امام‌ جمعه تفرش در گفت‌وگو با پانا:

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ضرورت انکار‌ناپذیر است

همه دستگاه‌ها باید برای اجرایی‌شدن سند تحول با آموزش و پرورش همکاری کنند/ دولت‌های گذشته اعتقادی به این سند نداشتند/ مجلس و دولت برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد عرصه شوند

تهران (پانا) - امام‌ جمعه تفرش (مرکزی) به موضوع سند تحول بنیادین و ضرورت اجرای آن اشاره کرد و گفت‌ سند تحول آموزش و پرورش سندی بسیار مهم است، که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت داشت، چنین کارهای موثری را انجام داد. این سند بسیار مهم باید اجرایی شود.

کد مطلب: ۱۳۰۵۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ضرورت انکار‌ناپذیر است

حجت‌الاسلام حسین اجرایی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «باید برای اجرای این سند همه نهادها ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرند و با هم همکاری داشته باشند. چون کار آموزش و پرورش تربیت انسان است، همانگونه که در مقدمه این سند تحول آمده است، نظام آموزش و پرورش از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین سیستم‌های درون هر جامعه به شمار می‌آید که سرنوشت آن جامعه را در بلندمدت تعیین می‌کند. ضرورت آموزش نیروی انسانی هنگامی آشکار می‌شود که به این حقیقت توجه داشته باشیم که توسعه مستلزم پرورش نیروی انسانی کیفی و با صلاحیت است.»

حجت‌الاسلام اجرایی تصریح کرد: «در سند تحول بنیادین، معلم به‌عنوان موثرترین عنصر یاد شده است. با در نظر گرفتن تغییرات در تعلیم و تربیت، فراگیری مهارت‌های جدید برای کارکنان و مدیران و آموزش‌های ضمن خدمت جهت به‌روز کردن آگاهی‌های افراد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و نقش سند تحول بنیادین در سیاست‌های آموزش و پرورش، این تحقیق به‌منظور تعیین میزان اهمیت دادن به یادگیری سازمانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است.»

وی با بیان اینکه مرکز تعلیم و تربیت معلم با هدف تربیت معلمان آینده‌نگر راه‌اندازی شده و با گذشت سی سال از این مرکز همچنان فعالیت آن ادامه دارد، خاطرنشان کرد: «اکنون سال‌ها از ایجاد مرکز تربیت معلم می‌گذرد اما با وجود این گذشت سال‌ها هنوز ما این جایگاه را دوباره بازنگری نکرده‌ایم که چقدر با نیازهای ما مطابقت دارد.»

امام‌جمعه تفرش افزود: «همه دستگاه‌ها باید برای اجرایی شدن سند تحول همکاری کنند. این سند هشت فصل دارد که یکی از بخش‌های آن کلیات است. بخش دیگر آن بیان ماموریت‌ها، بخش دیگر آن آموزش دانش‌آموزان در چهار دوره سه ساله برای رسیدن به حیات طیبه بیان شده است. همچنین چشم انداز 1404 را هم در این سند نوشته‌اند، هدف‌های کلان دیگری همچون ارتقای نقش نظام تعلیم و تربیت، گسترش نقش عدالت اجتماعی، برقرار نظام کارآمد، افزایش کارآیی، کسب رتبه نخست در منطقه از دیگر موضوعات مطرح شده در این سند است که بسیار مهم به شمار می‌آید.»

حجت‌الاسلام اجرایی ادامه داد: «بسیار ضرورت دارد که امروز وقتی دولت انقلابی روی کار آمده است برای تحقق این سند اقدامات درخوری را انجام دهد. امروز دولت می‌خواهد در زمینه دینی و انقلابی کارهای زمین مانده را پیش ببرد، بنابراین اگر می‌خواهیم مشکل عفاف و حجاب حل شود در این سند به خوبی به آن پرداخته شده است. جایگاه، فلسفه و اهمیت حجاب در این سند دیده شده است، اگر ما از گذشته به این موضوع می‌پرداختیم اکنون در جامعه مشکلی به نام بدحجابی را شاهد نبودیم.»

وی با بیان اینکه در این سند 15 راهبرد مشخص شده است که اهداف کلان را دارد، تأکید کرد: «هدف‌های عملیاتی و راهکارها را هم در این سند مشخص کرده‌اند که نشان می‌دهد روی این سند بسیار کار شده است. باید از ظرفیت‌های محلی، خیران مدرسه‌سازان در اجرای این سند استفاده کنیم. چهارچوب نهادی و اجرایی و نظارت بر این سند هم مشخص شده است. امروز به دلیل برخی مشکلات این سند اجرا نشده است که باید برای اجرایی شدن آن اقدام شایسته‌ای صورت بگیرد، زیرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند مهم در پیشانی کار این دولت قرار دارد.»

امام‌جمعه تفرش گفت: «خوشبختانه در دولت سیزدهم گام‌های خوبی در حوزه آموزش و پرورش برداشته شده است که باید افزون بر آن سند تحول را هم در مرحله اقدام و اجرا به پیش ببرد. در این سند مدرسه و دانش‌آموز تراز مشخص شده است. امروز باید مدرسه تراز، یک دانش‌آموز انقلابی تربیت کند تا خروجی آن را به‌خوبی در جامعه شاهد باشیم. متأسفانه دولت‌های گذشته اعتقادی به این سند نداشتند به همین دلیل آن را اجرا نکردند. امروز ضرورت دارد که مجلس شورای اسلامی هم برای حمایت از اجرای این سند وارد عرصه شود و با تدارک مقدمات آن، گام‌های اساسی را بردارد.»

وی بی‌ثباتی در مدیران، نداشتن برنامه مناسب، نبود وزیر مدافع برای اجرای سند را از جمله موانع اجرایی این سند در گذشته برشمرد و یادآور شد: «نقش معلم در تربیت نسل انقلابی از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای سند تحول است. باوجود همه این اهمیت‌ها این سند مغفول باقی مانده است، در حالی مهم‌ترین وزارتخانه ما آموزش و پرورش است، متأسفانه در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار