مدیر دبیرستان باهنر ناحیه ۲ کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

انگیزه تاثیر مستقیمی بر تلاش دانش‌آموزان برای رسیدن به اهداف‌شان دارد

کرج (پانا) - مدیر دبیرستان باهنر ناحیه 2 کرج عنوان کرد انگیزه است که شروع یک کار و ادامه دادن آن را ممکن می‌کند. انگیزه باعث می‌شود وقتی را که دانش‌آموز روی کاری می‌گذارد افزایش ‌دهد و نقشی تعیین‌کننده در یادگیری و رسیدن به اهداف دانش‌آموز دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
انگیزه تاثیر مستقیمی بر تلاش دانش‌آموزان برای رسیدن به اهداف‌شان دارد

افضل افضل‌نیا، مدیر دبیرستان باهنر ناحیه ۲ کرج در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «انگیزه اهداف مشخصی را ترسیم می‌کند که افراد برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. انگیزه روی انتخاب‌هایی که دانش آموزان می‌کنند تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، انگیزه است که تعیین می‌کند دانش‌ آموز در کلاس هنر ثبت‌نام کند یا فیزیک، بعد از مدرسه مستقیم به خانه برگردد تا تکالیف فردایش را انجام دهد یا در برنامه‌های فوق‌برنامه‌ مدرسه شرکت کند.»

وی اظهار کرد: «مشکلات و شرایطی مانند اعتیاد والدین، بیماری روانی آنها، کودک آزاری و سخت‌گیری و کنترل‌گری شدید والدین در عملکرد خانواده اختلال ایجاد می کند، اثرات آن بر فرزندان ممکن است تا مدتها پس از بزرگ شدن و ترک خانواده نیز ادامه یابد. بزرگسالانی که در خانواده‌ های ناکارآمد بزرگ شده‌ اند، اغلب مشکلاتی در ایجاد و حفظ روابط صمیمانه، حفظ عزت نفس و اعتماد به دیگران دارند و به شدت از کنترل نداشتن بر امور می‌ترسند و احساسات و واقعیت‌های خود را انکار می‌کنند.»

در ادامه یکی از دانش آموزان مدرسه باهنر در پاسخ به پرسش چگونه می‌توان در مطالعه دروس انگیزه پیدا کرد، افزود: «انگیزه است که تعیین می‌کند کدام نتایج مشوق و کدام‌ها تنبیه‌کننده هستند. مثلا دانش‌ آموزانی که انگیزه‌ زیادی برای شاگرد اول شدن یا گرفتن نمره‌های خوب دارند، با گرفتن نمره‌۲۰ تشویق می‌شوند و اگر نمره‌ای پایین بگیرند احساس بدی خواهند داشت و برای گرفتن نمره‌ بالا بیشتر تلاش خواهند کرد. البته در این راه خانواده و معلمان تاثیر زیادی بر انگیزه دانش آموزان دارند.»

رباب ثبوتی، مشاور تحصیلی دانش آموزان در خصوص اینکه آیا مسائل و مشکلات خانواده و اقتصاد بر انگیزه و تلاش دانش آموزان تاثیر می‌گذارد، بیان کرد: «بررسی ها نشان می دهد که مشکل مالی خانواده ها مشکل مهمی می تواند باشد، چرا که در موفقیت فرزندانشان تاثیر مستقیم دارد. خانواده ای که نتواند از کودکی تغذیه مناسب جسمی و روحی برای فرزندانش تهیه کند، مسلما در طول دوران تحصیل هم نمی تواند فرزندانش را در کلاس‌های تقویتی یا آموزشی قرار دهد که همه این موارد به طور مستقیم و غیرمستقیم در وضعیت تحصیلی دانش آموزان موثر خواهد بود.»

یکی دیگر از دانش آموزان این دبیرستان در پایان این گونه بیان کرد: «اوضاع اقتصادی در کشور وخیم است و سرپرست خانواده با درآمد بسیار کم و با وجود مشکلات زیاد از قبیل اجاره‌خانه‌های گران و اجناسی که قیمتشان روز به روز در حال افزایش است، روبه‌روست. هیچکس پاسخگوی این مسائل نیست. سرپرستان خانواده‌ها برای اینکه شرمنده خانواده‌شان نشوند شب و روز کار می‌کنند. برخی دانش آموزان از همین موضوع انگیزه می‌گیرند و تلاش می‌کنند که در آینده فردی مفید باشند و به خانواده و جامعه خود خدمت کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار