وجود ۱۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده در کلانشهرها

تهران (پانا) - چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها به میزبانی بندرعباس با محوریت بافت‌های فرسوده برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۲۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
وجود ۱۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده در کلانشهرها

مهدی عباسی رئیس مجمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها گفت: چهارمین اجلاس روسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها با محوریت بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری که وسعتی در حدود ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری را به خود اختصاص داده، تشکیل جلسه داد.

وی افزود: در این جلسه به بررسی ابعاد مختلف فرسودگی کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و زیستی و افت کیفیت زندگی شهری در این بافت‌ها که گاها منجر به خروج جمعیت و بروز پدیده شب‌مردگی می‌شود با رویکرد حفظ هویت و ارزشهای محلی و احیای زندگی در این بافت‌ها و همچنین تأمین فضاها و سرانه‌های خدماتی و ارتقای سطح کیفی شهری، پرداخته شد.

وی با اشاره به اینکه اجلاس چهارم با یک تفاوت نسبت به اجلاس‌های قبلی در دوبخش جدا برگزار گردید گفت: در بخش اول به مسائل شهری استان میزبان با حضور مسئولین عالی رتبه، روسا و شهرداران شهرهای استان اختصاص یافته و موضوع بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری بندرعباس به دلیل گستردگی بافت فرسوده شهر در بیش از ۴۰ درصد وسعت شهر و چالشهای شهری در دستور کار اجلاس قرار داده شد.

وی افزود: در بخش دوم اجلاس نیز ابعاد ملی بازآفرینی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها و همچنین قانون درآمدهای پایدار در دستور اجلاس قرار گرفته و مورد نقد و بررسی اعضای مجمع و مدعوین قرار گرفت که نتایج آن در بیانیه پایانی جهت انعکاس به متولیان امر و مراجع قانونی و پیگیری از طریق کمیته های مشترک مجمع با دستگاههای ذیربط منعکس شد.

رئیس مجمع افزود: هرچند قانون درآمد پایدار با هدف اصلاح نظام مالی شهرداری به تصویب رسیده، لیکن برخی ابهامات در متن قانون و عدم تناسب آن با شرایط کلانشهرها مشاهده می شود.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۱۷ این قانون که مورد ایراد اعضای مجمع قرار گرفته بود، خواستار تغییر نگاه متولیان امر به کمیسیون ماده ۵ و اصلاح رویه مقرر برای عدم استفاده از ظرفیت این کمیسیون برای تراکم فروشی و هدایت آن به مسیر اصلاح و تکمیل طرح های تفصیلی و رفع مغایرت‌ها شد.

همچنین اجلاس چهارم شاهد انتخابات مجدد هیئت رئیسه نیز بود که با انتخاب اکثر آرا به شرح زیر است: رئیس مجمع: آقای مهدی عباسی (تهران).نایب رئیس اول: آقای بابایی اقدم (تبریز)،نایب رئیس دوم: آقای نظری (سمنان)،منشی: آقای عاشقان (ساری). سخنگو: خانم تقوی (قزوین) و در آخر مقرر شد اجلاس بعدی در شهر اصفهان برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار