فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با پانا:

کی‌روش با فلسفه غلط خود فوتبال ایران را نابود کرد

اسکوچیچ را با دلایل واهی برکنار کردند/ ولز ضعیف‌ترین تیم جام بود

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است کی روش با فلسفه غلط خود فوتبال ما را به نابودی کشاند و به قیمت گل نخوردن باعث شد جذابیت فوتبال ایران از بین برود.

کد مطلب: ۱۳۲۸۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
کی‌روش با فلسفه غلط خود فوتبال ایران را نابود کرد

مهدی جابری - فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر،گفت: «با توجه به سیدبندی و قرعه‌کشی که صورت گرفت، باید ایران تیمی می‌بود که به مرحله حذفی صعود می‌کرد. به خاطر این‌که بازیکنان تیم ملی ما هم کیفیت خوبی داشتند و هم با رقبایی روبرو بودیم که در دسترس ما بودند و وی توانستیم امتیاز صعود را بگیریم. واقعاً به‌غیراز انگلیس که سطح و کیفیت بالاتری داشت، ولز و آمریکا تیمی نبودند که نتوانیم از آن‌ها امتیاز بگیریم. متأسفانه در بازی با انگلیس، کی روش هدفش تنها گل نخوردن بود که با ترکیبی عجیب و مجهول تیم را وارد زمین کرد. مدل عجیبی از فوتبال ارائه کرد که هیچ جای دفاعی باقی نگذاشت. درحالی‌که خیلی بهتر و منطقی‌تر می‌توانستیم ظاهر شویم و حتی شانس نتیجه گرفتن هم داشتیم.»

وی افزود: «کی روش متأسفانه شیوه‌ای را در پیش گرفت که نشان داد هیچ‌چیزی به اندازه گل نخوردن برایش مهم نیست. حتی به قیمت نابودی فوتبال و از بین رفتن جذابیت فوتبال که بخش هجومی آن و رسیدن به گل است. اما بازی با انگلیس، درس‌هایی برای ما داشت که باعث شد در مقابل ولز بهتر شویم. البته که ولز ضعیف‌ترین تیم گروه و به عقیده من حتی جام بود. آن‌ها مقابل آمریکا خیلی خوش‌شانس بودند که با یک پنالتی از شکست فرار کردند. مدل بازی ما در مقابل ولز جذاب‌تر و چینش نفرات هم طوری بود که برد می‌خواستیم. اما نکته‌ای که در همین برد تیم دیده نشد و باید دیده شود، این بود که در بخش هجومی فاقد برنامه بودیم و هستیم. شک نکنید که با کی روش نمی‌توانیم شاهد تغییرات هدفمند باشیم.»

پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: «وقتی بازیکنان باکیفیتی در خط جلوداریم، ایراد اصلی به سرمربی برمی‌گردد که هیچ طرح و برنامه‌ای بازی هجومی ندارد. واقعاً آمریکا فاصله‌ی معناداری با تیم ملی ما نداشت. نیاز نبود جلوی این تیم این‌قدر عقب بازی کنیم و آن‌همه فضا در اختیارشان بگذاریم. من در این روش هم حتی به کی روش نقد دارم. هیچ تغییری در تیم ایجاد نکرد. اگر قرار بود تیم ما عقب بازی کند، باید برای وقتی‌که توپ را می‌گرفتیم و نیاز به زدن ضد حمله داشتیم، برنامه و هدف داشتیم. متأسفانه او هیچ برنامه‌ای برای ضد حمله نداشت و فقط به توانایی خود بازیکنان دل‌خوش کرده بود. حتی در نیمه دوم هم فاقد برنامه بودیم. اینکه کمی جلو آمدیم و بهتر از نیمه اول خودمان بودیم، دلیلش میل به جبران نتیجه و صعود احتمالی و اشتیاق بازیکنان برای نباختن بود. درحالی‌که فرمت بازی آمریکا از اول تا آخر، یکنواخت و بدون تغییر بود. یعنی اگر برنامه و آنالیزی روی حریف داشتیم به‌راحتی می‌توانستیم آن‌ها را شکست دهیم.»

فرزاد آشوبی در پاسخ به این سؤال که اگر قرار به حذف بود، چرا با مربی ایرانی یا خود اسکوچیچ نرفتیم؟ گفت:«من با مربی ایرانی مخالف بودم اما هنوزم فلسفه اینکه چرا اسکوچیچ تغییر کرد را هضم نکردم. واقعاً در بدترین شرایط تیم ملی را تحویل گرفت و نتایج خوبی کسب کرد. سریع‌ترین صعود را داشت. اما به دلایل واهی و پیش‌پاافتاده در نزدیکی جام جهانی او را برکنار کردند. واقعاً دلایل برکناری‌اش غیرمنطقی و غیر سازنده بود. اگر مشکلی بین بازیکنان و مربی پیش آمد، دلیلی را باید در رفتار فدراسیون جستجو کنیم. چراکه هیچ‌وقت از اسکوچیچ حمایت قاطع نکردند. فدراسیون با تصمیمات و حرف‌های ضدونقیض، فضای تردید و دودلی را درون تیم ملی ایجاد کرد. درحالی‌که اسکوچیچ ازلحاظ فنی و اخلاقی کاملاً مربی موجه و قابل‌اعتماد بود.»

وی در پاسخ به این سؤال که خود فدراسیون‌نشین‌ها برای برکناری اسکوچیچ فضای شایعه و متزلزل بودن جایگاهش را برسرزبانها انداختند و توسط برخی رسانه‌های موافق شرایط برکناری‌اش را فراهم کردند، تأکید کرد: «اگر این کار را کرده‌اند، باید به حال این فوتبال تأسف خورد که تصمیم‌گیرنده‌های کلانش مبتدیانه و غیراخلاقی اسکوچیچ را کنار زدند. وقتی چنین رفتارهایی می‌شود، پیامد آن نمی‌تواند منجر به موفقیت و صعود باشد و دیدید که درنهایت هم موفقیتی حاصل نشد.»

پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: «بچه‌های تیم ملی متأسفانه همراه با بدنه اصلی حامیان خودشان نبودند. تصاویری که از آن‌ها بیرون آمد و گفته‌هایی که به‌دفعات تکرار شد، به حس ناخوشایند دامن زد. هر تیمی برای بردن و موفقیت احتیاج به انرژی مثبتی دارد که مردمش برای آن‌ها می‌فرستند اما این دوره اتفاق نیفتاد.متأسفانه رفتارها به‌نوعی بود که تیم ملی حمایت بخش بزرگی را از دست داد. بچه‌های تیم ملی در این بخش باید سنجیده عمل کردند. آن‌ها به‌عنوان بازیکن ملی فرد حقوقی هستند و در برابر مردم مسئولیت اجتماعی دارند.»

فرزاد آشوبی گفت: «در لیست تیم ملی چند بازیکن می‌توانستند باشند که برای آینده تیم ملی هم خوب بود. مثل میلاد سرلک و امید نورافکن. اما این اتفاق رخ نداد و نمی‌دانم چرا به‌جای ۲۶ بازیکن، یک نفر کمتر هم بردیم. بااین‌حال معتقدم حضور کی روش در فوتبال ایران باعث نابودی فوتبال ما شد. فلسفه اشتباه او که صرفاً تیمش گل نخورد، به قیمت نابودی فوتبال هجومی و از بین رفتن جذابیت فوتبال ما تمام شد. این شیوه‌اش هم الگو شد و فوتبال ما را دچار دگرگونی کرد. اکثر مربیان داخلی ما الگوی کاملاً غلط و ساده و کم دردسر را به اسم فوتبال کی روشی از او گرفتند. نگاه ما باید برای توسعه و پیشرفت فوتبال ایران بلندمدت باشد. کی روش در این چندین ساله نشان داد چیزی برای اضافه کردن به فوتبال ما ندارد. در دنیا هم مربی صاحب سبکی محسوب نمی‌شود. ما باید مربی را بیاوریم که به فوتبال ما بخورد. آنچه در فوتبال دنیا اتفاق می‌افتاد و کشورها دنبال مربیانی می‌روند که فلسفه‌ی فوتبالی‌شان با فوتبال آن‌ها همخوانی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار