پایان دو هفته پرمخاطره در سیستان و بلوچستان؛

باران‌های سیل‌آسا پس از ۲ هزار میلیارد تومان خسارت پایان یافت

زاهدان (پانا) - بارش‌های مونسون در سیستان و بلوچستان در دو هفته گذشته نه تنها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورد بلکه مانند بسیاری از مناطق کشور رکورد بارندگی در برخی شهرستان‌های این استان را نیز جا به جا کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
باران‌های سیل‌آسا پس از ۲ هزار میلیارد تومان خسارت پایان یافت

از روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه نخستین هشدار وقوع بارش های موسمی در کشور به ویژه بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان از سوی سازمان هواشناسی صادر شد و همه دستگاه‌های اجرایی در این استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

اگر چه «مونسون هند» امسال برای بسیاری از مناطق کشور پدیده‌ای جدید بود، اما سیستان و بلوچستان هر سال آب و هوای ناشی از این جریان اقیانوسی را تجربه می‌کند و در واقع همه ساله مونسون، آبی بر آتش گرمای طاقت‌فرسا در جنوب شرق ایران است.

به گفته مقامات سازمان هواشناسی امسال قدرت فعالیت مونسون نسبت به سال‌های اخیر بی‌سابقه بود به طوری که رطوبت آن علاوه بر نیمه جنوبی کشور به ارتفاعات البرز در شمال کشور نیز کشیده شد و شاهد وقوع سیلاب‌های خسارت‌بار در این مناطق بودیم.

این قدرت فعالیت در سیستان و بلوچستان نیز بی‌سابقه بود به طوری که رکورد بارندگی در پنج شهرستان این استان شکسته شد و شهرهایی کویری مثل زهک، زابل و زاهدان بارانی بی‌سابقه در فصل تابستان را تجربه کردند.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، ایستگاه هواشناسی خاش با دریافت ۱۵۶ میلیمتر بارندگی در رتبه نخست نقاط پرباران سیستان و بلوچستان از زمان صدور هشدار قرمز این اداره کل را به خود اختصاص داده است.

همچنین ایستگاه قادرآباد شهرستان مهرستان با دریافت بارش های سیل‌آسا ۱۱۰ میلیمتر بارندگی در مرداد ماه را دریافت کرده و در رتبه دوم ایستگاه‌های پربارش استان قرار گرفت. از طرفی بزمان با ۱۰۵ میلیمتر بارندگی در جایگاه سوم شهرهای پربارش استان قرار دارد.

در ایستگاه نصرت آباد از توابع زاهدان با ۴۳ میلیمتر بارندگی نیز رکورد بارندگی جدیدی به ثبت رسید به طوری که به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گزارش این میزان بارش از این ایستگاه از بدو تاسیس تاکنون بی سابقه بوده است.

مونسون امسال به منطقه کم‌بارش سیستان که این روزها با گردوخاک ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه دست و پنجه نرم می‌کند نیز روی خوش نشان داد و مردم این منطقه باران‌های بی‌سابقه‌ای را در مرداد ماه تجربه کردند‌ به طوری که بارش ماهانه مردادماه شهرستان زهک که در یک دوره ۲۸ ساله برابر با صفر بوده امسال در یک روز تابستانی به ۳۳ میلیمتر رسید.

زابل نیز که از سال ۱۳۵۶ تاکنون بارندگی را در مرداد ماه ثبت نکرده بود، در یک روز تابستانی یک و نیم میلیمتر بارندگی دریافت و رکورد شصت ساله خود را شکست.

ورود ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب به سدهای سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان از ورود ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب به سدهای این استان در اثر سامانه بارشی مونسون خبر داد.

به گفته محمدامین بارانی هم اکنون حجم آب موجود در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان ۲۹ درصد حجم کل مخازن است‌.

جان باختن هفت نفر در سیستان و بلوچستان بر اثر حوادث مرتبط با سیل

در کنار خبرهای خوبی که مونسون برای مردم سیستان و بلوچستان داشت، در روز نخست فعالیت سامانه بارشی مونسون در زاهدان ۲ نفر از شهروندان زاهدانی بر اثر برق گرفتگی در حین باران جان خودشان را از دست دادند.

پنجم مرداد بارش شدید باران و در پی آن ریزش سقف یک خانه، جان ۲ کودک را در شهر زاهدان، گرفت.
همچنین دو بانو از روستای کمبل دلمراد چابهار با توجه به وضعیت آب و هوای مساعد ناشی از فعالیت سامانه بارشی مونسون برای تفریح و گردش به کنار برکه و گودال حوالی روستایشان رفته بودند که پای یکی از آنان لیز خورده و درون گودال غرق شده و نفر دومی نیز با هدف نجات وی به داخل آب پریده که متاسفانه هر ۲ نفر فوت کردند.
یک نیروی راهداری نیز در حال امدادرسانی در یک حادثه ترافیکی فوت کرد.

خسارت بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی سیل در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: بارندگی و سیل اخیر سامانه مونسون افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این استان خسارت وارد کرده است.
علیرضا شهرکی اظهار کرد: بیشترین خسارت وارده در این مدت به شبکه راه و در حوزه فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان بوده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: بعد از راه‌های ارتباطی بخش کشاورزی بیشترین خسارت را در این مدت از سیل و بارندگی در استان متحمل شده است.

۸۰۰ میلیارد تومان به راه‌ها و ابنیه فنی جنوب سیستان و بلوچستان خسارت وارد شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان وبلوچستان نیز گفت: در جریان بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب اول مرداد ماه تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی این استان وارد شد.

جلال الدین قادری افزود: با هشدار سازمان هواشناسی و اعلام وضعیت قرمز ناشی از فعالیت سامانه مونسون و احتمال وقوع سیل، راهداری و حمل و نقل جادهای استان از قبل تمهیدات لازم را اندیشیده و ۳۴۰ راهدار به همراه ماشین آلات خود را در قالب ۵۰ تیم عملیاتی در مناطق حساس راه های استان مستقر کرده بود.

بارندگی مونسون به ١٨ هزار هکتار از باغات سیستان و بلوچستان خسارت زد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: بارش های مونسون به ١٨ هزار هکتار از باغات استان آسیب جدی وارد کرد.

اردشیر شهرکی افزود: ٩٠ درصد باغات آسیب دیده، نخلستان‌های بارور بوده که طوفان و باران و رطوبت موجب ریزش میوه و ترشیدگی محصول خرما خصوصا خرمای رقم ربی شد.

وی برآورد اولیه خسارات بارندگی به باغات استان را حدود ۵۶۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ٣٨٠٠ هکتار از باغات آسیب دیده بیمه بوده است.

سیل ۹۱ بند و سازه آبخیزداری را در سیستان و بلوچستان تخریب کرد

سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به خسارت ٧٠٠ میلیارد تومانی سامانه مونسون به بخش کشاورزی گفت: وقوع سیل پس از فعالیت سامانه بارشی مونسون ۹۱ بند و سازه آبخیزداری را در این استان تخریب کرد.

خسارت ۱۹ میلیارد تومانی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: باد و باران سامانه معروف به مونسون، تاکنون بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خسارت به شبکه توزیع برق این استان وارد کرده است.

خلیل عوض‌زاده اظهار کرد: ۲۹۸ اصله پایه فشار متوسط و ضعیف، ۳ دستگاه ترانس، ۷۵ کابل فیدر، ۱۷۵۳ کنتور تک فاز و سه فاز و ۴۳۸۲۵ متر کابل تک و سه فاز از جمله خسارات وارد شده به شبکه توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: شهرستانهای سرباز، کنارک، نگور، پلان، چابهار، راسک، ایرانشهر، فنوج، دلگان، سراوان، نیکشهر، سیب و سوران، خاش، زاهدان، نصرت آباد و مهرستان از جمله مناطقی هستند که دچار خسارت شده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طی این بحران تمامی تیمهای عملیاتی این شرکت در حالت آماده‌باش کامل بودند، افزود: با تلاش نیروهای عملیاتی توزیع برق این استان در همان ساعات اولیه بحران، بیشتر شبکه‌های آسیب دیده از طریق انجام مانور از خطوط مجاور، برقدار شدند.

سیل بیش‌از ۳۲ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: پس از گزارش نیروهای یگان حفاظت و بررسی کارشناسان، خسارت باران‌های مونسون به بناهای تاریخی استان ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

علیرضا جلالزایی اظهار کرد: براساس آخرین پایش‌ها بیشتر بناهای تاریخی شهرستان راسک از جمله قلعه پیشین، قلعه فیروزآباد، قلعه برنجی، قلعه بریسک، قلعه هشدار و مسجد پسامگ دچار آسیب شدند.

وی بیان کرد: همچنین بارندگی اخیر به موزه چابهار، قلعه سرباز، قلعه سیب در شهرستان سیب و سوران و ساختمان قدیمی بهداشت محیط ایرانشهر خسارت وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: بخشی از سقف موزه سراوان و نیز بخشی از سقف اتاق ساختمان بهداشت محیط این شهرستان تخریب شده است.

وی با اشاره به ترک دیوارهای مقابر شیشه‌ریز جالق گفت: ناودانی‌های این بنا دچار آسیب شده و همچنین به مقبره سورو در شهرستان گلشن نیز خسارت وارد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار