شلیک گلوله؛ تاوان افشای حقیقت

زاهدان (پانا) - اعتراف محافظه‌کارانه رژیم صهیونسیتی در جریان قتل خبرنگار شبکه الجزیره پس از گذشت بیش از سه ماه فشار شدید رسانه‌ای و افکار عمومی بار دیگر ضایع‌شدن حقوق خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در فلسطین اشغالی و جنایات آشکار رژیم صهیونسیتی را یادآور شد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
شلیک گلوله؛ تاوان افشای حقیقت

شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره بود که تحولات فلسطین به‌ویژه حملات روزانه نظامیان صهیونیستی به اردوگاه جنین را پوشش می‌داد. این خبرنگار که علاوه بر تابعیت فلسطینی تابعیت آمریکایی نیز داشت در اواخر اردیبهشت ماه امسال در حالی که مشغول تهیه گزارش خبری از ناآرامی اردوگاه جنین بود بر اثر اصابت گلوله به سرش جان باخت.

شبکه خبری الجزیره و وزارت بهداشت فلسطین قتل او توسط نظامیان صهیونیستی را تأیید کردند. حتی یک عکاس خبری خبرگزاری فرانسه که در صحنه حاضر بود قتل وی توسط نیروهای رژیم‌صهیونیستی را تأیید کرد؛ اما اسراییلی‌ها حاضر نبودند مسئولیت این جنایت را برعهده بگیرند و حتی در آن زمان اعلام کردند که فلسطینی ها این خبرنگار را کشته اند. اکنون ارتش رژیم صهیونیستی با گذشت بیش از سه ماه در گزارشی محافظه‌کارانه و جانب دارانه اعتراف کرد به احتمال بسیار زیاد یکی از نظامیان این رژیم به سوی خبرنگار الجزیره «شیرین ابوعاقله» شلیک کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات نشان می‌دهد، احتمالاً آتش نظامیان اسرائیلی منجر به شهادت شیرین ابوعاقله شده است. در عین حال تلاش شده که امکان مشخص کردن دقیق عاملان این جنایت وجود نداشته و در صورت نقش داشتن نظامیان اسرائیلی این کار به اشتباه صورت گرفته است. همین تحقیقات برای گشودن پرونده جنایی در پلیس نظامی اسرائیل در رابطه با شهادت شیرین ابوعاقله کافی است.»

گفته می شود این اعتراف نه‌چندان صریح هم برای فرار از مسئولیت ترور بود، چرا که اگر کار به دادگاه بین‌المللی می‌کشید، احتمال صدور قطعنامه‌ای علیه صهیونیست‌ها وجود داشت.

کشتهشدن ۳۵ روزنامه نگار به دست صهیونیست‌ها در ۲۲ سال اخیر

ابوعاقله اولین خبرنگاری نیست که به دست نظامیان رژیم صیهونیستی به شهادت می رسد؛ از طرفی خبرنگاران فلسطینی به‌طور مرتب در معرض دستگیری، خشونت و محاکمه قرار می‌گیرند و تجهیزات آنها اغلب نابود و کارت حرفه‌ای آنها مصادره می‌شود.

در همان روزهای آغازین کشته شدن ابوعاقله، روزنامه لوموند فرانسه در گزارش اختصاصی خود در زمینه کشتار خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که بر اساس آمار گزارشگران بدون مرز، ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰ تاکنون در حین انجام کار خود در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی کشته شدند.

لوموند در این گزارش مصاحبه‌ای با محمد عابد عکاس خبرگزاری فرانسه (AFP) داشته که وی نیز در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۱۸، همزمان با پوشش «راهپیمایی‌های بازگشت» و تظاهرات عمدتا مسالمت آمیزی که در آن مردم خواستار پایان محاصره و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود بودند، در امتداد نواری که غزه را از سرزمین های اشغالی جدا می‌کند، توسط یک تک‌تیرانداز اسرائیلی از ناحیه زانو مورد هدف اصابت گلوله قرار گرفت در حالی که جلیقه ویژه رسانه «PERSS» به تن داشت و به گفته خودش در مکان بازی که وی قرار داشت تیراندازان به وضوح می‌توانستند تظاهرکنندگان را از روزنامه‌نگاران تشخیص دهند.

لوموند به نقل از محمد عابد می‌نویسد: صبح روز جمعه، درست پیش از تشییع جنازه شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار مشهور الجزیره که در جنین کشته شد، تصویر این خبرنگار را در دفتر خبرگزاری فرانسه در غزه آویزان کردم؛ راهی برای ادای احترام به او، به دلیل اینکه امکان خروج از منطقه تحت محاصره برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابوعاقله نبود.

عکاس خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: تمام آن چیزهایی که در زمان زخمی شدنم بر من گذشته بود ناگهان دوباره ظاهر شد و خودم را به جای ابوعاقله تصور کردم.

در کنار آمار گزارش گران بدون مرز، به‌گفته سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی (PJS) ، از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون حداقل ۴۶ روزنامه‌نگار فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری و نوار غزه اشغالی شهید شده‌اند.

هیچ فرد نظامی اسراییلی تاکنون به دلیل شلیک به خبرنگاران متهم یا محاکمه نشده است

تاکنون هیچ فرد نظامی ارتش رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل شلیک یا قتل خبرنگاران متهم نشده و خبرگزاری فرانسه در این ارتباط نوشته است که مقام‌های نظامی ارتش صهیونیستی در پاسخ به سؤالی برای معرفی موردی که در آن یک سرباز پس از مرگ یک روزنامه‌نگار با اتهام مواجه شده باشد، هیچ نمونه‌ای ارائه نکرده‌اند.

«شیرین خطیب» از «مرکز فلسطینی توسعه و آزادی رسانه‌ها» نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون هیچ نظامی صهیونیست مسئول قتل یک روزنامه نگار شناخته نشده است.

شواهد نشان می‌دهد خبرنگارانی که تحولات فلسطین را پوشش می دهند، معمولا به شدت مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا روانه زندان‌ها می‌شوند و شرایط سختی را سپری می کنند.

به‌گفته وزارت اطلاعات فلسطین، هم‌اکنون ۱۱ روزنامه‌نگار در شرایط سختی در زندان‌های صهیونیست‌ها به‌سر می‌برند و از ابتدایی‌ترین حقوق بشر مورد تأیید کنوانسیون‌های بین‌المللی محروم هستند.

کمیته حمایت از خبرنگاران فلسطینی به تازگی اعلام کرد، هدف رژیم صهیونیستی از انجام اقدامات خصمانه ضد خبرنگاران، جلوگیری از افشای جنایات این رژیم ضد مردم مظلوم فلسطین است.

ابوعاقله نیز قبلا در مصاحبه‌ای با الجزیره گفته بود که اشغالگران صهیونیست همیشه او را به فیلمبرداری و عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کردند و به صراحت اعلام کرد که در همه این سال ها احساس می‌کرده که توسط نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست هدف قرار گرفته است.

وی نقل کرده بود که یکی از مهمترین لحظه‌ها که بیشترین تاثیر را داشت، بازدید از زندان عسقلان و دیدن وضعیت اسرای فلسطینی بود که برخی از آنها بیش از ۲۰ سال را پشت میله‌های زندان سپری کردند و رنج خود را به خانواده و جهانیان منتقل کردند.

اعضای خانواده این خبرنگار، رژیم صهیونیستی را به تلاش برای کتمان حقیقت و فرار از مسئولیت اتهام قتل متهم کردند. آن‌ها تأکید کردند که به درخواست خود از دولت امریکا برای پایبند بودن به تعهداتش در قبال یکی از شهروندانش و بازخواست عامل این قتل و همچنین درخواست از اعضای کنگره و جامعه مدنی برای تحت فشار قرار دادن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برای انجام تحقیقات فراگیر ادامه خواهند داد.

وزارت خارجه فلسطین نیز اعلام کرد، بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص قتل شیرین ابوعاقله تلاش جدیدی برای فرار از مسئولیت قتل وی است و مبتنی بر تحقیقات قانونی جدی نیست.

این بیانیه پس از گذشت بیش از سه ماه از ترور خبرنگار شبکه الجزیره یادآور سختی های فراوان خبرنگاران و فعالان رسانه ای در پوشش رویدادها و به نمایش گذاشتن واقعیت‌ها مخصوصا در مناطق اشغالی فلسطین شد، کسانی که برای نشان دادن حقیقت و مظلومیت از جان خود نیز می‌گذرند.

خبرنگار: مصطفی کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار