اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

آبله میمونی به ایران رسید

تهران (پانا) - آبله میمونی نام یک بیماری وحشت‌آور است که ضایعات جلدی در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. در حالی که کشور به قله پیک هفتم کرونا رسیده است، اولین مبتلا به ویروس آبله میمون در کشور شناسایی شد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
آبله میمونی به ایران رسید

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۳۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۳ هزار و ۱۶۰ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۷۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۴۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۳۲۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۹۸ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۱۱۲ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۳۷ دُز رسید.

افزایش شهرهای نارنجی کرونایی

در هفته‌ای که گذشت، بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۳۰ به ۷۸ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۲۹ به ۱۸۴ رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۵۴ به ۱۷۴ افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵ به ۱۲ کاهش یافت. بر این اساس ۷۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۱۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

شناسایی اولین مبتلا به آبله میمونی در کشور

در هفته‌ای که گذشت، پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده اولین مورد آبله میمونی در کشور خبر داد و گفت: شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است و خانواده او از طریق مشاهده ضایعات پوستی بیمار صورت گرفته است؛ بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است. وی با بیان اینکه بنا به اظهار دانشمندان ومتخصصان ، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است، افزود: افرادی که در گذشته دور واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.

نتیجه نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت، اعلام شد. نهمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور ویژه آموزش و پرورش در تاریخ‌های ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد و کارنامه اعلام نتایج اولیه متقاضیان رشته‌های شغلی مربوط به آموزش و پرورش در تیرماه منتشر شده بود. متقاضیان این آزمون برای کسب اطلاعات تکمیلی به اطلاعیه‌ای که از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش منتشرشده مراجعه کنند.

محکومیت مهرشاد سهیلی قطعی شد

دادگاه مهرشاد سهیلی روز ۲۰ فروردین در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو استان قم برگزار شد و از آنجا که او زیر ۱۸ سال است دادگاهش در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری قم که ویژه اطفال است برگزار شد. عناوین اتهامی موکلم «تحصیل مال نامشروع» و «غصب عنوان» و «جعل سند» بوده است. در دفاع از موکلم گفتم که هرگز و در هیچ جا عنوانی برای خود قائل نشده و اگر دیگران او را با عناوینی مانند "فرمانده" یاد کرده‌اند مشمول غصب عنوان نمی شود. ذبیح الله خداییان سخنگوی سابق قوه قضاییه ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست خبری درباره جزییات حکم صادره برای مهرشاد سهیلی گفته بود: این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. حکم بدوی صادر و به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است. حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا می‌شود. در هفته‌ای که سپری شد، محکومیت مهرشاد سهیلی به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، پرداخت جزای نقدی و رد مال قطعی شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران باقی ماند

در هفته‌ای که گذشت، انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران برگزار شد. مهدی چمران با ۲۱ رای برای دومین سال رئیس شورای شهر تهران باقی ماند. همچنین پرویز سروری با ۲۱ رای نایب رئیس شد.بر این اساس، جعفر شربیانی با ۲۱ رای و سوده نجفی با ۱۹ رای به عنوان منشی انتخاب شدند.

محیط‌بان برومند نجفی شهید شد

۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید یک نفر از سرنشینان این خودرو به دلیل تیراندازی که صورت گرفته جان خود را از دست داد. این اتفاق در منطقه حفاظت شده بیستون و در حد فاصل روستای «سه‌چک» و پادگان حاجی آباد رخ داد و محیط بان برومند نجفی به اتهام قتل زندانی و آبان ماه سال جاری به قصاص محکوم شد. او به قصاص محکوم شده بود که به پرونده اعتراض شد. اعتراض پذیرفته شده بود و در جلسه اعاده دادرسی در دست بررسی بود. در هفته‌ای که گذشت، اولین جلسه اعاده دادرسی این محیط‌بان در دادگاه کرمانشاه بود که او را از زندان برای بازجویی مجدد توسط قاضی پرونده به دادگاه آورده بودند اما محیط‌بان نجفی توسط پدر مقتول و در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه به شهادت رسید.

برگزاری دادگاه تاج‌زاده

در هفته‌ای که سپری شد، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی تاج‌زاده با سه عنوان اتهامی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد. در این جلسه، نماینده دادستان کیفرخواست متهم را که در ۳۶ صفحه تنظیم شده بود و حاوی قرائن و شواهد متعددی از اقدامات تاج‌زاده علیه امنیت ملی قرائت کرد. در کیفرخواست صادره علیه تاج‌زاده، سه عنوان اتهامی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی با ذکر مصادیقی درباره هر کدام از این عناوین اتهامی ذکر شده است. پس از قرائت کیفرخواست، رئیس دادگاه از متهم خواست به سوالات مطرح شده پاسخ دهد و در خصوص اتهاماتی که با ذکر مصادیق و مستندات به وی وارد شده توضیح دهد و از خود دفاع کند که تاج‌زاده پاسخگو نبود. پس از این، قاضی صلواتی با توجه به تفهیم اتهام متهم و امتناع تاج زاده از پاسخگویی به سوالات دادگاه به وی فرصت دفاع آخر را داد که تاج‌زاده مجددا سخن یا دفاعی را مطرح نکرد و در نتیجه رئیس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به صدور رأی اقدام کند. براساس این گزارش، یک وکیل به نام پوربابایی که پیش از این نیز وکالت تاج‌زاده را برعهده داشته برای قبول وکالت متهم به بازداشتگاه اوین مراجعه کرده که پس از ملاقات با تاج‌زاده با مخالفت وی برای انجام وکالت خود مواجه شده بود.

آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی

میلاد حاتمی یکی از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی که مدت‌ها بود تحت تعقیب پلیس ایران قرار داشت، در اسفندماه سال 1400 به پلیس ایران تحویل داده شد. به گفته سردار شیرزاد رئیس پلیس اینترپل، «میلاد حاتمی» از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی را از مرز بازرگان تحویل گرفته شد. کیفرخواست میلاد حاتمی به اتهام فساد فی‌الارض از طریق اشاعه فساد به صورت گسترده و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور روز 23 تیرماه امسال صادر و به شعبه ۱۵ دادگاه عمومی و انقلاب تهران ارجاع شد. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت درباره آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی و روند بررسی به این پرونده اظهار کرد: در این پرونده 22 متهم مطرح بودند که پرونده عمد در مرحله دادسرا مورد بررسی واقع شد. با صدور کیفرخواست به شعبه 15 دادگاه ارجاع شد. فرد مورد نظر به اتهام فساد فی‌الارض، پولشویی و اخلال در نظام ارزی کشور و فرد دیگر به اتهام معاونت به اتهام فساد فی‌الارض، پولشویی و اخلال در نظام ارزی کشور در در بازداشت به سر می‌برند و بقیه متهمان که 18 نفر هستند با تودیع قرار وثیقه فعلا آزاد هستند. پرونده در دادگاه انقلاب اسلامی در حال رسیدگی است.

قتل 10 نفر در رفسنجان به دست یک تبعه افغان

در هفته‌ای که گذشت، هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران برگزار شد. توضیح درباره بازداشت تبعه سوئدی در ایران، آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی واجرای حکم این پرونده، توضیح در رابطه با بازداشت یکی از سر شبکه‌های فساد به نام شهروز سخنوری (الکس) که دو سال پیش به همراه مادر و فردی که رابط وی بود دستگیر شد، توضیح در خصوص عفو اعدامی‌ها، آخرین وضعیت شکایت سید حسن خمینی از دهباشی، قتل 10 نفر در رفسنجان به دست یک تبعه افغان، آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی، آخرین وضعیت حمید نوری و آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون وکالت، مهم‌ترین اخبار حوزه قضا بود که مسعود ستایشی آن را تشریح کرد.

برنامه زمانی آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۲

برنامه زمانی آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۲ در هفته‌ای که گذشت، از سوی سازمان سنجش اعلام شد. بر اساس اعلام سازمان سنجش، ثبت نام نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ از روز ۸ تا ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱ آغاز می شود و نوبت اول این کنکور در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ اجرا می شود. ثبت نام نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ نیز از روز ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام می شود و نوبت دوم این کنکور در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ اجرا می شود. ثبت نام آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ انجام می شود و این آزمون در صبح پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ برگزار می شود. ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ در روزهای ۱۶ تات ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱ انجام می شود و این آزمون در عصر پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ و صبح و عصر جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار می شود. ثبت نام آزمون کاردانی به کارشناسی از ۲۸ خرداد تا ۴ تیر ماه ۱۴۰۲ انجام می شود و این آزمون در روز جمعه ۳ شهریورماه ۱۴۰۲ اجرا می شود. ثبت نام آزمون کاردانی ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای از ۱۸ تا ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲ انجام می شود و این آزمون در روز جمعه ۳ شهریورماه ۱۴۰۲ اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار