عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

افزایش سهم بیمه‌های درمانی از پرداخت هزینه داروها در طرح «دارویار»

تهران (پانا) - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید با اجرای صحیح طرح دارویار هزینه‌های بیماران برای پرداخت دارو کمتر خواهد شد و سهم بیمه‌های درمانی از پرداخت هزینه داروها افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سهم بیمه‌های درمانی از پرداخت هزینه داروها در طرح «دارویار»

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص اجرای طرح دارویار به پانا گفت: «سلامت جامعه یکی از مطالبات اصلی در کشور است و کمیسیون بهداشت مجلس هر تلاشی را برای ارتقای سلامت در جامعه انجام می‌دهد تا آسیبی متوجه بیماران و مردم نشود. طرح دارویار نیز یکی از این اقداماتی است که در حوزه سلامت برای ساماندهی وضعیت دارو در کشور در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن آغاز شده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اجرای صحیح طرح دارویار موجب کاهش هزینه مردم در حوزه دارو می‌شود، اظهار کرد: «هدف از اجرای طرح دارویار جلوگیری از خالی شدن جیب مردم برای خرید دارو است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد زیرا این طرح ابهاماتی داشت که باید دقیق و کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد.»

مجلس به دنبال کاهش هزینه‌های دارویی در کشور است، گفت: «چنانچه طرح دارویار به‌طور صحیح اجرا شود، مردم هزینه کمتری برای دارو پرداخت می‌کنند. بنابراین نظارت بر اجرای آن هم بسیار مهم است که مجلس می‌تواند از بُعد نظارتی خود استفاده کند و نمایندگان با سرکشی‌هایی که به داروخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی دارند، نسبت به اجرای دقیق طرح اهتمام دارند و حمایت‌های لازم نیز صورت می‌گیرد.»

فاضلی با تاکید بر اینکه اجرای طرح دارویار موجب می‌شود تا بیمه‌ها فراگیری بیشتری داشته باشند، گفت: «اکثر داروهایی که تحت پوشش بیمه نبودند تحت حمایت بیمه قرار می‌گیرند و اگر جزئیات طرح به درستی اجرا شود و داروها تحت پوشش بیمه باشند مزایا و فواید زیادی برای مردم خواهد داشت.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سازمان برنامه و بودجه پشتیبانی کامل برای تامین به موقع منابع مالی را برای اجرای طرح مذکور داشته باشد.

طرح «دارویار» از اواخر تیرماه سال جاری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است و طی آن، یارانه دارو به انتهای زنجیره یعنی از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی اختصاص پیدا می‌کند. توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیمار، ثابت ماندن هزینه دارو برای بیماران، بیمه همگانی، پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این مشمول بیمه نبودند، اصلاح الگوی مصرف دارو، کنترل قاچاق، رشد صادرات دارو و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، از اهداف اجرای این طرح عنوان شده است.

در این طرح اختصاص ارز ترجیحی از ابتدای زنجیره سلامت یعنی واردکنندگان و تولیدکنندگان به انتهای زنجیره منتقل شده و از طریق بیمه ها به مصرف کننده نهایی اختصاص یافته است و در نتیجه مطابق با حکم تکلیفی قانون بودجه سال ۱۴۰۱، پرداختی از جیب مردم بدون تغییر خواهد ماند. بعد از اصلاح ارز ترجیحی در قالب طرح دارویار، سهم پرداختی بیمه ها از ۳۰ درصد کنونی به ۷۰ درصد افزایش و سهم پرداختی بیمار از ۷۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد کاهش پیداخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار