یک اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا:

آموزش و مهارت توأمان منجر به عبور جامعه از فقر اقتصادی و فرهنگی می‌شود

الگوی تولید ثروت در دنیا مبتنی بر توزیع عادلانه مدرسه، معلم و امکانات آموزشی است

تهران (پانا) - یک اقتصاددان معتقد است که اگر مدرسه،معلم و امکانات آموزشی در سطح کشور توزیع متناسبی داشته باشد منجر به این می‌شود که آموزش و مهارت در کنار هم رشد کند و درنهایت همین موضع فرصتی ایجاد می‌کند تا جامعه بتواند از فقر اقتصادی و فرهنگی به‌راحتی عبور کند.

کد مطلب: ۱۳۳۰۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و مهارت توأمان منجر به عبور جامعه از فقر اقتصادی و فرهنگی می‌شود

در شرایطی که هرم نیروی انسانی کشور دچار تغییر شده است فناوری‌های جدید فرصت مهارت‌آموزی برای افراد بیشتری را فراهم کرده است. در این شرایط خوب است که نظام آموزشی و امکاناتی که موجود است باهم تطبیق پیدا کنند. این موضوع نیازمند تحول در سیاست‌گذاری‌های حوزه آموزش است تا تعامل میان مدرسه و دانش‌آموز و معلم در بستر ابزارهای جدید تعریف به‌روزتری به خود بگیرد و اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

آموزش اصل مهم فقرزدایی پایدار است

حسین راغفر، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا گفت: «آموزش یک اصل مهم در سیاست‌های کلان فقرزدایی پایدار است که می‌تواند چرخه به ارث رسیدن فقر را متوقف کند و از محکوم‌شدن کودکان خانوارهای فقیر به فقر مادام‌العمر جلوگیری کند.»

وی افزود: «در کشوری مانند هندوستان که غالباً نسبت به شرایط اقتصادی آن، این تصور وجود دارد که اقتصادش ضعیف است، مهم‌ترین کاری که دولتمردان آن انجام داده‌اند این است که روی افزایش و گسترش ظرفیت‌های مهارتی و آموزشی در کل کشور کارکرده‌اند و حالا امروزه هندوستان در حوزه تکنولوژی فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از کشورهای سرآمد جهان است و ارقام بسیار بزرگی را به‌عنوان درآمد بین‌المللی آن بیان می‌کنند. درواقع جایگاه توسعه‌یافتگی کشورها به‌واسطه افزایش مهارت و دانش عمومی نزد آحاد مردم در حال تغییر است.»

الگوی تولید ثروت مبتنی بر دانش و مهارت شده است

راغفر اظهار کرد: «طی سه دهه گذشته بسیاری از کشورهایی که در پائین‌دست اقتصاد جهانی بودند به بالادست منتقل شدند. به‌عنوان مثال کشور کره جنوبی، با آنکه 30 سال پیش برای کشور ما نیروی کار ارسال می‌کرد، امروزه درآمد سرانه‌اش عمدتاً براساس تکنولوژی است. درواقع الگوی تولید ثروت در دنیا در حال تغییر است و این الگو مبتنی بر دانش و مهارت شده است.»

این اقتصاددان عنوان کرد: « تغییرات تکنولوژی باعث شده یک نفر در طول مدت کوتاهی مجبور باشد که مهارت‌های متفاوتی را تجربه کند و امکان ندارد که ما در کشور خودمان با چنین ساختارهای سنتی موجود به این سطح برسیم. حال باید پرسید، برای رسیدن به این سطح موردنظر چه باید کرد؟»

وی افزود: «سه عنصر بسیار مهم در این زمینه عبارتند از، نهاد آموزش مانند مدرسه، معلم و امکاناتی که در نظام آموزش و پرورش موجود است و این سه عنصر باید به‌صورت مدرن و منصفانه در کشور در دسترس قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد تغییر باشیم.»

اثرگذاری ابزارهای تکنولوژی بر کاهش محرومیت‌ها

راغفر با اشاره به اثرگذاری ابزارهای تکنولوژی بر کاهش محرومیت‌ها عنوان کرد: «نظام آموزش و پرورش ما، در شرایط فعلی، با ابزارهای تکنولوژی جدید در کنار سیاست‌گذاری‌های درست می‌تواند نقش به سزایی در کاهش محرومیت‌ها داشته باشد. درنتیجه در بلندمدت با آموزش و مهارت توأم می‌توانیم شاهد عبور از فقط اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار