خبرنگار تبریزی:

خبرنگاران، قشر مظلوم جامعه هستند

تبریز (پانا) - یک خبرنگار تبریزی با اشاره به مشکلات جامعه خبری، خبرنگاران را قشر مظلوم جامعه دانست که همه مشکلات را منتشر می‌کنند اما خودشان دیده نمی‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۹۹۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
خبرنگاران، قشر مظلوم جامعه هستند

معصومه درخشان در سلسله گفتگوهای خبرگزاری پانا آذربایجان شرقی به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به سابقه کاری خود در عرصه رسانه، اظهار کرد: «بنده کار رسانه ای را از سال ۱۳۸۲ با فعالیت در نشریه تخصصی قرآنی مهد قرآن آغاز کردم و بعد از سال ۸۵ فعالیت حرفه ای من با روزنامه جام جم شروع شد. هم اکنون به مدت ۶ سال است که در خبرگزاری فارس فعالیت می کنم و حدود ۱۷ سال است که در عرصه رسانه هستم.»

وی ضمن تاکید بر ویژگی های یک خبرنگار گفت: «یک خبرنگار فردی است که دارای روحیه پرسشگری است و در کنار آن لازم است تا نگاه انتقادی به موضوعات و مسائل داشته باشد و خودش نیز انتقادپذیر بوده و در کنار آن اهل پیشنهاد و تحلیل باشد.»

وی ادامه داد: «یک خبرنگار، هیچ وقت نمی تواند نسبت به موضوعات و مسائلی که که در پیرامون خود رخ می دهد، بی تفاوت باشد. قلم خبرنگار یک نوع ابزار و سلاح جهادگر فرهنگی است و خبرنگاران به عنوان جهادگران فرهنگی تلاش می کنند تا به ارزیابی موضوعات بپردازند و دید اجمالی و خوبی را داشته باشند و به بقیه هم انتقال دهند.»

درخشان افزود: «داشتن اطلاعات عمیق در یک موضوع خاص و موضوعات مختلف، لازمه کار خبری است. بنابراین خبرنگار باید همیشه اطلاعات به روزی در مورد حوادثی که پیش می آید داشته باشد. یعنی یک خبرنگار هر چقدر از دنیای کتاب و مجلات و روزنامه ها غافل شود، به نوعی کارش دچار نقص خواهد شد، بنابراین خبرنگاران باید با کتاب ها دوست باشند و اطلاعات خود را با کتاب محک بزنند.»

وی بیان کرد: «با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، حضور در رسانه های شبکه های اجتماعی لازمه کار خبری است، بنابراین یک خبرنگار باید مواظب باشد که در دام و فریب شبکه های اجتماعی نیفتد. یعنی سطح سواد رسانه ای خبرنگار باید به قدری بالا باشد که قدرت تحلیل هر آن چیزی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود را داشته باشد.»

وی در رابطه با اولین کار رسانه ای خود گفت: «اولین کار رسانه ای بنده دقیق یادم نیست، ولی یکی از اولین گزارش هایی که نوشته ام در مورد نمایشگاه کتاب سال ۸۵ بود که مانند هر خبرنگاری که تازه به عرصه رسانه وارد شده بود استرس داشتم و تا ساعت ۳ نصف شب بیدار بودم و این گزارش را چند بار نوشتم و پاره کردم تا این که چیزی که خودم می پسندیدم را به دست آوردم.»

وی به مشکلات کار خبری و خبرنگاران اشاره کرده و خاطرنشان کرد: «این قشر از جامعه واقعا مظلومند، چرا که مشکلات همه اقشار و اصناف جامعه را می نویسند و منتشر می کنند ولی خودشان دیده نمی شوند و تحت حمایت هیچ نهادی نیستند. یکی از مشکلات اصلی خبرنگاران، مشکل بیمه است که خیلی از خبرنگاران را اذیت می کند و دولت ها هم هیچ کاری برای بیمه خبرنگاران نکردند. در کنار بیمه ، درآمد پایین این شغل و اجاره بهای زیاد دفتر های رسانه ای است که کار را برای خبرنگاران سخت می کند.»

وی در پایان افزود: «در راستای حمایت خبرنگاران از لحاظ تفریحی و حمایت های ورزشی چیزی ندیده ایم و علاوه بر همه اینها برخی از مسئولین شهری، ما خبرنگاران را به رسمیت نمی شناسند و با الفاظی مانند مزاحم و بدتر از آن یاد می کنند و روحیه انتقادپذیری ندارند. اگر مسئولین روحیه انتقادی نداشته باشند، مطالبه گری و انتقاد هم از سوی خبرنگاران و حوزه های مختلف صورت نمی گیرد. به عنوان مثال اکنون چند سالی است که در شهر تبریز هیچ مطالبه شهری نداریم و امیدواریم این مشکل نیز حل شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار