رئیس هیات داوران جشنواره فیلم رشد:

جشنواره رشدمی‌تواند در خط مقدم سینمای ایران قرار گیرد

تهران (پانا) - شغیع آقامحمدیان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم رشد می‌گوید جشنواره رشد باید در طول سال با هنرمندان تعامل داشته باشد و اهداف خود را برای آنان تبیین کند.اگر با جشنواره رشد درست برخورد شود می‌توان آن را ابزاری برای جهاد تبیین در نظر گرفت.

کد مطلب: ۱۳۲۹۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره رشدمی‌تواند در خط مقدم سینمای ایران قرار گیرد

مراسم پایانی پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، شامگاه یکشنبه سیزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار و از برگزیدگان در بخش‌های بین‌الملل، معلمان فیلمساز و دانش‌آموزان فیلمساز تقدیر شد.

جشنواره رشد به دنبال تولید باشد

شفیع آقامحمدیان، رئیس هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد با بیان این که مسئولان این دوره تلاش کرده‌اند اتفاقی جدی در عرصه فرهنگ و هنر کشور به وجود آورند اظهار کرد: اگر با جشنواره رشد درست برخورد شود می‌توان آن را ابزاری برای جهاد تبیین در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: جشنواره رشد باید در طول سال با هنرمندان تعامل داشته باشد و اهداف خود را برای آنان تبیین کند.

آقامحمدیان تصریح کرد: برای آن که این جشنواره بتواند بالنده باشد، باید به تولید مشغول شود و اهداف خود را با زبان فیلم با مردم به اشتراک بگذارد.

وی عنوان کرد: جشنواره رشد باید یک آموزشگاه سینمایی داشته باشد و نیروهایی را در تمام سنین در آن تربیت کند.

عصر جدید عصر فیلم است

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در اختتامیه پنجاه‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم رشد اظهار کرد: از ویژگی‌های دنیای معاصر برجسته شدن هنر به‌خصوص هنر تصویر و فیلم است و عصر جدید را باید عصر تصویر نامید‌. اگر بخواهیم از منظر آموزش و پرورش به قضیه نگاه کنیم، تنوع‌بخشی به فرصت‌های تربیتی و استفاده از ابزارها و فرصت‌های متنوع یکی از مهم‌ترین راهبردها برای تثبیت و تعمیق تربیت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: تقاطع این دو نکته یک درک بدیهی را برای آموزش و پرورش به دنبال دارد. اگر بخواهیم در زمینه تربیت نونهالان‌مان به اهداف متعالی بیاندیشیم باید از هنر، هنر تصویر، فیلم و سینما استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره رشد فرصتی مناسب برای ایجاد شرایط‌ و زمینه‌های خوب تربیتی است، گفت: فیلم آموزشی و تربیتی ظرفیتی ارزشمند، مغفول مانده و کمتر دیده شده در جامعه سینمایی و آموزش و پرورش است. اگر به دنبال رویدادهای خوب و تحقق اهداف متعالی در نطام آموزش و پرورش هستیم تا کودکانمان در وضعیتی بسیار مناسب‌تر به سر ببرند، یکی از مسیرهای میانبر استفاده از ظرفیت‌های هنری است. برای فعال کردن این ظرفیت نیازمند همراهی همه نهادها و سازمان‌های مربوطه هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جشنواره رشد، جشنواره‌ای نیست که فقط یک سری فیلم در آن اکران شود، عنوان کرد: افتخار داریم در این رویداد هنری و فرهنگی میزبان دانش‌آموزانی بودیم که فقط فیلم نمی‌بینند بلکه با فیلمی که اکران می‌شوند درگیر می‌شوند و خودِ آن فیلم را زندگی می‌کنند. در این دوره ظرفیتی فراهم شد تا دانش‌آموزان فیلم را بازی کنند و ان‌شالله بعد از جشنواره نیز این روش ادامه خواهیم داد تا شرایطی فراهم شود تا دانش‌آموزان با آن‌چه در فیلم می‌گذرد ارتباط برقرار کنند.

او افزود: سینما را باید به مثابه یک موقعیت مهم تربیتی و یادگیری فهم کنیم و آن را در جامعه معاصرمان احیا کنیم؛ امیدواریم این جشنواره فرصتی باشد برای این امر مهم.

لطیفی با یادآور شدن این موضوع که تبدیل شدن فیلم به فیلم بازی از جمله نوآوری‌های این دوره از جشنواره فیلم رشد بود، یادآور شد: تجربه فیلم بازی و ترکیب فیلم با فعالیت‌های تربیتی یک تجربه‌ دلنشین است؛ از تمام کسانی که دغدغه تربیتی دارند تقاضا دارم در این موضوع به میدان بیایند و ما را همراهی کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نوآوری دیگر ما در این دوره این بود که سعی کردیم جشنواره را از پدیده‌ای نقطه‌ای به نقطه اوج برای یک فرایند تبدیل کنیم. ما امروز پایان این دوره از جشنواره را جشن می‌گیریم و فعالیت خود را برای آغاز فرایند جشنواره پنجاه و سوم انجام می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار