیزدهم ادامه پیدا می کند.
بخشی زاده در پایان وعده داد: با توجه به ارزش این اسناد و مذاکرات در روشن شدن حقایق تاریخی و سایر موضوعات مطرح شده در مجلس این دوره تاریخی، در جلد های بعدی این کتاب گویا به حوادث تاریخی تا سال ۱۳۲۲ و قحطی بزرگ پس از اشغال ایران توسط متفقین اختصاص خواهد یافت.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا؛ کتاب گویای مستند نمایشی «ارث پدری» به تهیه کنندگی شهرام جهانبازی تدارک دیده شده است که محمد بهاریان، آرمان ضیایی مهر، محمد تنهایی و سهیل قاصدی راویان این مستند هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار