افزایش عجیب مصرف قلیان در میان دختران

تهران (پانا) - دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت متاسفانه در کشور استعمال قلیان روند غیر مطلوب پیدا کرده و آمار نشان می‌دهد که استفاده از قلیان در بین دختران طی ۲ سال گذشته ۷۰ تا ۹۰ درصد افزایش داشته است.

کد مطلب: ۱۳۲۴۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش عجیب مصرف قلیان در میان دختران

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در یک گفت و گوی رادیویی در مورد دلایل افزایش مصرف دخانیات با تاکید بر خطرناک تر بودن استعمال دود قلیان نسبت به سیگار بیان داشت: دود سیگار در نهایت با ۱۵ پک وارد بدن می‌شود ولی دود قلیان طی یک ساعت با دم عمیق وارد بدن می‌شود.

وی افزود: مطالعات مستند در دنیا نشان می‌دهد که قلیان از سیگار مضرتر است و چهار هزار نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود سیگار و ۷ هزار نوع سم در دود قلیان وجود دارد.

مسجدی تصریح کرد: علل گرایش دختران و زنان به مصرف قلیان باید جدی گرفته شود و در راستای کاهش مصرف دخانیات امکانات تفریحی، ورزشی سالم و رایگان برای دختران و پسران ایجاد شود.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ادامه با تاکید بر اینکه کاهش سن مصرف دخانیات به ۱۲ و ۱۴ سال در کشور متقن و مستند است و در مجلات داخلی و بین‌المللی ارایه شده است بیان داشت: در تمام کشور‌های دنیا برنامه‌هایی برای کاهش مصرف دخانیات هدفگذاری، تدوین و اجرا شده ولی در کشور ما به دلیل اینکه قوانین به خوبی اجرا و نظارت نمی‌شود شاهد افزایش استعمال دخانیات هستیم.

مسجدی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه‌های کاهش مصرف دخانیات در استرالیا تا سال ۲۰۳۰ نباید یک فرد سیگاری وجود داشته باشد و در آمریکا نیز باید مصرف دخانیات به ۵ درصد کاهش یابد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: طبق قانون باید ۷۵ تا ۸۵ درصد قیمت یک پاکت سیگار مالیات باشد ولی در کشور ما میزان مالیات سیگار کمتر از ۲۵ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۸ قانون مبارزه با دخانیات دولت مکلف است هر سال از طریق افزایش مالیات ۱۰ درصد قیمت مواد دخانی را افزایش دهد که متاسفانه انجام نشده است و اگر از سال ۸۵ این قانون درست اجرا شده بود اکنون ۱۶۰ درصد قیمت دخانیات افزایش داشت.

مسجدی اظهار داشت: بر اساس قانون کشت هر نوع اقلام دخانی در کشور ممنوع است ولی متاسفانه با تشویق و ترغیب کشاورزان زمین‌های حاصلخیز کشور به کشت تنباکو اختصاص یافته است و در حالی که بر اساس آمار ۶۱ درصد صنایع کشور خوابیده است صنعت دخانیات تنها صنعتی است که علیرغم تحریم‌ها فعالانه کار می‌کند و تعداد واحدهای تولید دخانیات از ۶ واحد به ۳۸ شرکت افزایش یافته است.

حمید دهدار پور، معاون بازاریابی شرکت دخانیات نیز در این برنامه ادامه داد: ‌بر اساس آمار سال ۲۰۱۹ سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف دخانیات در کل دنیا بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از ۲۲ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است ولی میانگین مصرف در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ایران آمار کاملا برعکس بوده و میزان مصرف افزایش داشته است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی احتمال افزایش مصرف دخانیات در ایران تا سال ۲۰۳۰ را ۵۰ درصد افزایش مصرف پیش بینی کرده که ۳۰درصد آن مرتبط به آقایان است.

دهدار پور اظهار داشت: بر اساس پیش بینی‌ها در ۱۰ سال آینده رشد مصرف دخانیات در بین زنان بسیار زیاد خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه در مورد میزان مصرف دخانیات در کشور آمار مخدوش است بر ضرورت کالیبره کردن آمارها تاکید کرد و بیان داشت: در کشور ما در حوزه دخانیات مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا بازیگران اصلی بوده و می‌توانند نقش موثری در کاهش و یا افزایش مصرف دخانیات داشته باشند.

معاون بازاریابی شرکت دخانیات با بیان اینکه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر مصرف دخانیات که متولی قانون گذاری و حاکمیت در حوزه دخانیات کشور می‌باشد، مرکزی است که کارکنان آن از وزارت صمت بوده و تخصصی در حوزه دخانیات ندارند خاطر نشان کرد: وزارت اقتصاد از طریق مالیات دخانیات می‌تواند تاثیر گذار باشد که متاسفانه این مهم هم در کشور انجام نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار