رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی بر بخش خصوصی است

تبریز (پانا) - رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی ضمن اشاره بر اینکه اقتصاد آذربایجان شرقی متکی بر بخش خصوص است صادرات را یک ضرورت دانست و بر توجه کردن اساسی نسبت به آن تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۴۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اقتصاد آذربایجان شرقی متکی بر بخش خصوصی است

صابر پرنیان افزود: اقتصاد آذربایجان شرقی، متکی بر بخش خصوصی است به طوری که در ۳۰ سال گذشته سرمایه گذاری دولتی مطلوبی در استان صورت نگرفته است و تمام بار اقتصادی بر دوش شرکت های خصوصی بوده است.

وی با بیان اینکه تبریز به عنوان پایتخت شیرینی، شکلات، علم، فرهنگ و تجارت نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۹۲۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شده است و ۳۳۰ صادر کننده فعالیت دارند و تراز تجاری کشور چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب منفی بوده و در هفت ماهه نخست سال جاری ما در دو بخش صنعتی ۱۰ درصد و صنایع معدنی ۲۵ درصد پیشرفت داشته ایم، اما در حوزه پتروشیمی ۳۴ درصد، فروش و صادرات ۸۰ درصد و عرصه کشاورزی و منابع غذایی ۲۱ درصد کاهش داشته ایم.

رئیس سازمان صمت استان گفت: ارزش هر تُن کالای صادراتی در سال ۱۴۰۰ در کشور برابر ۳۹۴ دلار بوده که این آمار در استان ما تا ۵۸۸ دلار است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته واردات مواد غذایی کاهش یافته است، اذعان کرد: در حال حاضر واردات ما بیشتر به سمت کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات در حرکت است.

پرنیان اضافه کرد: بر اساس آمار تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۰ حدود منفی ۴ میلیارد دلار بوده که در هفت ماهه نخست سال جاری به منفی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است و پیش بینی می شود با توجه به رشد صادرات تراز تجاری صادرات غیر نفتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مثبت شود.

وی با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته سال ۲۴ رویداد تجاری خارجی در استان برگزار شده است، تاکید کرد: استان ما به سمت تجارت خارجی در حال خیز برداشتن است و ما از تولیدات منابع محور به سمت محصولات دانش محور در حال حرکت هستیم.

وی با اشاره بر ضرورت وجود ادبیات مشترک در حوزه صادرات افزود: خوشبختانه در حوزه تولید، ادبیات مشترک شکل گرفته است ولی در عرصه صادرات هنوز نتوانستیم به فرماندهی، سیاستگذاری و ریل‌گذاری واحدی دست پیدا کنیم چرا که ما نباید اجازه دهیم هر دستگاه برای خود برنامه خاصی ارائه دهد و این امر خسارت عظیمی به صادرات ما وارد می کند.

پرنیان تاکید کرد: ما در حوزه لجستیک مشکلات بسیاری داریم که نبود زیرساخت های گمرکی، زیرساخت های فیزیکی و نبود نرم افزاری صادرات از جمله از این مشکلات هستند.

وی خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استان سراسر فرصت متکی به تولید بخش خصوصی است و می‌توانیم با تکمیل زنجیره ها، تقویت شرکت ها و کنسرسیوم صادراتی و فراهم کردن زیرساخت ها نرم افزاری و سخت افزاری، برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کنیم.

پرنیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در استان در حال ساخت است، ادامه داد: تنها در ۱۱ ماه گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ مجوز تولید و تجارت در استان داده شده است که با احتساب روز های تعطیل سال برای هر روز هفت مجوز داده شده است.

وی با اشاره به سیاست گذاری های اشتباه بخش دولتی در عرصه صادرات تصریح کرد: زمانی که آمار صادرات در حوزه فرش و صنایع دستی در سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ را مقایسه می کنیم، متوجه خسارت های این تصمیمات اشتباه می شویم و لذا همایش صادرات غیر نفتی می‌تواند با مطرح کردن مشکلات و ارائه راهکارها در توسعه و گسترش صادرات و فعالیت بدون دغدغه حوزه خصوصی چه در عرصه تولید و کسب و کار و چه صادرات موثر باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان افزود: در این همایش از ۴۰ صادرکننده که بر اساس دو شاخص عمومی و اختصاصی صادرات بالای یک میلیون دلار، بازگرداندن ۶۰ درصد تعهد ارزی، حضور در بازارهای جهانی، برندسازی، حجم صادرات، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و داخلی، ایجاد ارزش افزوده، تنوع صادراتی، بسته بندی و…شرکت کرده اند مورد قدردانی قرار می گیرند.

دانش آموز خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار