مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌ شرقی:

۲۴ روستای اهر مشکل تأمین آب شرب دارند

تبریز (پانا) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه 700 روستای استان مشکل آب شرب دارد، از مشکل آب شرب در 24 روستای اهر خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
۲۴ روستای اهر مشکل تأمین آب شرب دارند

محمد خانی شامگاه چهارشنبه در جلسه پدافند غیرعامل شهرستان اهر با موضوع بررسی منشأ بوی نامطبوع با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با ۶۹ شهر و ۲۷۶۰ روستا پایدارترین تأمین آب شرب کشور را دارد، اظهار کرد: تنها سه استان کشور توانسته‌اند آب پایدار تأمین کنند و مابقی استان‌ها با تنش آبی مواجهند. این در حالی است که کلان‌شهر تبریز حتی کمترین اتفاقات آب را دارد. به خاطر اینکه مدیریت صحیح آب با تلاش شبانه‌روزی همکاران انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی ادامه داد: متأسفانه ۴۰ درصد روستاهای برخی شهرستان‌ها از نظر تأمین آب در وضعیت قرمز قرار دارند و در شهرستان اهر تنها ۱۵ درصد روستاها در تأمین آب وضعیت خوبی ندارند، با این حال برای آبرسانی به ۲۴ روستای دارای وضعیت قرمز اهر طرح‌هایی را اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تأمین آب شرب شهر اهر در حالت پایدار است، گفت: باید برای آینده سیستم‌های تصفیه‌خانه آب شرب اهر ارتقا یافته و جهت پایدارتر کردن شبکه آب‌رسانی شهر اهر چاه‌های جدیدی تعبیه کنیم. از این‌رو بایستی از مدیریت امور منابع آب اهر به خاطر همکاری مستمر در تأمین آب شرب با مدیریت آب و فاضلاب قدردانی کنیم.

خانی در خصوص شبکه فاضلاب شهری آذربایجان‌شرقی گفت: کلان‌شهر تبریز با ۹۰ درصد پوشش فاضلاب شهری و ۹۶ درصد شهر اهر تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری است. به‌طوری‌که استان آذربایجان‌شرقی در سطح کشور از نظر توسعه شبکه فاضلاب رتبه نخست را دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب در شهر اهر ۴۰ هزار انشعاب آب و ۳۲ هزار انشعاب فاضلاب دارد و هنوز ۵ هزار خانوار اهری تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار نگرفته‌اند. در حالی که اصولاً باید در شهر اهر ۳۷ هزار انشعاب فاضلاب داشته باشیم. بنابراین از کمیته سلامت شهرستان اهر انتظار داریم تا به خانوارهایی که فاضلاب خود را به‌صورت سطحی دفع می‌کنند اخطار دهد و این خانوارها را مجاب کند تا فاضلاب خود را به شبکه متصل کنند.

وی با تأکید بر این‌که آلودگی فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه فاضلاب اهر ۲۹۰ بی‌اودی بوده و خروجی تصفیه‌خانه ۱۲۰ بی‌اودی است، اظهار کرد: محیط زیست بی‌اودی خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب را کمتر از ۱۰۰ قبول می‌کند، اما باید برای جلوگیری از آلودگی خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب اهر اقدامی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: ما منکر بوی نامطبوع در تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر نیستیم و استنشاق بوی فاضلاب از تصفیه‌خانه طبیعی است، ولی این‌که بوی نامطبوع از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری کل شهر اهر دربرگیرد را قبول نداریم. ممکن نیست بوی تصفیه‌خانه فاضلاب به اکثر مناطق شهر اهر نفوذ کند، اگر فقط در منطقه شله‌بران و میدان شورا بوی فاضلاب احساس می‌شد قطعاً به تصفیه‌خانه فاضلاب شک می‌کردیم قطعاً بوی نامطبوع جوی‌های آب و ماندآب در شکل‌گیری بوی نامطبوع تأثیر دارد. نباید همدیگر را مقصر بدانیم بلکه باید همه پای‌کار باشیم تا معضل بوی نامطبوع را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با ذکر اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر با حداکثر ظرفیت فعالیت داشته و آسیب‌پذیر است، گفت: احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر ضروری است، از این‌رو در سفر اخیر ریاست جمهوری دستور مجوز ماده ۲۳ را گرفته‌ایم؛ اگر ماده ۲۳ تصویب شود امکان احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب اهر میسر خواهد شد. در حال حاضر نیز تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر بیش از ظرفیت ورودی دارد.

خانی تأکید کرد: قطعاً بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر دلایل مختلفی دارد و این‌که گفته شود تصفیه‌خانه فاضلاب شهری منشأ بوی نامطبوع است را قبول نداریم،

وی تاکید کرد: چرا به شهروندانی که با وجود شبکه فاضلاب؛ پساب و فاضلاب خود را به‌صورت سطحی دفع می‌کنند و یکی از علل شکل‌گیری منشأ بوی نامطبوع است اخطار نمی‌دهیم؟

وی خطاب به شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اهر افزود: جوی‌های آب که یکی از دلایل بوی نامطبوع است را پاکسازی کنید، چون در صورتی که آب از جوی‌ها به‌صورت روان هدایت نشود به ماندآب تبدیل می‌شود. ما شدیداً به بوی نامطبوع شهر اهر حساس هستیم و اقداماتی را در این حوزه شروع کرده‌ایم. این در حالی است که علاوه بر استفاده از توان کامل تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر؛ احداث فاز دوم تصفیه‌خانه را نیز در لیست برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار