دادستان عمومی و انقلاب خراسان جنوبی اعلام کرد:

تعیین تکلیف 90 درصدی پرونده‌های اغتشاشات در خراسان جنوبی

بیرجند(پانا) - دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از ارسال 1210 مورد گزارش از اغتشاشات چند ماه گذشته در خراسان جنوبی خبر داد و گفت 90 درصد پرونده‌های مربوط به اغتشاشات تعیین تکلیف شده است.

کد مطلب: ۱۳۴۱۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تعیین تکلیف 90 درصدی پرونده‌های اغتشاشات در خراسان جنوبی

حجت الاسلام والمسلمین علی نسایی زهان در مورد وضعیت پرونده های اغتشاش گران در خراسان جنوبی گفت: از این تعداد گزارش در نهایت 365 مورد به دادسرا ارسال و برای آنها پرونده تشکیل شده و در حال حاضر فقط 2 نفر از لیدرها در زندان بسر می برند و برای مابقی متهمان با ارائه وثیقه و تعهد، منع تعقیب صادر و آزاد شده اند.

وی از تعیین تکلیف 90 درصد پرونده های مربوط به اغتشاشات در دادگستری استان خبر داد و اذعان داشت: در بررسی هایی که انجام گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که بیش از 90 درصد اغتشاش گران فریب دشمن را خورده اند و تحت تأثیر فضای مجازی و تبلیغات دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته اند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه این افراد از روی احساسات زودگذر و بدون داشتن هدف خاصی در اغتشاشات شرکت داشته اند، افزود :در بدو امر با رأفت اسلامی با این افراد برخورد شده و اجازه نداده ایم عده‌ای بی‌گناه و بی تقصیر برایشان پرونده سازی بشود و پایشان به زندان باز شود.

برخورد با رأفت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین نسایی اذعان داشت: خیلی از افرادی که توسط پلیس امنیت، سپاه یا سایر ارگان های مرتبط در اغتشاشات دستگیر می شدند و ما با خودشان یا خانواده هایشان صحبت می کردیم و به این نتیجه می رسیدیم که بی گناه هستند در همان پلیس اطلاعات و امنیت با گرفتن تعهد آزاد می شدند تا به دادسرا معرفی نشوند.

وی ادامه داد: در این بین افرادی هم بودند که دلایلی علیه شان وجود داشت که پرونده تشکیل و به سیستم قضایی ارجاع داده می شد و اگر قرار تأمین التزام یا وثیقه یا کفالتی برایشان صادر میشد طبق قانون باز هم با رأفت اسلامی با این افراد برخورد و آزاد می شدند.

دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان با اشاره به تأکید ریاست قوه قضائیه و سیاست نظام و کشور بیان کرد: بنا بر این تأکیدات اگر این افراد توبه می کردند و خانواده آنها هم توجیه می شدند با رأفت اسلامی با آنها برخورد میشد و این روند هنوزهم در مورد پرونده های مفتوحه اغتشاش گران وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نسایی با اشاره به دستور اخیر مقام عالی قوه قضائیه در سوم بهمن ماه جاری اذعان داشت: به مناسبت فرا رسیدن 44مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شرکت‌کنندگان در اغتشاشات با رأفت اسلامی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا برای خیلی از پرونده هایی که به دادسرا ارسال شده، قرار منع تعقیب صادر شده و به این نتیجه رسیده ایم که این افراد از روی احساسات در اغتشاشات حضور یافته اند و با توجه به اینکه اصل بر برائت این افراد است، آنها را تبرئه کرده ایم.

برخورد جدی و قانونی با لیدرها

وی بیان کرد :عده ای هم که ارتباط آنها با شبکه های معاند به اثبات رسیده و نسبت به اموال عمومی تخریب داشته اند تقاضای خود مردم هم این بوده که با آنها برخورد جدی صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان افزود: با لیدرها و افرادی که با برنامه و هدفمند و در راستای براندازی نظام در اغتشاشات شرکت کرده اند، همه مصمم هستیم تا این افراد توبه نکنند، مطابق قانون با آنها برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین نسایی اذعان داشت: برای برخی از این افراد کیفرخواست صادر شده و برخی به دادگاه انقلاب و برخی به دادگاه عمومی ارسال شده است.

وی افزود: چون دفاع از کیفرخواست با دادستان است اگر تشخیص دهیم عده ای توبه کرده‌اند و توبه نامه نوشته‌اند و درصدد جبران هستند بطور مثال افرادی که در فضای مجازی در دوران اغتشاشات علیه نظام فعالیت داشته اند، الان در همان فضا اعلام پشیمانی کنند و بگویند فریب دشمن را خورده ایم، از ارفاقات قانونی هم در دادگاه بدوی و هم دادگاه تجدید نظر برایشان استفاده می شود تا حکمشان خفیف تر شود.

وی ادامه داد: این افراد علیه نظام اسلامی در فضای مجازی مطالب زیادی نوشته اند و به کشور صدمه وارد آورده اند که باید جبران کنند.

دادستان مرکز استان با بیان اینکه دلیل برقراری امنیت و آرامش در کشور بیداری و آگاهی مردم و به خود آمدن اکثر اغتشاش گران است که متوجه نقشه دشمن شدند، اذعان کرد: فریب خوردگان در اغتشاشات باید اعلام کنند که فریب خورده اند تا از مفاد ارفاقی قانونی برایشان استفاده شود.

وی هم چنین اذعان داشت: افرادی که به اموال عمومی در این اغتشاشات خسارت زده اند هم بر اساس قانون جریمه نقدی می شوند که باید بپردازند.

نرگس حمیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار