معاون سازمان سنجش خبر داد؛

آمار متخلفان کنکور سراسری ۱۴۰۱ اعلام شد؛ محرومیت 1 تا 10 ساله متخلفان برای شرکت در آزمون

تهران (پانا) - معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش گفت در آزمون سال ۱۴۰۱ دو گروه متخلف شناسایی شدند که مورد رسیدگی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۳۱۹۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
آمار متخلفان کنکور سراسری ۱۴۰۱ اعلام شد؛ محرومیت 1 تا 10 ساله متخلفان برای شرکت در آزمون

حسن مروتی در نشست خبری سازمان سنجش آموزش کشور که به منظور اعلام جزئیات کنکور 1402 برگزار شد، درباره تعیین تکلیف متخلفان کنکور سال 1401، اظهار کرد: در سال 1401 یک قول را بعد از آزمون به همه داوطلبان دادیم و آنهم این بود که سعی می‌کنیم عدالت آموزشی برقرار شود و حقی از داوطلبان ضایع نشود و هر کسی که حقش نیست وارد دانشگاه نشود و آنهایی که حق‌شان است که وارد دانشگاه شوند، پذیرفته شوند. در این مقوله اتفاقی که افتاد این بود که داوطلبانی بودند که با وسایل مخصوص تقلب وارد آزمون شدند. تخلف تعدادی از این افراد سر جلسه آزمون صورت جلسه شده است و تکلیف اینها معلوم است و در هیات‌های بدوی در حال بررسی هستند.

معاون سازمان سنجش افزود: بسته به نوع تخلفی که انجام شده است از یک اخطار تا محرومیت‌های چند ساله را بری شرکت در کنکور را به‌دنبال خواهد داشت. قسمت دوم کار که نفس‌گیر و سخت بود این بود که افرادی که شبهه در آزمونشان وجود داشت. به طرق مختلف این‌کار توسط متخصصان انجام شده است.

مروتی گفت: در سال ۱۴۰۱ دو گروه متخلف شناسایی شدند که مورد رسیدگی قرار گرفت. حدود ۹۰۰ نفر با تجهیزات و وسایل مخصوص تقلب سر جلسه آزمون گرفته شدند که پرونده آنها به هیات بدوی رسیدگی ارائه شد. از تعداد یک هزار نفر که برای آزمون رفع شبهه دعوت شد، تعداد ۷۷۷ نفر شرکت کردند که از این تعداد تنها ۸ نفر تبرئه شدند و توانستند تا ۳۴ درصد و بیشتر از نمره آزمون سراسری خود کسب کنند که با بررسی‌ها مشخص شد این ۸ نفر دانش‌آموزان سال یازدهمی بودند که در برگه ثبت‌نام خود را دانش‌آموزان کار دانش و فنی حرفه‌ای معرفی کرده‌اند و نمره سوابق تحصیلی خود را صفر رد کرده بودند و همین امر موجب شده بود که در نمره آزمون‌شان شبهه ایجاد شود.

مروتی افزود: نمرات سایر افراد حتی از حدنصاب و یا نصف حد نصاب هم کمتر بوده که این نشان می‌دهد شبهه ایجاد شده درست بوده و این افراد به هیات بدوی برای رسیدگی به تخلف‌شان معرفی می‌شود. ضمن اینکه حدود ۲۵۰ نفر نیز در پی فراخوان به آزمون نیامدند که این افراد نیز پرونده اشان به هیات بدوی داده شده است. در واقع به این افراد فرصت رفع شبهه داده شد و در آزمون شرکت نکردند. ضمن اینکه اگر افرادی دلایل موجه برای عدم شرکت در آزمون داشته باشند مورد رسیدگی قرار می گیرد.

این مقام مسئول در سازمان سنجش درباره چگونگی برگزاری آزمون رفع شبهه برای این دسته از داوطلبان گفت: برای این آزمون به این داوطلبان اعلام شد که اگر بتوانند حد نصاب کافی و یا حتی نصف آن نمره‌ای که در آزمون زده‌اند را بزنند هم قبول است اما همین اتفاق هم نیفتاد. ضمن اینکه ۳۰ تا ۵۰ نفر در کل با بررسی‌های فنی و تخصصی رفع شبهه شده‌اند که اگر انتخاب رشته کردند که می‌توانند در رشته خود ادامه تحصیل دهند و اگر هم انتخاب رشته نکرده‌اند فرصت انتخاب رشته دارند.

به گفته وی، نتایج سایر افراد به زودی اعلام می‌شود و هیات بدوی درباره آنها تصمیم می‌گیرد.

مروتی در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره محکومیت از آزمون برای داوطلبان متخلف نیز گفت: از آن دسته از داوطلبان متخلفی که وسیله تخلف گرفته شده است و صورت جلسه دارند، بسته به اینکه چگونه گرفته شده است، برخورد می‌شود. در آزمون مجدد بازهم افرادی را گرفتیم که موبایل را در کفش خود جا داده بودند.

معاون سازمان سنجش ادامه داد: دو ماده 10 و 11 را در قانون تخلفات آزمون‌های سراسری داریم که به ما اجازه داده است چنانچه از نظر فنی متوجه تخلف شدیم، کار را در هیات‌های بدوی و تجدید نظر ببریم. ترکیب هیات تجدید نظر شامل نماینده‌های قوه قضاییه، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد وزارت علوم است که تیم تخصصی موارد را بررسی می‌کنند. در ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری که مصوب سال 1384 است تمام موارد درج شده است. سعی کردیم افراد قبل از اینکه دانشجو شوند تعیین تکلیف شوند. استفساریه مجلس نیز بر این مساله تاکید دارد.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در توضیحاتی گفت: امسال هیچ دانشجویی را مورد خطاب قرار ندادیم. داوطلبی که متخلف است بین 1 تا 10 سال از آزمون‌های سراسری با نظر هیات بدوی و هیات تجدید نظر و دیوان عدالت اداری از شرکت در آزمون محروم می‌شود. افرادی هم که در آزمون تبانی می‌کنند بین 1 تا 5 سال زندانی دارد که به قوه قضاییه معرفی می‌شوند و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار