معاون آموزش و مشارکت‌‌های مردمی سازمان محیط زیست مطرح کرد؛

تاکید بر اهمیت هوش محیط‌زیست در دانش‌آموزان

امیدواریم پذیرش در رشته‌های محیط زیست و استخدام‌ها برای تدریس رشته تخصصی درس محیط زیست و انسان در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار بگیرد/ ضرورت تشکیل خانه‌های محیط زیست در مدارس

تهران (پانا) - معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست با تاکید بر اهمیت هوش محیط‌زیستی دانش‌آموزان گفت اگر هوش محیط‌زیست دانش‌آموزان با تولید متون افزایش یابد، آن رفتار خردمندانه‌ای که در حوزه حفاظت از محیط‌زیست انتظار می‌رود با بهره‌گیری از این دانش اتفاق خواهد افتد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر اهمیت هوش محیط‌زیست در دانش‌آموزان

نورالله مرادی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر اهمیت آموزش در مباحث محیط زیست اظهار کرد: بعد از ۵ سال مراسم امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین آموزش‌وپررش و سازمان محیط زیست در دولت مردمی انجام می‌شود و نوید بخش اتفاق خوبی برای نسل‌سازی و ترویج سواد محیط‌زیستی است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست با بیان اینکه تمدن ایرانی اسلامی ما یکی از محیط زیستی‌ترین تمدن‌های دنیا است، گفت: ویژگی‌های اقلیمی سرزمین ایران و دین وجه تمایز این تمدن است که همواره به علم و محیط زیست توجه داشته است. تمدن ایران رابطه دوسویه‌ای را بین انسان و طبیعت فراهم کرده است. تمدن ایرانی تمدن موفقی بوده است و دانش گوناگون را به جهان عرضه کرده است.

مرادی تصریح کرد: جامعه ایرانی یک جامعه دینی است و در بررسی تاریخی، ایران یک جامعه دینی بوده است و همین مساله زمینه را برای حفط منابع طبیعی افزایش می‌دهد. علاوه بر این بحث، نگاه دیگرخواهانه تمدن‌های دینی به حوزه محیط زیست مطرح است که زمینه نگاه عقلانی و هنرمندانه به محیط زیست را شامل می‌شود. در حوزه آموزش رسمی از بدو تاسیس مدارس جدید یعنی از مدرسه دارالفنون تاکنون، محیط زیست مورد توجه بوده است و در آموزش رسمی ما در کتاب‌های جغرافیا و تاریخ بحث توجه به محیط زیست را شاهد هستیم.

سخنگوی سازمان حفلظت محیط زیست تصریح کرد: آنچه که در آموزش و پرورش برای حفظ محیط زیست وجود دارد باید به‌گونه‌ای باشد که راهکاری را برای اثرگذاری بیشتر فراهم کنیم. جهان مبتنی بر رسانه و تولید علم است که باید با شیوه‌های جدیدی که نیازهای دانش‌آموزان را شناسایی می‌کند به سمت اثرگذاری برویم.

وی در ادامه سخنان خود به افزایش هوش محیط زیست اشاره کرد و گفت: در حوزه معاونت آموزش، به هوش محیط‌زیستی حساس هستیم و باب آن آغاز شده است. اگر هوش دانش‌آموزان را در حوزه محیط‌زیست با تولید متون افزایش دهیم، رفتار خردمندانه‌ای که انتظار داریم با بهره‌گیری از این دانش اتفاق خواهد افتد.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با بیان اینکه افزایش سواد محیط زیستی نیز اهمیت دارد، گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای که امروز با وزارت آموزش‌پرورش به امضا می‌رسد زمینه افزایش سواد محیط زیستی فراهم می‌شود و امیدواریم پذیرش در رشته‌های محیط زیست و استخدام‌ها برای تدریس رشته تخصصی درس محیط زیست و انسان در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار بگیرد.

مرادی خاطرنشان کرد: اگر درس شناخت محیط زیست از پایه یازدهم در پایه‌های پایین‌تر تدریس شود، می‌تواند در نهادینه شدن فرهنگ محیط زیست کمک کند. در عین حال کانون پرورش فکری که به عنوان یکی از نهادهای تولید فرهنگ است باید پای کار بیاید و زمینه اندیشه محیط زیستی را فراهم کند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در طول فعالیت دولت مردمی امیدواریم در هر مدرسه‌ای برای آموزش محیط زیست، خانه‌های محیط زیست را داشته باشیم و دبیرخانه آن را تشکیل دهیم. معتقدم با همدلی می‌توانیم برای محیط زیست کشور اقدامات خوبی را انجام دهیم.

مرادی ادامه داد: گفته می‌شد چاقی دانش‌آموزان یکی از معضلات آینده خواهد بود اما بحث بی‌توجهی به محیط زیست شاید خطرناکتر از چاقی باشد که با همدلی در گام دوم انقلاب می‌توانیم نسلی دوستدار محیط زیست را تربیت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار