در قسمت چهاردهم «همسایه‌های خوب» روایت می‌شود؛

‌جلب اعتماد بیشتر سرمایه‌های مردمی با نمایش فعالیت‌های خیرخواهانه

تهران (پانا) - شاد‌کردن بچه‌ها از طریق تحقق آرزوهای‌شان هدف گروه خیریه «شاپرک» است که امشب 20 شهریور‌ قصه خود را برای مخاطبان در «همسایه‌های خوب» تعریف می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۰۸۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
‌جلب اعتماد بیشتر سرمایه‌های مردمی با نمایش فعالیت‌های خیرخواهانه

چهاردهمین قسمت مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»، محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی امشب 20 شهریورماه روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

جدیدترین روایت این اثر به گروه خیریه «شاپرک» که شعارش «شاد کردن پروانه‌های کوچک» اختصاص دارد. این گروه خیریه‌‌ از دانشجویان دانشگاه‌های ساری‌ که همگی متولد دهه ۷۰ و ۸۰ هستند، تشکیل شده است.

کار اصلی و تخصصی این گروه خیریه، شاد کردن بچه‌ها از طریق تحقق آرزوهایشان است. این گروه با شناسایی آرزو‌های قابل دستیابی کودکان کمتر برخوردار شهر ساری و حومه تلاش می‌کند آن‌ها را برآورده کند. «شاپرک» تاکنون توانسته است بالای دویست آرزوی کودکان را در استان مازندران و شهر ساری محقق سازند.

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا با مهدی اسدی مسئول گروه خیریه «شاپرک» به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با بیان اینکه اکثر مدیران گروه «شاپرک» حاضر به قرار گرفتن جلوی دوربین نبودند، مطرح کرد: بر حسب شرایطی که در مجموعه وجود داشت، مدیران حاضر به مصاحبه نبودند و تنها گزینه‌ای که برای حضور در این مجموعه مستند و روایت قصه ما وجود داشت، من بودم که جلوی دوربین رفتم.

مسئول گروه خیریه «شاپرک» با بیان اینکه نمایش فعالیت‌های خیرخواهانه تاثیر مثبتی خواهد داشت، مطرح کرد: شاید بتوان گفت نمایش کارهایی که «شاپرک» انجام می‌دهد، حداقل امتیازی که برای مجموعه به وجود می‌آورد، اعتباری است که به آن داده می‌شود و این اتفاق امتیازی مضاعف بر سایر امتیازانی که تا به حال بوده، است.

اسدی ادامه داد: این اتفاق حتی باعث جلب اعتماد بیشتر سرمایه‌های مردمی، اجتماعی و خیرانی که تمایل دارند در این مجموعه‌ها فعالیت کنند، می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خیریه «شاپرک» ذیل یک مجموعه فرهنگی و اجتماعی بالادست خود فعالیت می‌کند، گفت: این گروه از مرداد سال 97 پایه‌گذاری شد و بعد از چند ماه پیگیری و کار تحقیقاتی برای کارهایی که می‌تواند انجام بدهد و تشکیل اعضای اولیه مجموعه، از فروردین 98 فعالیت خود را در قالب برنامه‌های کوچک تحت عنوان «نذر شادی» که تنها به جُنگ‌های شادی برای بچه‌های مناطق کمتر برخوردار اختصاص داشت، آغاز کرد.

مسئول گروه خیریه «شاپرک» افزود: اعضای این گروه خیریه را دانشجویان تشکیل دادند و «شاپرک» پس از یکسال فعالیت رسمی از اردیبهشت سال 99 ثبت رسمی شد و نزدیک به دو سال و چهار ماه است که فعالیت دارد.

به گفته اسدی، فعالیت اصلی این گروه خیریه تلاش بر تحقق آرزوها و خواسته‌های بچه‌های کمتر برخوردار با اولویت ایتام و کودکان با بیماری‌های خاص در بازه سنی 6 تا 14 سال است. همچنین یکسری فعالیت‌های جانبی مانند جشنواره‌های نوپروانه‌ها، جشنواره‌های دلگرمی و... انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه یا متاسفانه هیچ کمک مالی از نهاد دولتی حتی کمیته امدادی که «شاپرک» ذیل آنجا ثبت شده است، به این گروه خیریه نمی‌شود، تصریح کرد: تمامی تعاملات ما با سازمان‌های دولتی صرفا برای اخذ برخی از مجوزها و هماهنگی‌هاست و از نظر مالی هیچ وابستگی و ارتباط مالی وجود ندارد. در حقیقت تمام فعالیت‌های مجموعه از طریق کمک‌های واحد حامیان و خیران و یا از طریق کمک‌های مردمی و تبلیغات مجازی و چهره به چهره که اتفاق می‌افتد، صورت می‌گیرد.

مسئول گروه خیریه «شاپرک» به اشاره به چگونگی تحقق آرزوی بچه‌ها یادآور شد: بعد از معرفی مواردی به گروه تحت عنوان کودکان کمتر برخوردار، مرحله تحقیق و شناسایی آغاز می‌شود تا متوجه شویم کودک شرایطی را که ما مدنظرمان هست، دارد یا نه. برای این مرحله مصاحبه‌ای با کودک ترتیب داده می‌شود البته نه گفتگویی که کودک تنها آرزویش را بگوید بلکه به بهانه‌های مختلف از جمله تولد و یا از سوی مدرسه به سراغشان می‌رویم و با سوالاتی که طرح می‌کنیم آن‌ها را به این سمت سوق می‌دهیم که از آرزوهایشان بگویند.

اسدی ادامه داد: از آنجا که باید تمام شرایط مرکز از جمله «امکان‌سنجی تحقق آرزو» در نظر گرفته شود، بیشتر از یک مورد از آرزوها از او پرسیده می‌شود. پس از این مرحله ما این آرزوها را بر اساس شرایط مالی و اجتماعی و همچنین شرایطی که درباره بچه صدق می‌کند یعنی اینکه این آرزو می‌تواند به نفعش باشد یا ممکن است باعث آسیب شود، موردی را انتخاب و طی یک فرآیند و بازه زمانی از طریق اطلاع‌رسانی و تبلیغات و تلاش برای جمع آوری کمک‌های مالی و مردمی از سوی واحد سفریان و یا حامیان مجموعه تلاش می‌کنیم آرزو را برآورده کنیم.

به گفته وی، به صورت میانگین بین 10 روز تا دو هفته زمان می‌برد تا خواسته و یا آرزوی یک فرد برآورده شود.

مسئول گروه خیریه «شاپرک» در پایان خاطرنشان کرد: بچه‌ها در شرایط متفاوتی بزرگ شدند و آرزوهایش بعضا بزرگ، عجیب و غریب و متفاوت است. حتی پیش آمده با توجه به شرایط زندگی که یک بچه داشته، سطح آرزویش پایین بوده است. در حقیقت این تفاوت وجود دارد و نمی‌شود یک سطح معین و بازه خاصی را برای آرزوها در نظر گرفت.

«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19:00 از شبکه دو سیما پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت 13:30 روی آنتن می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار