بررسی قیمت آجیل شب یلدا + جدول قیمت

تهران (پانا) - در شرایطی که اتحادیه آجیل و خشکبار تهران نرخ مصوب آجیل شب یلدا را 350 هزار تومان تعریف کرده است اما این روزها فروشگاه‌ها بسته‌هایی با عنوان آجیل اقتصادی شب یلدا تعریف کرده‌اند تا شاید با قیمت کمتری بتوانند آجیل‌شان را به فروش برسانند.

کد مطلب: ۱۳۳۱۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
بررسی قیمت آجیل شب یلدا + جدول قیمت

شب یلدا از جشن‌های کهن ایرانی است که در آن پایان سیاهی بلندترین شب سال را نوید می‌دهد و آغازی برای روزهای بلند زمستان است و در این روز ایرانیان با برگزاری مهمانی و سفره‌های رنگین و حافظ خوانی به استقبال سرمای زمستان می‌روند.

درحالی‌که فقط چند روز دیگر تا دورهمی جشن شب یلدا باقی‌مانده است و باوجود افزایش قیمت‌ها در بازار شب یلدا اما ایرانی‌ها سعی می‌کنند حتی در حداقل‌ترین شکل ممکن چراغ این آیین کهن را روشن نگه دارند. یکی از اقلام مهم برگزاری شب یلدا آجیل است که گرمی آن قرار است انرژی‌بخش روزهای سرد زمستان باشد.

مدتی قبل مصطفی احمدی، مشاور اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفته بود که قیمت آجیل شب یلدا امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. اتحادیه آجیل و خشکبار تهران هم قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط درجه‌یک شب یلدا (آجیل شیرین) را حداکثر ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده است.

گزارش میدانی خبرگزاری پانا نشان می‌دهد که این قیمت مصوب برای آجیل موسوم به آجیل شب یلدا اگرچه ظاهراً در فروشگاه‌های آجیل‌فروشی رعایت می‌شود اما قیمت انواع آجیل متناسب با ترکیب آجیل‌ها و کیفیت آن تفاوت زیادی در نقاط مختلف تهران دارد.

آجیل شب یلدا از 200 تا 350 هزار تومان

این روزها فروشگاه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها اقدام به فروش بسته‌هایی با عنوان آجیل اقتصادی شب یلدا می‌کنند که در این نوع بسته‌ها، خبری از مغزهای اصلی مانند بادام و پسته و فندوق نیست و میزان آجیل آن کم است و بخش عمده آن را خشکبار تشکیل می‌دهد. این بسته‌ها باقیمت‌های مختلف از 200 هزار تومان تا 350 هزار تومان به فروش می‌رسد.

آجیل شب یلدا که نرخ مصوب اتحادیه برای آن تعریف شده شامل کشمش، توت خشک، انجیر خشک، نخودچی، برگه زردآلو، باسلق و مویز است و با تعداد انگشت‌شماری از مغزها اصلی که شامل پسته، فندق و بادام است ترکیب شده و به فروش می‌رسد.

قیمت آجیل شب یلدا در فروشگاه‌های مختلف از 350 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به اینکه مغزهای اصلی بیشتری با آن ترکیب شود قیمت‌ها تغییر کرده و افزایش دارد.

قیمت آجیل چهارمغز تا 690 هزار تومان

یک نوع دیگر از آجیل‌هایی که در شب یلدا مصرف می‌شود با عنوان آجیل چهارمغز است که شامل مغز بادام، پسته، فندق و بادام‌زمینی است. قیمت این نوع آجیل از 580 هزار تومان شروع می‌شود و در فروشگاه‌های مختلف تفاوت قیمت چشمگیری دارد. در فروشگاه دیگری این نوع آجیل چهارمغز تا 690 هزار تومان هم فروخته می‌شود.

در جدول زیر قیمت آجیل و خشکبار در دو فروشگاه مختلف را مقایسه کرده‌ایم.قیمت‌ها به تومان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار