اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به اصلاح آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات را ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت» هیات وزیران در جلسه ‌۱۹ مرداد ۱۴۰۱، با هدف شفاف سازی و تسهیل فرآیند واردات و صادرات کالا و نیز ثبت آماری رویه های مرزنشینی و پیله وری جهت مشخص شدن منشأ ارز و مدیریت واردات کالا، با اصلاح برخی مواد آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موافقت کرد.

بر این اساس، کالاهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی حتی با رویه مرز‌نشینی و پیله وری با رعایت مفاد قانون ساماندهی مبادلات مرزی، در صورت انطباق با یکی از موارد مندرج در تبصره (۵) ماده (۱۱) این آیین نامه، مشمول مقررات این ماده خواهد بود.

همچنین سقف ارزشی صادرات برای دریافت کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، تعیین می شود. در صورت عدم امکان رتبه‌بندی، این سقف در سال اول ۵۰۰ هزار دلار تعیین می شود. در صورت ارائه گواهی مبنی بر نداشتن تعهد ارزی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ رفع تعهد شده، مجدداً قابل استفاده خواهد بود. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از سقف ارزش کالای صادراتی، مستثنی است و افزایش سقف یاد شده با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

همچنین به موجب اصلاح ماده (۲۰) آیین نامه مذکور، فهرست کالاهای نجاز یا مشروط مورد نیاز دارندگان کارت پیله وری، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و اعلام می گردد و این افراد می توانند پس از اخذ ثبت آماری معتبر از سامانه جامع تجارت، کالاهای خود را وارد و ترخیص کنند.

براساس اصلاح تبصره (۴) ماده (۲۷) این آیین نامه، واردات مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی در ازای صدور محصولات تولیدی خود بلامانع است و این گونه واحدها می توانند معادل ارزش کالای وارده (برطبق سند ترخیص ‌گمرکی) تعهدات ارزی مربوط را تسویه کنند.

همچنین به موجب الحاق یک تبصره ذیل ماده (۴۰) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، چنانچه ثبت سفارش در زمان اظهار کالا معتبر باشد، ترخیص بدون تمدید اعتبار ثبت سفارش، مجاز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار