در گفت‌وگو با پانا عنوان شد

الله کرم رضایی: نسخه دوم «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» را می‌سازم

تهران (پانا) - کارگردان «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» از ساخت قسمت دومی برای این مستند ورزشی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
الله کرم رضایی: نسخه دوم «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» را می‌سازم

الله‌کرم رضایی کارگردان مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» که از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه هنروتجربه اکران شده بود، درباره این اثر به پانا بیان کرد: «این مستند به نوعی جمعی از اندوخته‌های فعالیت‌های رسانه ای و ورزشی من است؛ مستند روایت حقیقت و به اصطلاح عین خود جنس است و نمی‌توان و نباید در آن انحراف داشت. در ساخت این فیلم ابتدا تکلیف خود را مشخص کردم و می‌دانستم که به تیم ملوان بندرانزلی اختصاص دارد، تیمی که مکتب و سابقه دارد. بنابراین ابتدا از اهل فن پرسیدم فوتبال چگونه فوتبال به بندرانزلی آمد و آن را ریشه یابی کردم. اینطور بود که ابتدا مردم منطقه دنبه‌های گوسفند را به شکل توپ درست و فوتبال را به شکل ابتدایی آن بازی می کردند و بزرگانی نظیر آقای صالح نیا در فیلم این نکات را مطرح می‌کنند.»

وی با بیان اینکه مهم است که در مستند هدف گذاری صورت بگیرد، توضیح داد: «در این فیلم ابتدا تاریخ نگاری درباره تشکیل تیم ملوان صورت گرفت و برای این منظور به سراغ قدما و پیشکسوتان رفتیم و بعدها مصاحبه های دیگری اضافه شد و ساختار اصلی فیلم در تدوین شکل داده شد. راش های زیادی در اختیار داشتیم که زمانشان به ۲۴۰ دقیقه هم می‌رسید.»

وی افزود: «خلاء پرداخت به تیم بندرانزلی در یک فیلم را احساس می‌کردم و راش‌ها به نوعی کنار هم چیده شدند تا حرف اصلی اثر گم نشود و از مسیر اصلی که مدنظرمان بود، خارج نشویم و نقش تدوین در این مستند و مستندها بسیار مهم است. این فیلم سلیقه من است و قطعا اگر کارگردان دیگری آن را می‌ساخت، روایت دیگری را هم شاهد می‌بودیم اما موضوع تیم ملوان و عرق اهالی بندانزلی به فوتبال و این دیم جای کار بیشتری هم دارد. ملوان داستان‌های زیادی دارد از جمله همین چند روز پیش مردی را دیدم که پیکان قدیمی سفید خودش را با پوسترهای ملوان بندرانزلی و سیروس قایقران تزیین کرده بود. با او صحبت کردم و گفتم فیلمسازم و او از علاقه وافرش به تیم ملوان گفت. برای مثال زندگی او خود می‌تواند یک مستند باشد و این ایده به ذهنم رسید که در نسخه دومی از فیلم به زندگی او به عنوان یک سوژه ناب بپردازم. این منطقه جای جایش با فوتبال گره خورده است و بیرون از استادیوم هم زندگی فوتبالی برای مردم کاملا جریان دارد. بازارها هنگام بازی تیم ملوان تعطیل می‌شود و تمام کسبه مسابقه را دنبال می‌کنند. بسیاری از آن‌ها دانش کارشناسی دارند و بازی را تحلیل می‌کنند.»

رضایی خاطر نشان کرد: «از سویی دیگر بندرانزلی شهر من است و با توجه به شناختم از فرهنگ منطقه احساس می‌کردم اگر به این سوژه بپردازم روایت درست‌تری خواهم داشت. «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» یک مستند ۸۰ دقیقه‌ای است و ممکن است قسمت دومی داشته باشد و امیدوارم به زودی تصویربرداری قسمت دوم آن را کلید بزنیم.»

این فیلمساز درباره ارزیابی‌اش از وضعیت اکران فیلم خود گفت:«متاسفانه شرایط سینما این روزها مطلوب نیست و مردم کمتر به سینما می‌روند. اکران فیلم نیز در آستانه جام جهانی آغاز شد و احتمال هم می‌رفت به دلیل این همزمانی فروش چندان خوبی نداشته باشد اما قرار است انشالله در پلتفرم‌ها به صورت آنلاین هم نمایش داده شود تا عموم مردم بتوانند با تماشای فیلم به نوعی با فرهنگ و به ویژه فرهنگ فوتبالی مردم بندرانزلی آشنا شوند. به نظرم فیلم حرف خودش را زده است و اگر کاستی‌هایی دارد انشالله در نسخه دومی آن را کامل خواهم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار