امام جمعه مهدی‌شهر سمنان در گفت‌وگو با پانا:

معلمان در اجرایی‌کردن سند تحول بنیادین نقش‌آفرینی کنند‌

ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و تقویت بنیان نهاد خانواده یکی از اهداف عملیاتی آموزش و پرورش باشد/ جلب مشارکت نهادهای تاثیرگذار در تربیت می‌تواند به آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی کمک کند

تهران (پانا) - امام جمعه مهدی‌شهر سمنان ‌با اشاره به اینکه عرصه تعلیم و تربیت یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی هر جامعه است، بیان کرد‌ وجود سرمایه نیروی انسانی شایسته برای تحقق آرمان‌های جامعه متعالی ضروری است. انقلاب اسلامی اهداف بزرگی همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، برقراری عدالت و معنویت در جهان، مرجع‌بودن در جهان برای همه انسان‌های آزاده و... را در پیش دارد. لذا تربیت انسان‌های عالم، متقی، خلاق و رساندن یک جامعه دینی به حیات طیبه یکی از مسائل مهم در زیرساخت‌های پیشرفت کشور به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۳۰۵۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
معلمان در اجرایی‌کردن سند تحول بنیادین نقش‌آفرینی کنند‌

حجت‌الاسلام محمد بارانی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «آموزش و پرورش در سند بنیادین خود برای تحول نیروی انسانی برنامه‌هایی را برای رسیدن به این اهداف بلند‌مدت تدوین کرده است. یکی از این منابع و برنامه‌های ارزشی در محور تعلیم و تربیت، آموزه‌های قرآن کریم است که می‌بایست در مدارس ما تفسیر قرآن، آشنایی با مفاهیم قرآن کریم، کرامت انسان در قرآن و ... برنامه‌ریزی شود، در حالی که این مهم امروزه در نظام آموزشی ما مغفول مانده است.»

حجت‌الاسلام بارانی تصریح کرد: «یکی از مأموریت‌های مهم در آموزش و پرورش، خط امام است و بایستی از اندیشه‌های سیاسی، عرفانی، اخلاقی، اجتماعی ایشان پیروی کند. آشنایی دانش‌آموزان با مسائل حیا، ادب در نماز، ارتباط‌گیری، برخورد با پدر و مادر و بزرگترها و... از دیگر مسائل مهم است زیرا دانش‌آموزان طی 12 سال پایه‌های تحصیلی مختلف باید به این حیات طیبه برسند که در فکر، اندیشه و رفتار اجتماعی آن‌ها، این تغییرات را مشاهده کنیم.»

امام جمعه مهدی‌شهر سمنان اظهار کرد: «امروزه شاهد هستیم که فرهنگ حجاب و عفاف و بنیان خانواده در جامعه ما آسیب جدی دیده است. باید در مدارس این دو جایگاه تقویت شوند و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و تقویت بنیان نهاد خانواده یکی از اهداف عملیاتی آموزش و پرورش باشد.»

حجت‌الاسلام بارانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: «تعمیم بحث عدالت آموزشی نیز یکی از موارد مهم است به گونه‌ای نباشد که فرزندان خانواده‌های مرفه در مدارس غیر انتفاعی با کلاس‌های فوق برنامه و ... همگی با رتبه‌های بالا وارد عرصه‌های دانشگاهی شوند و دانش‌آموزانی با فقر مالی از این فرصت‌ها مغفول بمانند.»

هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در راستای کلاس درس و مدرسه در مهدی‌شهر وجود ندارد

وی ادامه داد: «در سند تحول بنیادین به مبحث برقرای عدالت آموزشی پرداخته شده است اما لازم است تا برنامه‌ریزی‌های بیشتری برای اجرای آن صورت گیرد. جلب مشارکت ارکان‌ موثری همچون خانواده، مسجد، امامان جماعت و سایر نهادهای تأثیرگذار در تربیت می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کنند.»

امام جمعه مهدی‌شهر با اشاره به مشکلات و آسیب‌های آموزش و پرورش، بیان کرد: «‌باید برنامه‌هایی برای دبیران در مباحث آموزشی، تفسیر قرآن، معارف انقلاب و ... ضمن خدمت در نظر گرفته شود تا خود معلمین در اجرایی کردن سند تحول بنیادین نقش‌آفرینی کنند.»

وی افزود: «خوشبختانه هیچ گونه مشکل و کمبودی در راستای کلاس درس و مدرسه در سطح منطقه وجود ندارد و بیشترین دغدغه دبیران ما بجای مسائل تربیتی، مساله معیشتی و حقوقی است. لذا باید برنامه‌ریزی مناسبی در جهت رفع کمبود آموزش‌ها صورت بگیرد و مشکلات حقوقی و معیشتی آن‌ها نیز در کنار سایر مسائل برطرف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار