امام جمعه شهرستان جم در گفت‌وگو با پانا:

مدرسه انقلابی باید‌ مدافع ارزش‌ها‌، ‌محل آموزش زندگی و کانون فرهنگی محله باشد

تربیت تمام ساحتی مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است/ باید از تعلیم و تربیت حافظه‌محوری به سمت تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی پیش برویم/ تربیت افراد مومن، خردمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در دستگاه آموزش و پرورش رقم می‌خورد

تهران (پانا) - امام جمعه شهرستان جم استان بوشهر از سند تحول بنیادین به‌عنوان نقشه راه آموزش و پرورش یاد کرد که از سوی صاحب‌نظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است و تعلل در اجرای این سند را خلاف تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست.

کد مطلب: ۱۳۰۳۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه انقلابی باید‌ مدافع ارزش‌ها‌، ‌محل آموزش زندگی و کانون فرهنگی محله باشد

‌حجت‌الاسلام محمد محمدی امام جمعه شهرستان جم در گفت‌وگو با پانا به تبیین جایگاه آموزش و پرورش در طراز انقلاب اسلامی پرداخت و به عناصر مهم آموزش و پرورش انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «مدرسه انقلابی، معلم انقلابی و کتاب‌های درسی عناصر مهم تشکیل‌دهنده دستگاه عظیم تعلیم و تربیت هستند.»

وی در تبیین شاخص‌های مدرسه انقلابی افزود: «مدرسه انقلابی به مدرسه‌ای گفته می‌شود که مدافع ارزش‌های اسلامی باشد، در جامعه تأثیرگذار باشد نه تأثیر‌پذیر، بلکه عمل‌گرا باشد، محل آموزش زندگی باشد و از طرفی کانون فرهنگی محله شناخته شود.»

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه خروجی‌های مدرسه انقلابی از لحاظ اخلاقی، شجاعت، خلاقیت، پاکدامنی، نظم‌پذیری، قانون‌پذیری، اهل اقدام‌های بزرگ و آرمان‌طلبی باید باشند، تصریح کرد: «مدرسه انقلابی باید به دور از هیجانات سیاسی، توامان به علم و اخلاق و داشتن موضع قاطع نسبت به استکبار و استکبار‌ستیزی داشته باشد.»

تربیت افراد مومن، خردمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در دستگاه آموزش و پرورش رقم می‌خورد

وی خاطرنشان کرد: «همانگونه که در گفتمان امامین انقلاب اسلامی در باب اهمیت آموزش و پرورش به عنوان افسران پیشرفت کشور یاده شده است، می‌توان از آن به عنوان زیرساخت مهم کشور در توسعه همه‌جانبه و پایدار در طراز انقلاب اسلامی یاد کرد که رکن اصلی آن معلمان در آموزش و پرورش هستند. زیرا تربیت افراد مومن، خردمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در دستگاه آموزش و پرورش رقم می‌خورد، ناخدای این کشتی در دست معلمان است، اهمیت آموزش و پرورش را باید در تربیت انسان دانست.»

امام جمعه شهرستان جم با بیان اینکه مراکز آموزش و پرورش در جهان برای آموزش انسان تلاش می‌کنند، تأکید کرد: «فرق آن با انقلاب اسلامی این است که در ایران توجه به روحیه توحیدی در اولویت قرار دارد به همین منظور توجه به سند تحول بسیار مهم است که این کار باید با برنامه‌ریزی دقیق و چشم‌اندازی براساس مبنای گفتمان انقلاب اسلامی و برگرفته از منظومه فکری امامین شکل گیرد. زیرا سند تحول با نگاه تکمیلی از مفادی که در شورای عالی انقلاب اسلامی تدوین شده است، تنظیم و تدوین شده و خردمندان حوزه آموزش و تربیت آن را به سرانجام رسانده‌اند.»

تربیت تمام ساحتی مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است

وی از سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش یاد کرد که توسط صاحب‌نظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است و در ادامه تصریح کرد: «هدف و راهبرد این سند در آموزش و پرورش، ما را ناگزیر به شناسایی اولویت‌ها می‌کند و اینکه از چه نقطه‌ای باید شروع کنیم و پیشران ما برای تحول کجا است. محور اول این سند تربیت تمام‌ساحتی است، تربیت تمام ساحتی مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش به شمار می‌آید و در سند تحول بنیادین تربیت نسل نو در تربیتی چندساحتی است و رشد متوازن و متعادل توجه به همه ساحت‌ها است.»

باید از تعلیم و تربیت حافظه‌محوری به سمت تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی پیش برویم

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه باید ماموریت آموزش و پرورش را در آماده‌کردن انسان‌ها برای پیشرفت و تعالی جامعه و خانواده و خود انسان بدانیم، خاطرنشان کرد: «مصونیت‌بخشی نسل در برابر تغییرات، ایمن‌کردن آنان در برابر یأس و نا‌امیدی و توسعه مجال کافی برای خلاقیت از جمله مواردی است که باید به آن اهتمام ویژه‌ای ورزیده شود. امروز باید از تعلیم و تربیت حافظه‌محوری به سمت تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی پیش برویم.»

وی تمام ساحت‌های سند تحول بنیادین را نیازمند پرورش دانش‌آموزانی با ابعاد وجودی انسان در ساحت‌ها تربیت یاد کرد و یادآور شد: «اگر چنین تربیتی وجود نداشته باشد، دانش‌آموزان پس از مدرسه در برآوردن نیازهای خود دچار مشکل می‌شوند. دانش‌آموزان باید در پایان دوران آموزش عمومی به حدی از توانمندی‌ها آشنا باشند و مهارت‌های پایه‌‌ را داشته باشند که ارزیابی‌ها ‌و سنجش بخش کوچکی از این توانمندی‌ها است.»

امام جمعه شهرستان جم با اشاره به اینکه محور دوم برنامه‌ها استقرار زیر نظام‌های سند تحول بنیادین شکل گرفته است، ادامه داد: «تحولات در شش زیرنظام پیش‌بینی شده که می‌توان به تحولات در منابع انسانی، مالی، فضا، تجهیزات، برنامه درسی و ملی اشاره کرد و به همین علت برای هریک از زیرنظام‌ها مسئولی تعیین شده است، در همین راستا ضرورت دارد به چگونگی شیوه سنجش و ارزشیابی، توجه بیشتری شود.»

وی بر اهمیت اجرای سند تحول بنیادین به‌عنوان مهمترین سند تعلیم و تربیت در کشور تاکید و تصریح کرد: «همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه فرمودند «در این سند اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاست‌ها، برنامه اجرایی تنظیم شود. برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاش‌های دولت‌های مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است که شورایعالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.»

باید «زمان‌بندی» و «تعیین شاخص‌های پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول مشخص کرد

حجت‌الاسلام محمدی، ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی براساس نگاه رهبر انقلاب برشمرد و بر اجرای کامل سند تحول تاکید کرد و ادامه داد: «همانگونه که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند باید «زمان‌بندی» و «تعیین شاخص‌های پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول مشخص کرد، زیرا برنامه جامع باید متقن و در بردارنده همه اهداف سند تحول باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار