متخصص تغذیه در گفت‌وگو با پانا:

تعداد دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن در دوره کرونا افزایش یافت؛ لزوم توجه به تحرک دانش‌آموزان

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه با اشاره به افزایش چاقی در میان دانش‌آموزان در ایام شیوع کرونا، پیامدهای منفی این چاقی را در سنین کودکی و نوجوانی تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تعداد دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن در دوره کرونا افزایش یافت؛ لزوم توجه به تحرک دانش‌آموزان

زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در زمان آموزش آنلاین و هنگام شیوع کرونا، بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل کم‌تحرکی، دچار چاقی و افزایش وزن شده‌اند، گفت: «طبق آمار در پنج سال اخیر، ۱۰ درصد به نرخ اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان اضافه شده است و اکنون یکی از معضلات جدی در سنین کودکان و نوجوانان است.»

این متخصص تغذیه گفت: «چاقی به‌طور معمول بین سنین ۵ تا ۶ سالگی یا در دوران نوجوانی شروع می‌شود. کودکی که بین ۱۰ تا ۱۳ سالگی چاق است، ۸۰ درصد احتمال دارد که یک بزرگسال چاق شود. دانش آموزانی که در دوران نوجوانی یا کودکی دچار اضافه وزن می‌شوند همزمان تعداد سلول‌های چربی بدن‌شان افزایش می‌یابد و چاقی آنها با دوران بزرگسالی متفاوت است. در واقع زمانی که تعداد سلول‌های چربی در کودکان افزایش می‌یابد.»

وی با تاکید بر اینکه اکثر دانش‌آموزان چاق به بیماری‌های متابولیک دچار می‌شوند، گفت: «بیماری‌های متابولیک مانند فشار خون بالا و دیابت است که این نوع بیماری‌ها بیشتر گریبانگیر کودکان است که باعث می‌شود زودتر از هر فرد بزرگسالی به بیماری قلبی دچار شوند.»

وی بهترین وعده‌ غذایی برای دانش‌آموزان را وعده‌ غذایی صبحانه عنوان کرد و گفت: «دانش‌آموزان با خوردن وعده‌ صبحانه می‌توانند انرژی لازم را دریافت کنند که این امر در راستای یادگیری و یادآوری بهتر دروس در طول روز موثر است. در واقع دانش آموزان باید به اندازه‌ کافی در حد تعادل و به تناسب مواد غذایی مورد نیاز بدن را در طول روز دریافت کنند.»

عبداللهی در ادامه با بیان اینکه مقوله تحرک دانش‌آموزان موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت، خاطرنشان کرد: «اضافه‌وزن دانش‌آموزان مساله بسیار نگران‌کننده‌ای است و می‌تواند پیامدهای منفی برای نظام سلامت داشته باشد. بنابراین سلامت دانش‌آموزان، کنترل وزن و موضوع تحرک آنها به عنوان یکی از مطالبات جدی مسئولان، باید در دستور کار قرار گیرد.»

وی افزود: «چاقی کودکان و نوجوانان علاوه بر مشکلات جسمی که برای آنها دارد، با افزایش خطر مشکلات عاطفی همراه است. نوجوانانی که مشکلات وزنی دارند، عزت‌ نفس بسیار پایین‌تر و همچنین محبوبیت کمتری بین همسالان خود دارند. افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس فکری اجباری هم ممکن است برای آنها رخ دهد.»

عبداللهی با اشاره به درمان چاقی در دانش‌آموزان نیز گفت: «دانش‌آموزان چاق نیاز به ارزیابی پزشکی کامل توسط متخصص اطفال یا پزشک خانواده دارند. در صورت نبود اختلال جسمانی، تنها راه کاهش وزن، کاهش کالری مصرفی و افزایش سطح فعالیت بدنی است. از راه‌های مدیریت چاقی در کودکان و نوجوانان می‌توان به تغییر عادات غذایی، آهسته غذاخوردن، ایجاد یک روال مناسب برای آن به همراه برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی مناسب و کنترل مواد غذایی دانش‌آموزان نام برد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار