سرانه فضای سبز شهری در اردبیل کمتر از استاندارد است

‌اردبیل (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل اعلام کرد سرانه فضای سبز شهری در این استان ۷ مترمربع کمتر از استاندارد کشوری است.

کد مطلب: ۱۳۲۲۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
سرانه فضای سبز شهری در اردبیل کمتر از استاندارد است

حسن قاسم پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل گفت: سرانه فضای سبز شهری در استان اردبیل ۸ متر مربع به ازای هر نفر است این در حالی است که استاندارد سرانه فضای سبز شهری برای هر نفر در کشور ۱۵ متر مربع است.

وی در همایش مدیریت سبز و فرصت‌های صیانت از محیط زیست که با حضور شهرداران و روسای شورای اسلامی شهر‌های استان اردبیل در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، افزود: بر این اساس سرانه فضای سبز شهری در استان اردبیل ۷ مترمربع از استاندارد اعلامی در قانون کمتر است و متولیان به ویژه شهرداران و اعضای شورای شهر باید برای رفع این کمبود توجه ویژه‌ای کرده و با برنامه ریزی دقیق اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر اینکه محیط زیست نه تنها مخالف توسعه پایدار نیست بلکه از توسعه متوازن و پایدار حمایت می‌کند، گفت: توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیاز‌های فعلی را بدون اینکه قدرت نسل‌های آینده برای تامین نیاز‌های خویش را به خطر بیاندازد، تامین کند.

قاسم پور با بیان اینکه توسعه بدون رعایت الزامات زیست محیطی توسعه پایدار نیست، ادامه داد: توسعه محیط زیست، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی سه رکن لازم و ضروری توسعه پایدار است و توسعه پایدار بدون وجود هر کدام از آن‌ها محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اصل پنجاهم قانون اساسی مفاهیم کامل و اصلی محیط زیست و توسعه پایدار بیان شده است، گفت: بر اساس این اصل "در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی است. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است. "

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه در تعالیم اسلام نیز سفارش و تاکید ویژه‌ای به مهربانی با طبیعت، تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی شده است، اظهار کرد: متاسفانه توسعه شهرنشینی در قرن‌های اخیر مخاطراتی را برای محیط زیست ایجاد کرده است.

قاسم پور افت وضعیت کمی و کیفی آب‌ها، افت وضعیت خاک، افزایش آلودگی هوا، افزایش گرد و غبار و گرد و خاک را از جمله مخاطرات بی توجهی به محیط زیست عنوان کرد و افزود: با افت شاخص‌های زیست محیطی علاوه بر بهداشت و سلامتی مردم، امنیت غذایی و اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها به خطر می‌افتد.

وی یادآورشد: شهرداری‌ها به عنوان بزرگترین نهاد عمومی غیردولتی در حوزه محیط زیست شهری مسئولیت مستقیم دارند و باید برای داشتن محیط زیست سالم با همکاری شورای اسلامی شهر‌ها به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مدیریت پسماندها، فضای سبز شهری، مشاغل مزاحم و کارگاه‌های آلاینده شهری، جمع آوری سگ‌های ولگرد و بلا صاحب، جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در شهرها، حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری، آلودگی‌های صوتی و معاینه فنی خودرو‌ها را از جمله وظایف شهرداران در حوزه محیط زیست عنوان کرد.

قاسم پور اضافه کرد: امیدواریم همه به وظیفه قانونی خود به درستی عمل کرده و با احساس مسئولیت امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم و همانطور که گذشتگان محیط زیست سالم به ما تحویل دادند ما نیز محیط زیست سالم به آیندگان تحویل دهیم.

در این همایش جبرائیل رزمجو، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هم با بیان اینکه شورای راهبری مدیریت سبز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها تشکیل شده است، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی نیز بحث مدیریت سبز را با جدیت دنبال کرده و شورای راهبری مدیریت سبز را زیر نظر معاونت اداری و مالی تشکیل داده است.

وی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی در آخرین رتبه بندی مدیریت سبز دانشگاهی رتبه ۳ ملی و ۱۵۵ بین المللی را کسب کرده و به دانشگاه سبز معروف است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز از دغدغه‌های مهم دانشگاه محقق اردبیلی است، اضافه کرد: برگزاری کنفرانس‌های ملی و بین المللی در حوزه محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی طی سال‌های اخیر نیز در همین راستا بوده که هم از جنبه فرهنگ سازی و هم از جنبه اشتراک گذاری آخرین یافته‌های علمی موثر است.

رزمجو با اشاره به توان علمی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: این دانشگاه از اواخر دهه ۸۰ در جهت توسعه خیز برداشته است و امروز در رتبه بندی‌های ملی و بین المللی از جمله تایمز و یو اس نیوز دارای رتبه خوبی است. همچنین در رتبه بندی تایمز در حوزه فنی و مهندسی و علوم زیستی شاهد حضور دانشگاه محقق اردبیلی در کنار دانشگاه‌های مطرح کشور هستیم.

وی بیان کرد: دانشگاه محقق اردبیلی با دارا بودن اساتید مجرب، توانمند و علاقمند، این آمادگی را دارد تا در راستای حفظ محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی با دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار