توضیح وزیر راه و شهرسازی درباره روش‌های تامین مالی نهضت ملی مسکن

بودجه اجرای نهضت ملی مسکن از بودجه کشور بیشتر است/ شهرداری‌ها باید سهم قابل توجهی از تولید مسکن را برعهده بگیرند

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی درباره طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد برای ساخت ۴میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بودجه ۲ هزار و۸۰۰ همت نیاز است که موضوع روش‌های تأمین مالی این طرح با توجه اینکه متقاضیان مسکن‌های حمایتی از اعضای دهک‌های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مورد بررسی و ارائه راه حل قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
توضیح وزیر راه و شهرسازی درباره روش‌های تامین مالی نهضت ملی مسکن

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر وزارت راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد رستم قاسمی، وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی گفت: «در این شرایط موجود در نظام شهرسازی، باید دید چرا اینقدر مشکل وجود دارد. آیا نتوانسته‌ایم نظام حل مسایل را خوب احصا کنیم؟ یا اینکه راه حل‌ها را خوب و دقیق تشخیص نداده‌ایم؟ باید دید الگوی شهرسازی و ساخت مسکن و شهرهای جدید چقدر دقیق بوده و حتی راه حل‌ها هم درست تدوین شده و یا مشکل در اجرای راه‌حل‌ها بوده است؟»

بذرپاش گفت: «فناوری و تکنولوژی پیاده‌سازی ایده‌های خوب، مهم است و احتمالا با پژوهش به این برسیم که این ایده‌ها بخوبی اجرا نشده است. باید دید در کدامیک از این سه حوزه ما مشکل داریم.»

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: «ما از الگوی ایرانی اسلامی زیاد سخن گفته‌ایم. همه زنجیره ساخت مسکن با فرهنگ ایرانی وجود داشته اما چند درصد از مسکن‌های کشور ما فرهنگ ایرانی‌بودن در آن موج می‌زند؟ متاسفانه در یکی از این سه بخش مسئله گیر کرده‌ایم.»

وی گفت: «فرض این است که به خوبی پژوهش شده و راهکارهای خوب ارایه شده اما باید دید من مقام مسئول چگونه باید پیاده‌سازی می‌کردم تا چنین نشود.»

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح نهضت ملی مسکن و اشاره به هزینه ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن توضیح داد: «برای ساخت ۴میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن با برآورد هزینه ساخت حدود متری ۷ میلیون تومان با در نظر گرفتن هر واحد با مشاعات به مساحت ۱۰۰ متر مربع، بودجه ۲ هزار و۸۰۰ همت نیاز است که موضوع روش‌های تأمین مالی این طرح با توجه اینکه متقاضیان مسکن‌های حمایتی از اعضای دهک‌های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مورد بررسی و ارائه راه حل قرار گیرد.»

بذرپاش اظهار کرد: «ما با صنایع مختلفی اعم از ساختمان، ریلی، دریایی و صنایع دیگر روبرو هستیم و در این حالت بودجه و قیمت تمام شده و طول ساخت و زمان ساخت و بازار و رقبا مهم هستند و همه این موارد بر روی صنعت اثر دارد. بهتر است نگاه صنعت در نهاد پژوهشی مرکز تحقیقات مسکن تقویت شود.»

بذرپاش با اشاره به اهمیت پژوهش در وزارت راه و شهرسازی گفت: «اگر بخواهیم این وزارتخانه، فناورانه اداره شود همین مرکز پژوهش مسکن در اولویت است. پس توافق کنیم که این وزارتخانه فناورانه‌تر اداره شود و در پیشرفت کشور، صنعتی پیشران باشد.»

بذرپاش در جمع خبرنگاران نیز درباره روش‌های تامین مالی نهضت ملی مسکن، گفت: «روش های مختلفی در دستور کار است. در هدفگذاری اولیه تامین مسکن که دغدغه دولت بوده و مبتنی بر قانون جهش مسکن که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، از نمایندگان مجلس استمداد طلبیده‌ام تا برای اجرای این مهم کمک کنند. همچنین از روش‌های تامین مالی مختلف برای اجرای این پروژه استفاده خواهد شد.»

وی درباره روش‌های مالی مختلف تامین مسکن گفت: «یکی از اقدامات ما استفاده از روش ترکیبی است؛ یعنی روشی که در تامین زمین و تسهیلات استفاده شده و همچنین در پروژه‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن هم پیش از این استفاده شده،‌ ترکیب این روش‌ها برای تامین مسکن مورد نظر است.»

وی افزود: «یکی از شرکای راهبردی وزارت راه، شهرداری‌‌ها هستند که سهم قابل قبولی در تولید مسکن باید داشته باشند.»

وی با اشاره به موضوع ساخت ۴ میلیون مسکن وعده داده شده از سوی دولت، گفت: «منظور از یک میلیون مسکن این نیست که دولت همه را بسازد بلکه ظرفیت‌های تشویقی که وزارتخانه برای دولتی‌ها، شهرداری‌ها و خودمالکی‌ها در نظر می‌گیرد، کمک می‌کند تا در واحدهای شهری و روستایی مسکن ساخته شود.»

بذرپاش گفت: «واگذاری زمین از پروژه‌های جدی ماست و گروهی برای این مهم در نظر گرفته‌ایم تا ببینیم کدام شهرها امکان واگذاری مسکن دارند و این فرآیند از ابتدای سال آینده در مقیاس گسترده آغاز خواهد شد. اکنون استانداران شهر به شهر بررسی می‌کنند تا زمین‌هایی‌که امکان واگذاری دارند را اعلام کنند. همچنین زمین‌های دولتی هم تحویل وزارت راه و شهرسازی شود تا انشاله به مرور خبرهای خوبی اعلام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار