پانا گزارش می‌دهد:

ظرفیت تولید چشمگیر شهرک دامپروری یامچی مرند 

تبریز( پانا) - شهرک دامپروری یامچی شهرستان مرند استان آذربایجان‌شرقی، با وجود مطالبه مردم مغفول واقع شده بود و اکنون فرماندار مرند از واگذاری آن شهرک به شرکت خصوصی و ظرفیت تولید ۱.۵ میلیونی این شهرک خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت تولید چشمگیر شهرک دامپروری یامچی مرند 

یکی از مسائل بسیار مهم پیش روی بشر امروزی بحث تأمین امنیت غذایی است که با رشد روزافزون جمعیت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. یکی از کالاهای اساسی در سبد هزینه های خانوار ایرانیان گوشت قرمز و مرغ است که در دهه اخیر کمبود مراتع و مشکلات تولید آن از سویی و وابستگی شدید به واردات این محصول از سوی دیگر باعث گرایش تمایلات مصرفی مردم به سمت تولیدات طیور و به خصوص گوشت مرغ شده است.

بالابودن میزان پروتئین، ضریب هضم آسان، افت کم در کشتارگاه‌ها و محدود بودن بیماری قابل انتقال، تمایل به مصرف گوشت مرغ را دوچندان کرده است.

۸۸ واحد مرغ گوشتی فعال در مرند

داور عباسی، فرماندار مرند در جمع خبرنگاران، با اشاره به میزان تولید گوشت مرغ در مرند، گفت: تعداد ۸۸ واحد مرغ گوشتی، ۲۸ واحد مرغ تخم‌گذار، شش واحد مادر گوشتی و دو واحد مادر تخم‌گذار در مرند فعال هستند.

وی در خصوص احداث زنجیره مرغ در مرند، افزود: طی ۱۶سال گذشته، شهرک دامپروری یامچی مرند با وجود مطالبه مردم مغفول مانده بود، اما امسال این شهرک به یک شرکت بزرگ واگذار شده است. این شهرک ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون قطعه مرغ، ۲۴ میلیون قطعه جوجه و ۱۵ تن خوراک دام را دارد.

وی با اشاره به فعالیت سه واحد کشتارگاه صنعتی طیور در مرند، اظهار کرد: از حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران بخش دام و طیور در مرند حمایت می‌کنیم و حتی کمیته جذب سرمایه گذار جهت تسهیل در روند اداری سرمایه‌گذاری و ارائه پتانسیل‌های سرمایه گذاری در مرند فعال شده است.

اصلاح نژاد مرغ با استفاده از توانمندی‌های داخلی

صمد زمانزاده قویدل، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که هدف از سیاست‌های اعمالی در بخش کشاورزی، کاهش قیمت تمام شده و ارتقای بهره‌وری است، گفت: یکی از راه‌های تحقق این هدف مهم، راه‌اندازی زنجیره تولید است.

اعطای مجوز زنجیره تولید مرغ به کسانی که توانایی در اختیار گرفتن ۵ حلقه آن را دارند

وی افزود: تعداد پنج حلقه در زنجیره تولید گوشت مرغ شامل جوجه ریزی، پرورش مرغ مادر، گوشتی، کارخانه خوراک دام و کشتارگاه وجود دارد و ما به کسانی که توانایی در اختیار گرفتن این حلقه‌های زنجیره را داشته باشند، مجوز زنجیره تولید صادر می‌کنیم.

قویدل با اشاره به فعالیت دو زنجیره تولید مرغ در استان و راه اندازی یک واحد دیگر در روزهای آتی، در خصوص حمایت‌های جهادکشاورزی از تولید مرغ آرین، اظهار کرد: تولید مرغ مادر کشور سالیان سال وابسته به کشورهای غربی بود، اما، وزارت جهادکشاورزی مکلف شد تا نژاد اصیل و رو به نابودی مرغ آرین را احیا کند.

وی با اشاره به حمایت وزارت جهادکشاورزی از نژاد مرغ آرین، گفت: با وجود برخی کم و کاستی‌ها اما ثابت کردیم که حرفی برای گرفتن در زمینه تولید این نژاد اصیل داریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص حمایت‌ها از تولید مرغ آرین، تشریح کرد: شرکت پشتیبانی دام در زمان خرید تضمینی، مرغ آرین را با ۱۲ درصد قیمت بیشتر از سایر نوع مرغ‌ها خریداری می‌کند؛ همچنین واحدهای تولید مرغ آرین اجازه دارند تا ۱۰ درصد مازاد بر پروانه تولید کنند و تسهیلات چهار درصدی به مرغداری‌های مرغ مادر آرین ارائه می‌شود.

وی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی با شرایط ویژه به این مرغداری‌ها، افزود: با این اقدام سعی داریم که مرغداری‌ها را به سمت جوجه ریزی آرین سوق دهیم و بتوانیم با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، نژادهای مرغداری‌های استان را اصلاح کرده و خودمان صاحب گله، اجداد و مادر نژاد آرین شویم و از وابستگی خارج شویم.

داور عباسی، فرماندار مرند در جمع خبرنگاران، با اشاره به میزان تولید گوشت مرغ در مرند، گفت: تعداد ۸۸ واحد مرغ گوشتی، ۲۸ واحد مرغ تخم گذار، شش واحد مادر گوشتی و دو واحد مادر تخم گذار در مرند فعال هستند.

تولید روزانه ۷۰ تن تخم مرغ در مرند

علی صیادی، مدیر جهادکشاورزی مرند نیز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: روزانه ۷۰ تن تخم مرغ در مرند تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز شهرستان به استان‌های همجوار صادر می‌شود. ۱۵ الی ۲۰ درصد نیاز تخم مرغ استان در مرند تولید شده و نیاز به گوشت مرغ شهرستان‌هایی چون شبستر و جلفا نیز از این شهرستان تامین می‌شود. وی هم‌چنین از تولید روزانه ۳۵ تن گوشت مرغ در مرند خبر داد.

در ادامه علی اصغر قراچورلو، دکترای دامپزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز که دارای شش واحد مرغداری است، گفت: چهار واحد مرغداری‌ در مرند و دو واحد در اهر و شبستر فعال هستند که با ظرفیت کامل کار می‌کنند.

زمان نگهداری جوجه ها برای رسیدن به وزن متعادل ۴۵ الی ۵۰ روز است

وی افزود: ما در مرغداری جوجه‌های یک روزه را خریداری کرده و پس از ۴۵ الی ۵۰ روز نگهداری و رسیدن به وزن متعادل و متناسب با بازار به سمت کشتارگاه بارگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت خود در زمینه پرورش مرغ را از سال ۹۵ آغاز کرده است، ادامه داد: مرغ زنده با آخرین کیفیت و بدون آنتی بیوتیک و در اصطلاح آ‌پلاس در مرغداری‌های بنده تولید می‌شود‌.

قراچورلو در توصیه به کسانی که می‌خواهند وارد عرصه پرورش مرغ شوند، گفت: حتما یک مشاور کاربلد و قوی در زمینه دامپزشکی باید هنگام شروع فعالیت پرورش مرغ به کار گرفته شود تا تولید به صورت اصولی و اقتصادی باشد.

ذبح مرغ در طی فرآیندی مکانیزه

اکبر قاسم زاده، عضو هیئت مدیره و قائم مقام یکی از کشتارگاه‌های مرغ استان در مرند ذبح مرغ در شب را مناسب تر دانست و گفت: این امکان وجود دارد که ذبح در صبح انجام گیرد، ولی استرس مرغ در شب کمتر است. بعد از تاریکی مطلق در مرغداری، مرغ گیرها راحت تر مرغ ها را گرفته و برای ذبح، بعد از بارگیری در ماشین‌های حمل مرغ آنها را به کشتارگاه می فرستند.

وی افزود: در مرحله ذبح ابتدا ناظرین و مسئولین فنی بهداشتی و دامپزشکی مستقر در کشتارگاه سلامت گله را تایید می کنند و سپس مرحله قلاب زنی آغاز می شود. در مرحله بعد ذابحین آنها را ذبح کرده و از وان خون عبور می دهند.

قاسم زاده ادامه داد: دستگاه اسکادلر یعنی آب گرم با دمای ۵۷ درجه مرغ را برای پر کنی آماده می کند. بعد از پر کنی با دستگاه‌های آلمانی، تخلیه اندرونی انجام می شود. بعد از ورود به خط چیلر هوایی که طول هزار و صد متر طول دارد دمای عمق لاشه به زیر ۴ درجه سانتیگراد می رسد و آماده بسته بندی می شود.

وی گفت: در مرحله ذبح، ۴ ناظر شرعی داریم که برای هر مرغ یک بسم الله می گویند. ذبح اسلامی و شرعی دستی است و بعد از آن با دستگاه انجام می شود. اگر ناظر یقین کند که بسم الله نگفته است بعد از صورت جلسه مرغ معدوم می شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت این کشتارگاه ۶ هزار قطعه در ساعت است و تنها کشتارگاه آ پلاس آذربایجان شرقی است. هم از لحاظ ظرفیت و هم از لحاظ گرید، بالاترین گریدی که سازمان دامپزشکی کشور در درجه بندی کشتارگاه‌ها را دارد که همان آ پلاس است دارد.

قاسم زاده افزود: زنجیره تولید ما با یک میلیون قطعه مرغ کار می کند، ولی در صورت نیاز از مرغداری‌های دیگر نیز تامین مرغ می کنیم.

ماهیت ایجاد کشتارگاه ای آر دار صادرات به کشورهای همسایه است

فرهاد نائب خسرو شاهی، عضو هیئت مدیره شرکت گفت: کشتارگاه ما با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و با رتبه آ پلاس دو سال است که فعالیت می کند و بازار هدفش تبریز، مرند، جلفا، شبستر و شهرستان سراب است.

وی افزود: به دلیل ظرفیت بالا ما به استان‌های همجوار، تهران و اصفهان نیز مرغ می فرستیم. ماهیت تشکیل این کشتارگاه با این رتبه کیفی که کد ای آر دارد صادرات به کشورهای همسایه است، ولی متاسفانه با توجه به بازار مرغ در روزهای اخیر و مخصوصا در دو سال اخیر فعلا صادرات نداریم. ولی تنها کشتارگاهی هستیم که با پشتیبان امور دام همکاری می کند و به نهادهای دولتی و بخصوص دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و نیروهای مسلح مرغ می فرستیم.

وی تعداد اشتغال زایی را بطور مستقیم ۱۶۰ نفر در این مجموعه عنوان کرد و افزود: در زنجیره تولید ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم کار می کنند، ولی بطور غیرمستقیم رانندگان مرغ زنده، رانندگان گوشت قرمز، همکاران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه داران بالای هزار نفر اشتغالزایی داریم.

عضو هیئت مدیره این شرکت در مورد مزیت تولید زنجیره ای گفت: در کشورهای اروپایی تولید مرغ فقط بصورت زنجیره ای است و چیزی به عنوان کشتارگاه جدا یا تولید مرغ مادر و.. وجود ندارد زیرا انجام صفر تا صد کار همراه نظارت خودشان انجام می گیرد و ضمنا بهای تمام شده محصول تولیدی صد در صد پایین تر است و می توانند در بازار رقابت کنند.

وی در پایین افزود: در سطح استان ۱۱ کشتارگاه داریم که فقط با یک سوم ظرفیت کار می کنند و من برای سرمایه‌داران شروع جدید را در استان توصیه نمی کنم.

ذبح هر مرغ با یک بسم الله

حسین یوسفی ذابح شرعی این شرکت گفت: طبق ماده ۱۲ قانون اساسی ذابحین شرعی به عنوان ضابطین قضایی معرفی می شوند. در سطح کشور ۵۵۰ کشتارگاه دامی و طیور داریم که در تمامی آنها ناظران شرعی بصورت گسترده فعالیت می کنند. این ضابطان قضایی مستقیما با دادگستری و دادستان در ارتباط هستند و هر گونه جرم و بالاخص در بحث های حرامی و در صورت ذبح غیر اسلامی بعد از صورتجلسه و اطلاع دادستان پیگیری این واحدها در این مورد انجام می گیرد.

در ذبح شرعی حیوان باید ۲ سرخرگ، مری و نای حیوان از زیر گلو باید بطور کامل بریده شود

وی افزود: در هر ذبح شرعی پنج شرط اصلی رعایت می شود. ابتدا باید ذابحین مسلمان باشند و دوم حیوان رو به قبله ذبح می شود. در ذبح ۴ قسمت زیر گلوی حیوان دوتا سرخرگ و نای مری باید کامل قطع شود تا ذبح شرعی انجام گیرد. ذبح باید با سرعت خط هماهنگ باشد و برای ذبح هر حیوان یک بسم الله یا الحمدالله یا الله اکبر گفته شود
یوسفی گفت: روزانه ۱۰ هزار طیور در این کشتارگاه ذبح انجام می گیرد و هر ذابح ۳ هزاربار بسم الله می گوید.

خبرنگار : بیتا غضنفر اقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار