‌پانا از ماجرای قرارداد‌ ملک‌های پیش‌فروش گزارش می‌دهد؛

رویای خانه‌داری و سازندگان قلابی؛ پشت پرده ملک‌هایی که پیش‌فروش می‌شوند و هیچ‌گاه فروخته نمی‌شوند

تهران (پانا) - این روزها بی‌خانه‌ها در رویای خانه‌دار‌شدن دست در دست سازندگان قلابی گذاشته‌اند و اقدام به پیش خرید ملکی می‌کنند که مبنای معامله‌شان صرفا اعتماد است بدون اینکه هیچ اسناد و مدارکی در دفتر اسناد رسمی ثبت شود.

کد مطلب: ۱۳۱۲۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
رویای خانه‌داری و سازندگان قلابی؛ پشت پرده ملک‌هایی که پیش‌فروش می‌شوند و هیچ‌گاه فروخته نمی‌شوند

در ایران اولین آرزو برای هر شهروندی صاحب‌خانه شدن است، رؤیایی که دو سه سالی است برای بسیاری از شهروندان در حد یک آرزو و خیال باقی مانده‌ و بعید است با سونامی افزایش قیمت ملک، حالا حالاها رنگ واقعیت به خود بگیرد.

بعد از گرانی مسکن بازار خریدوفروش آپارتمان‌های پیش‌فروش و پیش‌خرید رونق گرفته است و البته به‌تبع آن درگیری‌های حقوقی ناشی از ندانستن این نوع معامله مسکن بیشتر شده است.

در ادامه گزارش میدانی پانا از پیش‌فروش ملک در برخی از نقاط تهران را می‌خوانید.

یک آگهی پرطمطراق برای فروش ملک‌های پیش فروشی در منطقه گلدیس تهران توجه‌ام را جلب می‌کند. تماس می‌گیرم و آقایی با سرعت بسیار تند و با همان طمطراقی که در آگهی دیده می‌شد، توضیح می‌دهد.

«یک مجموعه آپارتمان‌هایی با متراژهای مختلف قرار است در این منطقه از گلدیس تهران ساخته شود و سازنده یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین سازنده‌های منطقه غرب تهران است. فقط کافی است متراژ مورد نظرتان را انتخاب کنید و پیش‌پرداختی داشته باشید تا در کمتر از 18 ماه صاحب‌خانه شوید.» صحبت که به اینجا می‌رسد می‌پرسم: پس این ملک در مرحله اسکلت است؟

اینجاست که تازه می‌رود سر اصل مطلب و می‌گوید: «این ملک کامل تخلیه‌شده و جواز تخریب هم گرفته است، فقط در طبقه اول مستأجری نشسته که قرار است تا آبان ‌تخلیه کند و بلافاصله وارد مرحله تخریب می‌شویم. از آبان ‌که تخریب است تا مرحله آپارتمانی که تحویل می‌شود حداکثر 18 ماه زمان می‌برد.»

پیش‌فروش‌هایی با دریافت 50 درصد مبلغ روز آپارتمان

درباره جزییات پیش‌خرید می‌پرسم و می‌گوید: «‌در گام اول 50 درصد مبلغ را به‌عنوان پیش‌پرداخت می‌دهید که مثلاً برای یک آپارتمان 107 متری در آن منطقه مبلغی حدود 4 میلیارد می‌شود. آن‌جا ملک متری 85 میلیون است و چون هنوز به مرحله خاک نرسیده و تازه می‌خواهد گودبرداری شود قیمت پایین است. 10 درصد را هم در مرحله تحویل و 10 درصد هم در محضر پرداخت می‌شود و الباقی هم در حین کار.»

نکته این نوع پیش‌فروش یا پیش‌خریدهای ملک در این است که سازنده ملک تا چه اندازه حاضر است در تک‌تک مسیرهایی که پولی مبادله می‌شود پا به دفتر اسناد رسمی بگذارد و همه‌چیز رسمی ثبت شود. وقتی از آگهی‌دهنده می‌خواهم که همه مراحل را در محضر به‌صورت قانونی ثبت کنیم زیر بار نمی‌رود و معتقد است راه تحقیق درباره سازنده در منطقه باز است و همه‌چیز باید بر اساس یک اعتماد باشد.

وی می‌گوید: «می‌توانید بیایید با سازنده صحبت کنید و از نزدیک ملک را هم ببینید و درنهایت برای پرداخت 50 درصد از مبلغ یک مبایعه‌نامه نوشته می‌شود و کد رهگیری وجود دارد اما قرار نیست در دفتر اسناد رسمی از همان ابتدا ثبت شود. سند حالت خرید و مشارکت دارد. یعنی سازنده بخشی را خریده است و بخشی را هم با سازنده مشارکت می‌کند. سند مادر به نام سازنده است اما مشارکت‌نامه وجود دارد و مطابق توافقی که کرده‌اند سازنده مانند آن‌چه در مشارکت‌نامه آمده تحویل خواهد داد.»

این روایت یک پیش‌خرید خانه است که در آن نقد می‌گیرند و نسیه پرداخت می‌کنند و مبنا فقط اعتمادی بدون تضمین است. پیشنهاد خوش آب و رنگی برای کسانیکه در آرزو و رویای خانه‌دار شدن مانده‌اند و این را یک فرصت می‌دانند به امید خانه‌دار شدن اما بعد از پرداخت بخش زیادی از مبلغ و دادن سرمایه‌شان هیچ تضمینی نیست که آن فرد کلاه‌برداری نکند و با ملک‌هایی که ممکن است به چندین نفر فروخته باشد فرار نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار