کنعانی در نشست خبری:

پیام‌هایی در حاشیه اجلاس ‌سازمان ملل ‌بین ایران و آمریکا رد‌و‌بدل شد؛ امکان توافق وجود دارد

‌طبق کنوانسیون وین، کشورها موظف هستند که امنیت سفارت‌های کشورها را برقرار کنند/ به عراق گفته شده که نیازمند اطمینان‌بخشی ‌هستیم تا امنیت مرزی و شهروندان ما مورد تهدید قرار نمی‌گیرد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد، گفت امکان و فرصت برای توافق و از سرگیری احیای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که آمریکا اراده سیاسی خود را بروز و ظهور بدهد، این توافق شکل بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۱۳۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
پیام‌هایی در حاشیه اجلاس ‌سازمان ملل ‌بین ایران و آمریکا رد‌و‌بدل شد؛ امکان توافق وجود دارد

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش تقویم مناسبات بین‌المللی، درباره میانجی‌گری کشورهای منطقه برای مذاکرات برجام، اظهار کرد: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها، تلاش‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی و برخی از واسطه‌ها تبادل پیام‌ها کمافی‌السابق در جریان است. هفتاد و هفتمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد فرصت خوبی بود و گفت‌و‌گوهای دو و چند جانبه‌ای انجام شد و پیام‌هایی بین ایران و امریکا رد و بدل شد.

وی افزود: موضع اصولی ایران این است که همچنان تاکید می‌کنیم که ما به توافق خوب پایبند هستیم. پاسخ ما قبلا ارائه شده است و تلاش ایران این بود که پاسخی شفاف داده شود تا جمع‌بندی نهایی انجام شود و توافق حاصل شود. در این زمینه تلاش کردیم و در این مسیر همچنان پایبند روند دیپلماسی و مذاکره هستیم و از هرگونه تلاش‌های با حسن نیت کشورهای مختلف به‌خصوص کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان امکان و فرصت برای توافق و از سرگیری احیای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که آمریکا اراده سیاسی خود را بروز و ظهور بدهد، این توافق شکل بگیرد و فرصت برای احیای توافق باقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فعالیت گروهک‌‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی در ارتباط با جمهوری عراق، کشور برادر و دوست همسایه، احترام به حاکمیت تمامیت ارضی و وحدت و ثبات است. جمهوری اسلامی اثبات کرد که در سخت‌ترین شرایط کشور عراق، در سریع‌ترین زمان به کمک دولت و ملت عراق شتافت؛ تا روزی که این کشور در معرض آسیب و خطر بود، جمهوری اسلامی در کنار مردم عراق بود.

گفت‌وگوهای خوبی با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان انجام شده است

وی با بیان اینکه در ایام اخیر گفت‌وگوهای خوبی با دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان انجام شده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت عدم تبدیل سرزمین‌های مجاور به مرکز تهدید امنیت خود در این زمینه مشخصاً به دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق همواره تذکر داده است متاسفانه در بخش‌هایی از اقلیم کردستان عراق، سال‌های طولانی است که گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب پایگاه‌‌هایی را ایجاد کردند و به نیروهای مسلح ما تعرض کردند و شهروندان زیادی را در نتیجه اقدامات مسلحانه این گروهک‌‌ها از دست دادیم. ما بر مبنای حق همسایگی همواره در این زمینه تذکر لازم را دادیم و ضروت پاکسازی مناطق عراق را از گروهک‌های تروریستی یادآور شدیم. موارد نقض امنیت به عراق گزارش شده است. در مذاکرات سیاسی، امنیتی و کمیته‌های مشترک مرزی نیز این موارد ارائه شده است و مسئولیت‌های طرف عراقی ذکر شده است. همواره در گفت‌‌و‌گوها این مطالبه مطرح شد که ما نیازمند اطمینان‌بخشی به جمهوری اسلامی هستیم که امنیت مرزی و شهروندان ما مورد تهدید قرار نمی‌گیرد.

طبق کنوانسیون وین، کشورها موظف هستند که امنیت سفارت‌های کشورها را برقرار کنند

کنعانی درباره تعرض به حریم سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورها، بیان کرد: در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشورهای اروپایی برخی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض گروه‌ها و افراد ضد انقلاب، معاند و خشونت‌طلب قرار گرفت. عده‌ای به بهانه اعتراض سیاسی با روش‌‌های غیراخلاقی اقدام به تهدید دیپلمات‌ها کردند و تلاش کردند فعالیت‌های سفارت‌های جمهوری اسلامی را در خارج از کشور، با مشکل مواجه سازند. مهاجمین که ادعای حقوق بشر و ادعای سیاسی دارند، به نمایندگی‌های ایران بی‌احترامی کردند و حتی موجب وحشت و نگرانی ایرانی‌های مقیم خارج از کشور شدند که این موارد به کشورهای پذیرنده ابلاغ شد و امروز شرایط نسبتاً خوبی وجود دارد و سفارت‌های جمهوری اسلامی کار خود را آغاز کردند. طبق کنوانسیون وین، کشورها موظف هستند که امنیت سفارت‌های کشورها را برقرار کنند. تعدادی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض قرار گرفتند بر همین اساس وزارت خارجه طی تماس‌های تلفنی بر لزوم حفظ امنیت سفارتخانه‌ها تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به آتش‌بس در یمن، اظهار کرد: مواضع ایران درباره بحران یمن به صورت صریح و رسمی و روشن بیان شده است. جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بوده و بارها اعلام کرده‌ایم که راهکار یمن سیاسی است نه نظامی. آتش‌بس باید مقدمه‌ای برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن باشد. جمهوری اسلامی ایران حتما از تجدید دوره آتش‌بس حمایت می‌‌کند و دوستان و طرف‌های مرتبط در یمن را به این مسیر تشویق می‌کنیم اما تصمیم‌گیرنده اساسی، خود یمنی‌ها هستند و ایران به عنوان طرف علاقه‌مند به صلح در یمن دوستان خود را به این مسیر تشویق می‌کند. از ماموریت سازمان ملل و فرستاده آن در تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم ارتباط بسیار خوبی داریم و گفت‌وگوهایی هم انجام شده و ارتباط و گفت‌وگوها ادامه دارد. امیدواریم آتش بس در یمن برقرار و روند رفع محاصره ظالمانه منجر به برقراری ثبات دائمی در یمن شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آزادی حاجی ایرانی از زندان عربستان نیز بیان کرد: خوشحال هستیم که امروز شاهد بازگشت حاجی دربند ایرانی در عربستان سعودی هستیم که از روزهای پایانی ایام ماه ذی‌الحجه به دلیل واهی در آنجا بازداشت بودند و در جلسات مختلف به تلاش‌های صورت گرفته اشاره کرده‌ایم و در نهایت با تلاش‌های صورت گرفته امروز شاهد بازگشت این حاجی ایرانی به وطن خواهیم بود و لازم است از کشورهای دوست در منطقه سپاسگزاری کنم.

وی ادامه داد: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با سوئد و بلژیک گفت‌وگوهایی صورت گرفت که موضوع دو شهروند ما جزو موضوعات و مطالبات دائمی ما است بر همین اساس مورد تأکید قرار گرفت. تاکید داریم که هر دو شهروند ما در یک روند غیرقانونی بازداشت شده‌اند. تلاش‌های ما در حوزه‌های سیاسی و کنسولی ادامه دارد.

موضوع آزادی باقر نمازی ارتباطی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ندارد

کنعانی در خصوص آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران نیز گفت: موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورها از جمله کره جنوبی همواره یکی از موضوعات مورد مطالبه جمهوری اسلامی بوده است و بارها در چارچوب مذاکرات در حوزه‌های مختلف پیگیر آن بوده‌ایم. معتقدیم دولت‌هایی که سرمایه ایران در آنجا وجود دارد، باید بر مبنای قوانین بین‌المللی منابع ایران را آزاد کنند و این آزادسازی را مشروط به موضوع و رخداد دیگری نکنند. برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و اخبار تکمیلی را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به بازداشت دو شهروند ایرانی در بلژیک و سوئد، افزود: آزادی آقای باقر نمازی در چارچوب انسان‌دوستی صورت گرفته است. دو شب گذشته نیز از طریق کانال‌های دیپلماتیک اطلاع داده شده است که این شهروند می‌تواند از ایران خارج شود. این اقدام یک اقدام انسان دوستانه و مبتنی بر ارزش‌های جمهوری اسلامی بوده است. فرزند ایشان نیز در حال طی کردن محکومیت خود است. موضوع آزادی زندانیان ارتباطی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ندارد.

وی در خصوص فعالیت شبکه معاند ایران اینترنشنال و حمایت عربستان سعودی از این شبکه، اظهار کرد: ما در بحث مسائل داخلی عربستان اظهار نظر نمی‌کنیم. در ارتباط با شبکه ایران اینترنشنال می‌گویم که این شبکه اصلا رسانه نیست و ماهیت آن رسانه‌ای نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به اعتراضات اخیر و حقوق زنان و حقوق شهروندان ایرانی، تأکید کرد: ما شاهد برخی اقدامات تحت عنوان اعتراض سیاسی در برخی کشورها بودیم که افراد متوسل به خشونت شده‌اند و دسترسی شهروندان ایرانی را به اماکن دیپلماتیک محدود کردند و ارعاب به خرج دادند. برخی از مراکز اسلامی که سال‌ها در برخی از کشورها فعالیت می‌کردند نیز مورد حمله قرار گرفتند. آیا این رفتار‌ها، رفتارهایی است که به عنوان ارزش های مدنی شناخته می‌شود؟ شخص آقای رئیس‌جمهور با خانواده مرحومه مهسا امینی تماس گرفتند و وعده پیگیری دادند. قوه قضاییه در این زمینه به مسئولیت خود عمل می‌کند. ما از مدعیان حقوق بشر و حقوق زنان هستیم و فرهنگ باستانی و تاریخ ما نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

وی اضافه کرد: اقوام جزو بافت تشکیل‌دهنده جامعه ایران هستند. این اقوام همواره بخشی از ایران بزرگ بودند. همه این نکات اثبات می‌کند که ایران در داخل نه رفتار جنسیتی و نه قومیتی دارد. سوالی که مطرح می‌شود این است که زمانی که مردم غیور کُرد مورد حمله شیمیایی رژیم بعث قرار گرفتند، این کشورهای مدعی حقوق بشر کجا بودند؟ اتفاقی افتاد و ایران در عالی‌ترین سطح این موضوع را بررسی می‌کند. این عکس‌العمل‌های عجولانه برخی کشورها و رسانه‌ها چه دلیلی دارد؟ نکته بعدی دامن زدن موضوعات به موضوعات جنسی و قومی است که محل گله است. آیا شما در این زمینه بر مبنای استاندارد دوگانه عمل نمی‌کنید؟ ما کشورهای غربی را به رعایت انصاف دعوت می‌کنیم؛ آنها باید مسئولیت رفتار خود را بپذیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار