تاثیر لوبیا سبز در جوان‌سازی پوست و مبارزه با سرطان

تهران (پانا) - خواص لوبیا سبز برای بدن انسان فراوان است؛ اما شاید برخی از ما آن را تنها در لوبیا پلو و خوارک لوبیا خورده باشیم. به هر روشی که از لوبیا سبز استفاده کنید، بازهم خواص زیادی دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر لوبیا سبز در جوان‌سازی پوست و مبارزه با سرطان

به گزارش جامعه 24، لوبیا سبز از سبزیجات کم کالری با فیبر فراوان است که به خانواده حبوبات تعلق داشته و بومی کشور پرو است. لوبیا سبز از معدود مواد مغذی است که حتی با بخارپز کردن ارزش غذایی خود را به مقدار زیادی حفظ کرده و دارای خواص زیادی است.

طبع لوبیا سبز سرد و‌ تر است. مصلح آن مواد غذایی مثل روغن زیتون، آویشن، خردل، زنجبیل، زیره، فلفل، نمک، زنجبیل و ... هستند و توصیه می‌شود برای اینکه نفخ لوبیا سبز کاهش یابد به همراه این مواد غذایی مصرف شود.

خواص لوبیا سبز برای دستگاه گوارش

لوبیا سبز فیبر زیادی دارد و با وجود همین خاصیت در بهبود حرکات روده و در نتیجه سلامت دستگاه گوارش تاثیرگذار است. در پزشکی مدرن، به نوعی از کربوهیدرات که در بدن انسان قابلیت هضم ندارند، اما توسط باکتری‌های روده مصرف می‌شوند و سبب ایجاد نفخ، دردشکمی، اسهال، یبوست و به‌طور کلی مشکلات گوارشی می‌شوند فودمپ (fodmap) می‌گویند. غذا‌هایی که فودمپ کمی داشته باشند، از نظر سلامت برای بدن بهتر هستند.

جالب است بدانید که لوبیا سبز، از این دسته مواد است که فیبر بالایی دارد، اما فودمپ آن کم است و به‌همین دلیل یک از خواص لوبیا سبز که به ویژه در طب سنتی مورد توجه قرار می‌گیرد، کمک به سلامت دستگاه گوارش است.

تاثیر لوبیا سبز در مبارزه با سرطان

از دیگر خواص لوبیا سبز مبارزه با سرطان است. لوبیا سبز از جمله سبزیجاتی است که سرشار از کلروفیل است. این ویژگی می‌تواند تأثیر آمین‌های هتروسیکلیک را که هنگام کباب‌کردن گوشت در دمای بالا آزاد می‌شوند خنثی کند. اگر از علاقه‌مندان به غذا‌های کبابی هستید بهتر است همراه با کبابتان مقداری لوبیا سبز میل کنند تا اثرات منفی این مواد سرطان‌زا کاهش دهد.

جوان‌سازی پوست با لوبیا سبز

لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است و از این طریق به کنترل رادیکال‌های آزاد مخرب که یکی از اصلی‌ترین دلایلی چین و چروک روی پوست هستند کمک کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در لوبیا سبز برای شادابی پوست ضروری هستند.

یکی دیگر از دلایلی که باید از لوبیا سبز برای جوان سازی پوست استفاده کرد این است که این گیاه حاوی مقادیر غنی از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، پتاسیم، فولات و پروتئین‌های طبیعی است که برای سلامت پوست ضرورت دارند.

خواص لوبیا سبز برای زنان

زنان به مصرف مداوم آهن نیاز دارند تا از کم‌خونی جلوگیری کنند. لوبیا سبز به دلیل برخورداری از میزان زیادی آهن و همچنین اسید فولیک در پیشگیری از کم‌خونی و درمان آن، موثر است. همچنین با توجه به اهمیتی که مصرف اسید فولیک در زنان باردار، برای جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین دارد، مصرف لوبیا سبز در این دوران به شدت توصیه می‌شود.

کاهش خطر افسردگی با لوبیا سبز

مصرف مقدار کافی فولات در روز می‌تواند خطر افسردگی را نیز کاهش دهد. مصرف کافی فولات می‌تواند از تجمع هموسیستئین اضافی در بدن جلوگیری کند. لازم به ذکر است که وجود هموسیستئین زیاد در بدن مانع رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز می‌شود و در تولید هورمون‌های سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می‌کند. این هورمون‌ها در تنظیم حالت خُلقی، خواب و کنترل اشتها مؤثر هستند.

تاثیر لوبیا سبز بر دیابت

نتایج مطالعات نشان داده مصرف بیش از سه بار در هفته لوبیا سبز و سایر حبوبات خطر ابتلا به دیابت را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد. لوبیا سبز حاوی فیبر و کروهیدرات بوده و جزو مواد غذایی کم گلیسیمی محسوب می‌شود. کربوهیدرات‌ها به آرامی در بدن آزاد شده و به از تغییر ناگهانی قند خون دیابتی‌ها جلوگیری می‌کنند.

مواد غذایی کم گلیسمی همچون لوبیا سبز تاثیر زیادی در کاهش حساسیت به انسولین داشته و میزان قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون در افراد دیابتی را کاهش می‌دهد.

خواص لوبیا سبز برای کلیه

لوبیا سبز بخارپز یا پخته شده فواید بسیاری برای قلب و سایر اندام‌ها همچون کلیه دارد. لوبیا سبز به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و به همین دلیل ریسک حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

لوبیا سبز کنسروی، میزان زیادی سدیم و مواد نگه‌دارنده دارد که سبب افزایش فشار خون می‌شود که نه‌تنها برای قلب، بلکه برای کلیه‌ها نیز بسیار خطرناک است؛ بنابراین برای استفاده از خواص لوبیا سبز برای کلیه و قلب، از اشکال پخته و آب‌پز آن استفاده کنید.

تاثیر لوبیا سبز سلامت استخوان

مصرف کم ویتامین K خطر بروز شکستگی‌های استخوان را افزایش می‌دهد. مصرف کافی ویتامین K موجب بهبود سلامت استخوان و تولید پروتئین‌های سازنده ماتریکس استخوان، افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار می‌شود.

یک فنجان لوبیا سبز محتوی ۱۴٫۴ میکروگرم ویتامین K است. این مقدار تقریبا معادل ۲۰ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. همچنین یک فنجان لوبیا سبز می‌تواند ۴ درصد از کلسیم موردنیاز بدنتان را تأمین کند.

حفظ سلامت قلب با لوبیا سبز

لوبیا سبز حاوی نشاسته و فیبر فراوان است که سندروم متابولیک در بدن را کنترل کرده و با کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت به سلامت قلب کمک می‌کند به طوری که افرادی که چهار بار در هفته حبوباتی همچون لوبیا سبز مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که یک بار مصرف می‌کنند ۲۲ درصد کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

ویتامین K موجود در لوبیا سبز با خارج کردن کلسیم از خون مانع تشکیل پلاک‌ها و آهکی شدن رگ‌های خونی شده و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

لوبیا سبز و سلامت چشم

مصرف لوبیا سبز برای سلامت کلی چشم‌ها بسیار مفید است و می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری‌های چشمی نیز شود. لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از کاروتنوئید‌ها است و به همین دلیل می‌تواند به تقویت بینایی و درمان شب کوری کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار