نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا:

ورود املاک به بورس، مسکن را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند

تهران (پانا) - نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه مسکن یک کالای مصرفی است و نباید به آن نگاه سرمایه‌ای داشت، عنوان کرد اگر بازار تولید مسکن رقابتی شود هر فردی خانه‌اش را خالی نگه دارد، ضرر می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۳۲۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
ورود املاک به بورس، مسکن را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره رفتن سرمایه‌ها به سمت حوزه مسکن و احتمال افزایش خانه‌های خالی گفت: «این روزها به دلیل شرایط اقتصادی افرادی هستند که سرمایه‌های شان را به سمت خرید خانه می‌برند ولی این به اندازه‌ای نیست که بگوییم به زودی بر تعداد خانه‌های خالی افزوده خواهد شد.»

خانه کالای مصرفی است نه سرمایه‌ای
رهبر با اشاره به اینکه برای حل موضوع خانه‌های خالی باید تدبیری شود تا مسکن به سمت سرمایه‌ای‌شدن، نرود عنوان کرد: «مسکن باید جنبه مصرفی خودش را حفظ کند. مسکن را نباید احتکار کرد تا قیمت بالا برود. باید به تعداد مصرف‌کنندگان خانه ساخته شود آن هم متناسب با قدرت‌ خرید خانواده‌های مختلف و دهک‌های مختلف.»


ورود املاک به بورس مسکن را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند
رهبر عنوان کرد: «متاسفانه برنامه‌ریزی‌های کنونی به گونه‌ای نیست که همه مصرف‌کنندگان واقعی خانه بتوانند خانه‌‌دار شوند. وقتی املاک و مستغلات وارد بورس می‌شود یعنی سیاستگذاری‌ها در کشور به سمتی می‌رود که خانه جنبه سرمایه‌گذاری پیدا کند و نه جنبه مصرفی.»
وی افزود: «این موضوع با سیاست‌هایی که ما برای خانه‌دارکردن همه بی‌خانه‌ها تعریف می‌کنیم در تناقض است.»


هزینه شناسایی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی بالاست
نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران درباره مالیات بر خانه‌های خالی گفت: «از همان روزهای اول که طرح مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرده بودند، هزینه‌ای که برای شناسایی یا دریافت مالیات بر خانه‌های خالی باید خرج کنند بیشتر از مقدار مالیاتی است که احتمالا دریافت می‌کنند.»


دلایل موفق‌نبودن طرح مالیات بر خانه‌های خالی
وی درباره دلایل عملیاتی نشدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: «دلایل مختلفی وجود دارد که مانع اجرایی‌شدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی شده است از مشکلاتی که سامانه ثبت‌نام مالکان داشته تا اینکه نتوانسته‌اند روش‌های دور زدن این موضوع را به خوبی مدیریت کنند. همه اینها دست به دست هم داد تا طرح مالیات بر خانه‌های خالی موفق نباشد.»
وی افزود: «موضوع دیگر این است که اغلب این خانه‌های خالی در دست بانک‌هاست و باید حریف آنها شوند تا بتوان گام بزرگی برای این موضوع برداشته شود.»

اقتصاد آزاد راهکار خرید و فروش خانه‌های خالی است
رهبر راهکار خرید و فروش خانه‌های خالی را اقتصاد آزاد عنوان کرد و گفت: «درواقع تولید بالا برود و رقابت ایجاد شود دیگر کسی خانه خالی‌اش را نگه نمی‌دارد چون ضرر می‌کند زیرا کسی از او خرید نمی‌کند. اصل موضوع خرید و فروش است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار