یک مشاور البرزی در گفت‌وگو با پانا:

اختلافات والدین عاملی برای ترک تحصیل دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - یک مشاور دبیرستان در ساوجبلاغ معتقد است برخی از والدین زمانی که به مشاجره با یکدیگر می‌پردازند به تنها چیزی که فکر می‌کنند اثبات حرف‌شان است. تأثیر مشاجره والدین بر فرزندان می‌تواند از تأثیر طلاق نیز بیشتر باشد و موجب آسیب‌های روانی و عاملی برای ترک تحصیل در فرزندان شود.

کد مطلب: ۱۳۲۱۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اختلافات والدین عاملی برای ترک تحصیل دانش‌آموزان است

معصومه کوهفر، مشاور دبیرستان عفاف شهرستان ساوجبلاغ در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «اختلاف در خانواده بر روی عملکرد دانش آموزان تأثیر بسیاری دارد. بیشتر والدین بر این مسئله واقف هستند که دعوا مقابل چشمان فرزندان کار نادرست و ناشایستی است، اما در اکثر مواقع والدین به این مساله توجهی نمی‌کنند و جلوی فرزندان خود با یکدیگر بحث و نزاع می‌کنند.»

کوهفر اضافه کرد: «اختلافات همسران باعث افت تحصیل و در برخی موارد ترک تحصیل دانش آموزان می شود. اکثر فرزندان متوجه ناسازگاری‌ها و تعارضات پدر و مادر می‌شوند و اگر به طور مداوم شاهد زد و خورد آنها باشند، نشانه‌هایی از پریشانی و ناراحتی‌های فیزیکی و احساسی از خود بروز می‌دهند، برخی تحقیقات نشان می‌دهد فرزندان حتی از شش ماهگی نسبت به استرس، صداهایی که در اطراف خود می‌شنوند و در مقابل برخوردها، منازعات و پرخاشگری ها‌ واکنش نشان می‌دهند.»

وی در خصوص درگیری در خانواده که چه تأثیری بر روحیه فرزندان ایجاد می کند، گفت: «کودکانی که در معرض مشاجره والدین خود هستند عصبی، پرخاشگر و مضطرب شده و نسبت به سایر همسالان خود از اعتماد به ‌نفس کمتری برخوردارند، نادیده گرفتن اثرات مخرب دعوای والدین بر کودکان منجر به بروز مشکلات بیشتری در آینده می‌شود. در اغلب موارد والدین در دعواهای میان خود به فرزندان اهمیتی نمی‌دهند و گمان می‌کنند کودکشان متوجه چنین مسائلی نمی‌شود. گاهی تأثیرات مخرب دعوای والدین به آنها کمک می‌کند تا به اصلاح رفتار و ارتباطات خود بپردازند.»

کوهفر در ادامه اظهار کرد: «نزاع و درگیری والدین باعث عدم اعتماد به نفس در فرزندان می شود. وقایع دردناک، کودکان را در برابر استرس بسیار آسیب‌پذیر می‌کند و سلامت روانشان را به خطر می‌اندازد، مشاجرات میان والدین به ویژه اختلافات لاینحل، حتی در صورت جدایی آنها از یکدیگر، در درازمدت در سلامت روانی و خوشبختی کودکان اثر می‌گذارد. همچنین کودکانی که در معرض نزاع شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می‌گیرند، می‌توانند به افرادی تهاجمی و خشن تبدیل شوند. در مواقعی نیز تأثیر مشاجره والدین بر فرزند به صورت کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی بروز می‌کند، علاوه بر این، عملکرد تحصیلی کودکان در نتیجه مشاجرات والدین آسیب می‌بیند که همین امر بر پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی وی نیز اثرگذار است.»

وی اضافه کرد: «کودکان در همه سنین تحت تأثیر نزاع‌های میان والدین قرار می‌گیرند و روابط میان والدین یکی از قوی‌ترین تأثیرات را در بهداشت روانی طولانی مدت، خوشبختی و شانس زندگی کودکان در آینده دارد. از سوی دیگر اگر فرزندان شاهد وقایع ناراحت کننده و به خصوص دعوای پدر و مادرشان باشند در طول زمان خوش‌بینی خود را در مورد جهان و توانایی‌های خود را برای به دست آوردن هماهنگی و عشق از دست می‌دهند.»

کوهفر افزود: «اختلاف بین زوجین بخشی از یک زندگی معمولی است و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان به طور کامل از آن جلوگیری کرد اما همه ما وظیفه داریم به عنوان والدین، مسائل کاری و خانواده را از یکدیگر جدا کنیم تا بتوانیم آرامش بیشتری را برای فرزندان فراهم کنیم و از طرفی بحث های خانوادگی در مقابل فرزندان می‌تواند تأثیرات ناخوشایندی بر روی آنها بگذارد.»

این مشاور مدرسه گفت: «اضطراب عاطفی یکی از تأثیرات ناخوشایند مشاجره والدین بر روی فرزندان است که باعث می شود خانواده‌هایی که در مقابل کودک خود نزاع می‌کنند، نوعی اضطراب را به کودک القا ‌کنند، دعوای پدر و مادر می‌تواند تأثیرات منفی را از لحاظ عاطفی بر روی کودک بگذارد و این کار باعث احساس ناامنی در کودکان خواهد شد و در نتیجه این احساس نا امنی باعث می‌شود که کودکان در آینده از مشکلاتی مثل اضطراب و افسردگی رنج ببرند. همچنین ترویج پرخاشگری یکی دیگر از تأثیرات ناخوشایند در خانواده ها است. بنابراین خانواده‌هایی که جلوی فرزندان خود دعوا می‌کنند، در واقع به فرزند خود این گونه یاد می‌دهند که برای حل مشکلات باید پرخاش کرد و دعوا راه انداخت و کودکان سعی می‌کنند که مشکلات خود را از همین طریق حل کنند و نتیجه این اتفاق باعث روابط شکست خورده و پرخاشگری می‌شود. کودکان سعی می‌کنند در روابط خود مانند پدر یا مادرشان رفتار کنند که اگر والدین مدام در حال نزاع باشند، کودکان در آینده همین رفتار را در روابط با دیگران به کار می‌گیرند و در نتیجه روابط کودکان در آینده دچار شکست خواهد بود و نیز همیشه از این شکست‌ها آسیب می‌بیند.»

کوهفر در ادامه بیان کرد: «دیدن دعوای خانواده می‌تواند باعث احساس اضطراب و افسردگی و درماندگی در کودک شود و در نتیجه این احساسات منفی بر روی سلامتی انسان تأثیر می‌گذارد و گاهی اوقات در بعضی از کودکان باعث غذا نخوردن و در بعضی دیگر باعث پرخوری می‌شود که تمام اینها روی سلامت جسمی فرزندان نیز تأثیرگذار است. همچنین مشاجرات والدین روی الگوی خواب کودکان تأثیر منفی دارد و خواب آرام را از کودکان می‌گیرد و باعث زودرنجی و بهانه جویی کودک می‌شود.»

وی در پایان یادآوری کرد: «نزاع های خانوادگی باعث ناتوانی تمرکز در مطالعه و افت تحصیلی دانش آموز می شود در نتیجه دانش آموز نمی‌تواند فکر خود را از این دعواها به درس‌هایش متمرکز کند. در نتیجه تمرکز وی پایین خواهد آمد. همچنین ترکیب احساساتی مثل گناه، خجالت، بی ارزشی و ناامیدی در کودکی با این شرایط ایجاد و باعث می‌شود که فرد احساس اعتماد به نفس پایین و بی ارزشی پیدا کند.»

دانش‌آموزخبرنگار‌: کوثر شماخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار