دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

بازی با کلمات برای اشتغال پرستاران!

مشکل پرستاران مربوط به یکی دو سال نیست بلکه وزارت بهداشت در ۱۵ سال گذشته اراده‌ای برای حل این مشکلات نداشته است/ نظام پرستاری در ۴سال اخیر اقدام موثری به نفع پرستاران نداشت

تهران (پانا) - دبیرکل خانه پرستار اظهارات یک مقام مسئول در وزارت بهداشت مبنی بر بیکار نبودن پرستاران در تهران را بازی با کلمات دانست و آمار پرستاران فعال و شاغل در نظام سلامت کشور را بسیار کمتر از استانداردهای جهانی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۰۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
بازی با کلمات برای اشتغال پرستاران!

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با پانا با موضوع بررسی و انعکاس مشکلات جامعه پرستاری کشور اظهار داشت: «سرمایه انسانی در جهان امروز بسیار اهمیت دارد و آن را مهمترین محور و اصل برای کارآیی سیستم می‌دانند. به ویژه مبحث نیروی انسانی در حوزه سلامت برای کشورها در اولویت است و حتی در شعارهای انتخاباتی به آن توجه می‌شود.»

وی با اشاره به شاخص‌ها و مولفه‌هایی که برای تعیین جایگاه و رتبه کشورها در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد، افزود: «در یکی از مطرح‌ترین شاخص‌ها، تعداد پرستاران را به ازای هر هزار نفر جمعیت در نظر می‌گیرند که بهترین حالت در این زمینه، فعالیت 9 یا 10 پرستار به ازای هر هزار نفر است و این رقم به طور متوسط باید 5 یا 6 پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت باشد. کمترین میزان و حداقل تعدادی که در این باره در نظر گرفته شده، 3 پرستار به ازای هر هزار نفر است.»

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: «متاسفانه شرایط کشور ما در این باره جالب نیست و به ازای هر هزار نفر فقط 1.5 پرستار داریم؛ یعنی اگر فشار بلندمدت روی پرستاران ما باشد نمی‌توانند آن را تحمل کنند. مردم کشور ما در حال حاضر نیمی از حداقلِ خدمات پرستاری که باید دریافت کنند را می‌گیرند و به عبارتی نیمی از این خدمات را دریافت نمی‌کنند.»

شریفی مقدم تاکید کرد: «نظر سازمان بهداشت جهانی این است که هرچه قدر تعداد پرستاران در یک جامعه کمتر باشد به همان نسبت به مردم خسارت وارد می‌شود و آمار مرگ و میر بالاتر می‌رود. بنابراین فعالیت پرستاران، کیفیت کار آنها و نسبت تعدادشان به جمعیت، ارتباط مستقیم با جان و حیات انسان‌ها دارد.»

وی با بیان اینکه مشکل امروز ما مربوط به یکی دو روز یا یکی دوسال نیست و حداقل حاصل اتفاقات یک دهه گذشته است، گفت: «در 10 سال گذشته برخی نیروها بازنشسته شدند و به طور متوسط سالانه 5 تا 6 هزار نفر خروجی داریم. علاوه بر اینها با ترک شغل، مهاجرت و تغییر شغل پرستاران مواجه بوده و هستیم.»

* افزوده شدن تخت‌های بیمارستانی بدون تامین پرستار

دبیرکل خانه پرستار اظهار داشت: «نکته مهم دیگر، افزوده شدن تخت‌های بیمارستانی در بازه‌های زمانی مختلف است که به تامین پرستار برای این تخت‌ها توجه نمی‌شود. ما امروز با کمبود 100 هزار پرستار مواجه هستیم و طی سال‌های گذشته بارها در این باره هشدار داده‌ایم. از طرف دیگر، 100 هزار پرستار بیکار داریم که فارغ‌التحصیل می‌شوند اما جذب نمی‌شوند. البته وزارت بهداشت به خوبی به این مشکل و کاستی واقف است.»

شریفی مقدم افزود: «متاسفانه در سال‌های 1400 و 1401 هیچ آزمون استخدامی برگزار نشده است و در سال 1399 یک آزمون برگزار شد که حدود 14 هزار نفر جذب شدند. در سال‌های 1398 و 1397 نیز آزمون استخدامی برگزار نشده است. بنابراین در 5 سال گذشته 35 هزار پرستار بازنشسته شده‌اند و ما فقط 14 هزار پرستار جذب کرده‌ایم. این اتفاقات در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان، آمادگی خود را برای بیماری‌های نوظهور همچون کرونا تقویت می‌کنند تا از سلامت و حیات مردم خود محافظت کنند.»

وی با طرح این سوال که «مشکل امروز ما چیست؟» ادامه داد: «قطعا مشکل ما جوابگویی آقای وزیر نیست بلکه با مشکل سیستمی مواجه هستیم که مربوط به 10 سال گذشته است. به طور مثال در دولت آقای روحانی 40 هزار تخت بیمارستانی ایجاد شد و این درحالی است که دنیا به سمت تخت‌زدایی می‌رود. افزودن تخت به معنای مریض بودن مردم است و کشورهای دیگر اعتقاد دارند که باید در زمینه پیشگیری فعالیت بیشتری داشته باشند. آنها به ازای هر تخت، نیروی انسانی می‌گیرند ولی ما این کار را در 15 سال گذشته انجام نداده‌ایم چراکه در همه آن سال‌ها در وزارت بهداشت اراده‌ای برای رفع مشکل و بهبود وضعیت وجود نداشته است.»

* اظهارات برخی مقامات، بازی با کلمات است

شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که «عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرده است که در تهران کمبود پرستار نداریم و آیا شما این موضوع را قبول دارید؟« اظهار داشت: «اظهارات آقای عبادی بازی با کلمات است. به یاد داریم که در آزمون سال ۹۹ بیش از ۷۰ هزار نفر پرستار نام‌نویسی کردند و این به معنای بیکار بودن همه آن 70 هزار نفر است. البته خیلی از پرستاران بیکار در آن آزمون ثبت نام نکردند چون حقوق و مزایای شغل پرستاری را در ایران کافی نمی‌دانند.»

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: «من در همان برنامه رادیو گفتگو که معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز حضور داشت اعلام کردم که تمدید ۳ماهه و ۸۰ روزه با پرستارانی که در ایام کرونا، جان خود را کف دست گرفتند، اوج بهره‌کشی از نیروی کار بود. دلیل عدم استخدام پرستار، مشکلات سیستمی است و پشت مافیای وزارت بهداشت، اراده‌ای نیست. تعارض منافعی وجود دارد که خارج از حوزه پرستاری است.»

* نظام پرستاری اقدام موثری به نفع پرستاران نداشت

وی همچنین با اشاره به برخی اظهارات محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: «آقایان در سازمان نظام پرستاری هیچ اقدام موثر و کارگشا در طول چهار سال گذشته به نفع پرستاران انجام نداده‌اند و الان که به پایان دوره فعالیت خود رسیده‌اند به ظاهر حامی پرستاران شده‌اند.»

گفتنی است خبرگزاری پانا بر اساس اصول حرفه‌ای رسانه‌ای، تاکنون نظرات سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و خانه پرستار را منتشر کرده است و اکنون نیز آماده انعکاس پاسخ‌ها و نقطه نظرات سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت درباره اظهارات دبیرکل خانه پرستار است تا در نهایت شاهد حل شدن مشکلات و معضلاتی باشیم که جامعه شریف پرستاری با آن مواجه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار