سحر شیخی*

هفته تربیت‌بدنی، فرصت مناسب یادآوری اهمیت ‌سبک زندگی فعال به دانش‌آموزان‌

در زندگی امروز و توسعه آپارتمان‌نشینی، ورزش کردن فراموش شده است، ۲۶ مهر‌ تا ۲ آبان‌‌، مصادف با هفته تربیت‌بدنی، فرصتی مناسب برای یادآوری اهمیت ورزش‌کردن و آموختن آن به دانش‌آموزان برای سبک زندگی سالم است.

کد مطلب: ۱۳۱۶۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته تربیت‌بدنی، فرصت مناسب یادآوری اهمیت ‌سبک زندگی فعال به دانش‌آموزان‌

۲۶ مهر‌ تا ۲ آبان‌‌ در تقویم ایرانی، هفته تربیت‌بدنی نامگذاری شده است، هفته‌ای که طی آن، برنامه‌های متنوع ورزشی در مدارس اجرا می‌شود، اما در بقیه روزهای سال، کمرنگ می‌شود، برخلاف اهمیت تأثیر ورزش کردن در زندگی افراد و نقش موثری فعالیت بدنی در سلامتی جسم و روح انسان، اما این امر مهم روز به روز در زندگی افراد کم‌رنگ تر شده و بی‌تحرکی و فقر حرکتی جای آن را می‌گیرد.

ورزش کردن علاوه بر تاثیر مثبت بر سلامت جسمی و حرکتی تاثیرات مثبت و سازنده ای بر روح و روان انسان دارد، ورزش باعث ایجاد احساس تندرستی در افراد، خواب راحت، انرژی بیشتر در طی روز، حافظه بهتر و خوش‌بینی در زندگی می‌شود.

ورزش و فعالیت بدنی منظم همچنین باعث کاهش افسردگی، اضطراب و بیش‌فعالی شده و روحیه افراد را بهبود می‌بخشد، فعالیت بدنی منظم و نرمش کردن می‌تواند افکار منفی و آزاردهنده را از ذهن افراد دور کند و به انسان حس بهتری در مورد خود، اطرافیان و زندگی بدهد.

ورزش یک روش طبیعی درمان برای اضطراب و نگرانی است، با تنفس عمیق و رهاسازی عضلات می‌توان یک فرد را آرام کرد، چرا که فعالیت بدنی با آزاد کردن هورمون اندروفین و آرامش عضلات در ارتباط است.

مواردی که ذکر شد، تنها جزیی از فواید اهمیت دادن به ورزش است، ورزش راه کاهش گرایش نوجوانان به آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری است، بنابراین لازم است مسئولین آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط، به ایجاد فضاهای ورزشی و برنامه‌ریزی جهت تفریحات سالم همت بگمارند، چرا که فکر سالم در بدن سالم است و فواید ورزش بر کسی پوشیده نیست، به امید روزی که به ورزش و دبیر تربیت‌بدنی در مدارس و فراهم‌آوری امکانات، اهمیت بیشتری داده شود.

*کارشناس ارشد رفتار حرکتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار