اکران آنلاین تاثیری در جذب مخاطب نداشته است

تهران (پانا) - اسماعیل هویدا مدیر سینما آستارا معتقد است اکران‌ آنلاین، جایگزین مطلوبی برای نمایش فیلم در سالن سینما و تجربه حس مشترک فیلم دیدن نیست.

کد مطلب: ۱۳۰۶۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
اکران آنلاین تاثیری در جذب مخاطب نداشته است

اسماعیل هویدا مدیر پردیس سینمایی آستارا درباره وضعیت سینمای ایران و تاثیر مثبت و منفی اکران‌های آنلاین گفت: با توجه به تجربه 30 ساله‌ای که در سینمای این کشور دارم باید بگویم، سینما آنقدر شکننده است که هر اتفاق و رویدادی تاثیر زیادی روی سینمای ما می‌گذارد که کرونا نیز یکی از چنین اتفاق‌ها بود. در این میان تهیه‌کنندگان نیز برای بازگشت سرمایه خود حق داشتند کاری انجام دهند و درنهایت اکران‌های آنلاین مورد توجه قرار گرفت، چه از سوی فیلمسازان و چه از سوی مردمی که باید این دوران را در خانه می‌گذراندند. اما این اکران‌های آنلاین تاثیر زیادی روی سینماها گذاشت.

او ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که این اواخر بر سینماها اثر گذار بود اکران فیلم‌هایی بود که آنقدرها هم خوب نبودند. شاید سال گذشته «دینامیت» و امسال «انفرادی» عملکرد نسبتا خوبی برای سینماها رقم زدند اما در این شرایط که مردم نیازمند تفریح هستند و سینما را که هنر صنعت است به دید یک تفریح می‌بینند، آثار جدی عملکرد قابل توجهی را با خود به همراه نداشتند.

هویدا درباره علت توجه مخاطبان به شبکه نمایش خانگی بیان کرد: با توجه به پایین آمدن سطح فیلم‌های سینمایی و تعداد انگشت شمار کمدی‌های خوب، مردم نیز با توجه به دغدغه‌های این روزهایی که از سوی جامعه آن‌ها را درگیر کرده است تصمیم می‌گیرند به سوی شبکه نمایش خانگی و آثار تولیدی در آن روند چراکه به هر صورت هر پلتفرم ارائه محتوای تصویری به مردم ممیزی‌ها و سیاست‌های خود را دارد و آثار آن نیز متفاوت است؛ مانند صدا و سیما، سینما، وی او دی‌ها و ...

او افزود: این اتفاقات اما تاثیر مثبتی برای سینمای ما به همراه نداشتند و در کنار همه آن‌ها تبلیغاتی که برای آثار سینمایی رخ نمی‌دهد نیز بیش از پیش به عملکرد سینماها لطمه وارد می‌کند. حمایتی که از سوی صدا و سیما و همچنین شهرداری و بیلبوردهای شهری برای تبلیغات آثار سینمایی نمی‌شود، تاثیرات منفی بر فروش سینماها داشته‌اند. به همین دلیل سینماها نیز از شرایط موجود راضی نیستند حال می‌خواهد سینمایی با یک سالن باشد و یا پردیس‌های سینمایی. مردم نیز ترجیح می‌دهند تفریح خود را به پارک‌ها ببرند اما سینما نروند چراکه سطح درآمد مردم و شرایط اقتصادی جامعه آنقدرها این اجازه را به مخاطبان برای رفتن به سینما نمی‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: برای مثال فیلمی مانند «تی تی» که در جشنواره به شدت دیده شد و تماشاگر زیادی داشت نمی‌گویم الان در اکران عمومی شکست خورده است اما فروش آن راضی کننده نیست.

هویدا با اشاره به اینکه مخاطب سینما به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: اگر به آمار مخاطبان سینما در سال 98 و همچنین از زمانی که سالن‌های سینما باز شده‌اند توجه کنیم، می‌بینیم که تا چه اندازه سینما با کاهش مخاطب رو به رو بوده است و این اتفاق تنها به دلیل شیوع بیماری کرونا نیست و کاهش کیفیت آثار تولید شده، اکران‌های آنلاین و شبکه نمایش خانگی در این کاهش مخاطب دخیل بوده‌اند.

او ادامه داد: من بعید می‌دانم اکران‌های آنلاین بتواند به سینما کمک کند چراکه مدیوم سینما را افراد زیادی دوست دارند و باید منحصر شود به تماشای فیلم بر پرده نقره‌ای. هنر سینما این است که در کنار مردم فیلمی تماشا شود حال آن فیلم «مادر» باشد و یا «دینامیت»؛ حس و حالی که آن لحظه در سالن سینما و به همراه تعداد بالایی از افراد را مخاطب تجربه می‌کند با اکران‌های آنلاین قابل مقایسه نیست.

هویدا در پایان بیان کرد: از متولی فرهنگ و هنر این کشور یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع می‌رود کمی به سینما بیش از پیش توجه کند و فیلم‌هایی با کیفیت و قصه بالا را به اکران ببرد و اگر قرار است آثار خارجی نیز در ایران اکران شود آن‌ها نیز آثاری درست و باکیفیت باشند. همچنین آثاری که در این کشور ساخته می‌شوند برای مخاطب ایرانی ساخته شده است و باید از آن‌ها حمایت شود و تبلیغات خوبی چه از سوی صدا و سیما و چه شهرداری صورت بگیرد تا مردم نیز به سوی سینما روند. امیدوارم این حمایت‌ها که امروز جای خالی‌شان کاملا حس می‌شود اتفاق بیافتد تا بتوانیم شاهد اتفاقات بهتری برای سینما باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار