یک دانش‌آموز سمپادی و حافظ کل قرآن گفت:

قرآن باعث می‌شود تا انسان، راه خود را گم نکند

قرآن، حافظِ حافظِ قرآن است

اصفهان (پانا) - سیدعلی‌محمد هاشمی، حافظ کل قرآن و دارندۀ مدال برنز المپیاد سواد رسانه‌ای گفت قرآن، حافظِ حافظِ قرآن است؛ حفظ قرآن باعث می‌شود تا انسان، راه خود را گم نکند، حفظ قرآن فعالیت‌های علمی را تقویت کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
قرآن باعث می‌شود تا انسان، راه خود را گم نکند

سید‌علی محمد‌هاشمی، این دانش‌آموز حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با پانا در اصفهان عنوان کرد: «وقتی که تحصیل در سال ششم دبستان را به پایان رساندم، به «جامعةالقرآن کریم» مراجعه کردم و در دورۀ آزمایشی تابستان، که مقدمۀ دورۀ حفظ یک‌ساله قرآن بود ثبت‌نام کردم، در این دورۀ آزمایشی مورد پذیرش قرار گرفتم، برای همین از دبیرستانم یک‌سال مرخصی تحصیلی گرفتم و آن سال را به حفظ قرآن کریم پرداختم.»

وی افزود: «حفظ قرآن، فعالیت علمی مرا تضعیف نکرد، بلکه آن را تقویت کرد، حفظ قرآن باعث بازشدن ذهن می‌شود، از نظر من در آن یک‌سال که به صورت متمرکز، به فعالیت قرآنی می‌پرداختم، مهارت‌هایی را یاد گرفتم که در زمینۀ علمی، به کمک من آمد.»

این دانش‌آموز حافظ کل قرآن اذعان کرد: «در مسابقات مختلف قرآنی، رتبه‌هایی را کسب کردم، رتبۀ چهارم کشوری در مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در سال 1396 در پایۀ هفتم از جمله این رتبه‌ها است؛ همچنین از سال هفتم تا دهم، رتبه اول استانی را در رشته حفظ قرآن کریم به دست آوردم، در مسابقات قرآنی سپاه هم توانستم یک بار، رتبۀ سوم کشوری را از آن خود کنم.»

وی یادآور شد: «قرآن کتاب هدایت است، قرآن، حافظِ حافظِ قرآن است؛ اگر انسان در هر وقتی، آیات قرآن را مد نظر داشته‌باشد، باعث می‌شود که او راه خود را گم نکند.»

هاشمی ادامه داد: وقتی دیگر افراد، متوجه می‌شوند من حافظ قرآن هستم، اگر بخواهند کار ناشایستی انجام دهند، آن را جلوی من انجام نمی‌دهند، همچنین مردم برای حافظان قرآن، احترام خاصی قائل هستند. قرآن مرا در برابر آفت‌هایی که متوجه زندگی و دین می‌شود، محافظت می‌کند.»

دارندۀ مدال برنز المپیاد سواد رسانه‌ای بیان کرد: «در سال یازدهم، در المیپاد سواد رسانه شرکت‌کردم و توانستم مدال برنز این المپیاد را از آن خود کنم.»

وی اضافه کرد: این باور که فعالیت قرآنی برخلاف فعالیت‌های دیگری که در اوقات فراغت انجام می‌شود، خسته‌کننده و کسالت‌آور است، نادرست است؛ اتفاقا در صورتی که فعالیت قرآنی به نحو درست انجام شود، می‌تواند خیلی جذاب باشد، هر کس بر اساس استعداد خود می‌تواند تصمیم بگیرد که در چه رشتۀ قرآنی تحصیل کند، مثلا ممکن است دانش‌آموزی استعداد حفظ قرآن را داشته‌باشد، در صورتی که استعداد دانش‌آموز دیگری در قرائت قرآن باشد.»

هاشمی گفت: «انجام فعالیت قرآنی به صورت مداوم و با پشتکار، اهمیت زیادی دارد، بخشی از انگیزۀ انجام این فعالیت‌ها به «علاقه» برمی‌گردد؛ خود من از موقعی که در مقطع دبستان بودم، در مسابقات و کلاس‌های «حفظ قرآن» شرکت می‌کردم، در نتیجه داوران و افرادی که در آن مسابقات حضور داشتند، به من توصیه کردند تا «حفظ قرآن» را به صورت تخصصی‌تر پیگیری‌کنم.
این دانش‌آموز حافظ کل قرآن تصریح کرد: استفاده از تجربۀ افرادی که یک مسیر را طی کردند و انتقال تجارب آنها به افراد دیگری که می‌خواهند در آن مسیر گام بردارند، بسیار راه‌گشا خواهد بود؛ اگر مفاهیم قرآنی را به صورت جذاب برای دانش‌آموزان ارائه کنیم، آنها، بیش‌تر جذب فعالیت‌های قرآنی می‌شوند زیرا قرآن کتاب هدایت است و مطالب آن، مفید و جذاب است.»

وی خاطرنشان کرد: «یک نوجوان می‌تواند مسیر خود را انتخاب کند و با امتحان‌کردن راه‌های متفاوت، راهی را که استعداد او را بیش‌تر شکوفا می‌کند پیدا کند، اگر شخصی به فعالیت‌های قرآنی علاقه داشته‌باشد، انجام‌دادن آن‌گونه فعالیت‌ها برایش خیلی مفید خواهد بود؛ اگر پدر و مادر فردی، فرزند خود را در مسیر قرآن قرار دهند، آیندۀ آن فرد تا حد بالایی بیمه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار