نحوه شرکت صاحبان خودروی فرسوده در طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان داخلی

تهران (پانا) - صاحبان خودروهای فرسوده امروز می‌توانند با مراجعه به سایتesale.ikco.ir برای جایگزین کردن خودروی فرسود خود اقدام کنند و امتیازی که به مالکان خودروی فرسوده داده شده این است که می‌توانند در زمان ثبت‌نام خودروی خود را انتخاب کنند.

کد مطلب: ۱۳۳۷۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
نحوه شرکت صاحبان خودروی فرسوده در طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان داخلی

امروز طرح فروش ایران‌خودرو در شرایطی آغاز می‌شود که این طرح سه هفته متوقف‌شده بود و حالا در قالب فروش فوق‌العاده چهار محصول خود به صورت سه طرح عادی، حمایت از جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده به مدت سه روز اجرایی می‌شود. نکته قابل توجه و مهم این طرح، جایگزینی خودروهای فرسوده است که این روزها به دلیل آلودگی‌های شدید هوا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.

ماجرای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از کجا آغاز شد؟

اواخر دهه 80 بود که با تصویب آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف شدند متناسب با تولید و وارداتی که دارند تعدادی خودروی فرسوده را از رده خارج کنند. این روند تا سال 97 ادامه داشت که ناگهان صحبت از ممنوعیت واردات خودرو شد و این طرح به محاق رفت. در آن زمان قرار بود به ازای هر خودروی وارداتی تعدادی خودروی فرسوده از رده خارج شود اما با ممنوع‌شدن واردات خودرو، طرح مهم اسقاط خودروهای فرسوده که یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در آلودگی هوا بود، فراموش شد.

شکست احیای طرح اسقاط خودروی فرسوده

در خرداد 1400 بود که قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس مطرح و مقرر شد خودروسازان به ازای هر چهار خودرو، یک خودرو را اسقاط کنند اما باگذشت مدت‌زمانی اندک، لایحه‌ای به مجلس وارد شد که اسقاط خودروی فرسوده را متوقف می‌کرد و خودروساز با پرداخت مبلغی، مجبور به اسقاط نمی‌شد و این لایحه هم رای نیاورد.

موافقان این لایحه عنوان کرده بودند که در این لایحه هم امکان اسقاط خودرو وجود دارد و هم اینکه مجوز دریافت پلاک جدید صادر می‌شود. همچنین فاطمی امین، وزیر صمت عنوان کرده بود که چنین لایحه‌ای دو مشکل اساسی را رفع می‌کند. اول اینکه توقف تولید از بین می‌رود زیرا کارخانه‌های موتورسازی مملو از موتورهای تولیدشده‌ای بودند که امکان عرضه نداشتند و دوم اینکه پس‌ازآن منابعی فراهم می‌شود تا به مالکان و صاحبان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده کمک ‌شود تا وسایل خود را از رده خارج کنند.

تلاش وزارت صمت برای احیای دوباره طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در قالب قرعه‌کشی

در سال جاری، وزارت صمت در سومین مرحله از فروش طرح فروش یکپارچه خودروها تصمیم گرفت که موضوع جایگزینی خودروهای فرسوده را دوباره سروسامان دهد و ازاین‌جهت اعلام کرد که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سهم 20 درصدی از ظرفیت قرعه‌کشی محصولات خودروسازان را دارند.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در آن زمان در رابطه با جزئیات این طرح و اینکه شیوه تخصیص و شرایط آن به چه صورت خواهد بود، گفته بود: «براساس بند ف تبصره ۷ قانون بودجه امسال، ۱۰ درصد از ظرفیت خودروهایی که مشمول طرح قرعه‌کشی می‌شوند، بایستی برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مورداستفاده قرار گیرند؛ بنابراین در سومین طرح فروش یکپارچه خودروها، برای اولین بار ۲۰ درصد از ظرفیت خودروهای مشمول قرعه‌کشی را به این طرح اختصاص داده‌ایم؛ چراکه در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، این اتفاق نیفتاده بود.»

وی خاطر نشان کرده بود: «بدین ترتیب افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند و مشمول این طرح خواهند بود، می‌توانند در این مرحله از فروش یکپارچه خودروها، ثبت‌نام کنند و کد ثبت‌نامی این افراد، از ستاد مدیریت سوخت و حمل‌ونقل استعلام خواهد شد. چنانچه براساس کد ثبت‌نامی، خودرو فرسوده وجود داشت، به شرط آنکه تا دو ماه آینده، شخص خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود. (البته به شرط برنده شدن) همچنین براساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف هستند در ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط خودروی فرسوده ارائه دهند تا خودروهای تولیدی قابل شماره‌گذاری باشند؛ در حال حاضر، شرایط موجود برای ارائه گواهی اسقاط خودرو، به سبب افزایش قیمت خودروها و نبود سازوکارهای تشویقی یا تنبیهی، چندان پاسخگوی تولید نبوده و به نوعی به یک گلوگاه تبدیل شده است؛ بنابراین قانون‌گذار، برای رفع این مشکل درصد فوق‌الذکر (۱۰ درصد) ظرفیت قرعه‌کشی‌ها را در نظر گرفته تا بدین منظور (اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده) اختصاص دهد.»

مالکان خودروهای فرسوده چگونه در قرعه‌کشی خودرو شرکت کنند؟

طرح جدید فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو ویژه متقاضیان عادی، جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو فرسوده از امروز، یکشنبه آغاز شده و تا سه روز ادامه دارد.

متقاضیان طرح خودروی فرسوده می‌توانند در موعد مقرر با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کنند. ضوابط و قوانین خودروهای فرسوده‌ای که مشمول ثبت‌نام در این طرح می‌شوند .

مالکان خودروی فرسوده برای چه خودروهایی می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

طبق شرایط ثبت‌نام در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به ازای هر کد ملی و شماره تلفن متقاضی یک خودرو تعلق می‌گیرد و متقاضیان این طرح در زمان ثبت‌نام می‌توانند خودروی خود را انتخاب کنند.

در جدول زیر اسامی خودروها و شرایط واگذاری اعلام شده است.

خودروهای چندساله فرسوده محسوب می‌شوند؟

علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری درباره معیارهای فرسوده بودن یک خودرو گفت: «بر اساس آیین‌نامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است. این سن برای خودروهای مختلف، متفاوت است. مطابق ماده ۲ آئین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی برای خودروهای شخصی (سواری و سواری کار) ۱۵ سال است.»

وی افزود: «سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز ۸ سال، خودروهای عمومی پایه گازسوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه‌ گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی‌شده) ۲۰ سال، مینی‌بوس و میدل باس درون‌شهری و برون‌شهری دیزلی ۸ سال و پایه گاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی شده ۲۰ سال در نظر گرفته شده است. همچنین سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است. برای سواری‌های دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار