علی سرزعیم در گفت‌وگو با پانا

جهت‌گیری عمومی نظام آموزشی بر اساس یادگیری مهارت‌های زندگی تعریف شود

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی معتقد است که آموزش و پرورش در گذشته هدفش تربیت متخصص بوده و درنتیجه بیشتر مباحث تخصصی آموزش داده می‌شد اما امروزه آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کد مطلب: ۱۲۹۶۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
جهت‌گیری عمومی نظام آموزشی بر اساس یادگیری مهارت‌های زندگی تعریف شود

این روزها یکی از بیشترین جرائم اقتصادی در میان عموم مردم مربوط به موضوع چک است و به‌زعم بسیاری از کارشناسان آسیب‌های اجتماعی این‌چنینی قابل‌پیشگیری است اگر آموزش‌های لازم در این زمینه از قبل داده شود. یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین سنین برای آموزش مسائل اقتصادی دوران دانش‌آموزی است.

فلسفه آموزش و پرورش تعیین‌کننده اهمیت آموزش اقتصاد به دانش‌آموز است

علی سرزعیم، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آموزش اقتصاد از دوران مدرسه به دانش‌آموزان گفت: «بستگی دارد فلسفه آموزش و پرورش را چه بدانیم. اگر قرار باشد آموزش و پرورش صرفاً یکسری فرمول آموزش دهد و افراد به دانشگاه بروند، شاید لازم نباشد دانش آموزان را با اقتصاد آشنا کنیم.»

وی افزود: «اما اگر فلسفه آموزش و پرورش این است که شهروند تربیت کند، این شهروندان برای اینکه بتوانند زندگی کنند حتماً نیاز است مهارت‌های زندگی را بیاموزند. یکی از این مهارت‌ها اقتصادی است یعنی فرد باید بتواند مدیریت بودجه خانوارش را انجام دهد.»

درگذشته هدف از آموزش، تربیت متخصص بود

سرزعیم عنوان کرد: «نظام آموزش ما در گذشته هدفش چه بوده است؟ اینکه کسی را تربیت کنیم که به دانشگاه برود و متخصص شود و از همین رو انتگرال تدریس می‌شد و بس، البته که برای همان متخصص هم ممکن است انتگرال خیلی کاربردی نبوده باشد. به‌هرحال آن زمان فلسفه آموزش و پرورش چنین تعریف می‌شد.»

جای تربیت شهروند در آموزش‌ها است

سرزعیم با اشاره به اینکه امروزه لازم است که شهروند برای این جامعه تربیت شود، اظهار کرد: «مسائل زیادی وجود دارد که ما به‌عنوان شهروند باید مطلع باشیم و جای آموزش آن در مدارس خالی است. از حقوق عمومی گرفته تا حقوق نیروی کار یا حقوق فعال اقتصادی و مدیریت بودجه خانوار و تطبیق‌دادن خود و خانواده با شرایط تورم و همه باید بتوانند از امکانات اقتصادی جامعه درست و به‌خوبی استفاده کنند.»

وی افزود: «این‌گونه مسائل چیزهایی نیست که بگوییم بگذاریم افراد خودشان یاد بگیرند. بله یاد می‌گیرند اما با سعی و خطا یاد می‌گیرند و پرهزینه است. تعداد زیادی پرونده در دادگاه به دلیل اینکه در دوران نوجوانی به دانش‌آموز خیلی چیزها را آموزش نداده‌ایم درست می‌شود، ازجمله جرائم اقتصادی مانند کار کردن با چک که تعداد آن بسیار زیاد است.»

یادگیری مهارت‌های زندگی در آموزش و پرورش هدف تعریف شود

این کارشناس اقتصادی گفت: «خوب است جهت‌گیری عمومی در آموزش و پرورش براساس یادگیری مهارت‌های زندگی تعریف شود. اگر هدف این باشد قاعدتاً بخش عمده‌ای از آموزش‌ها اقتصادی است. اقتصاد کلان، اقتصاد خانوار یا سرمایه‌گذاری و نهادهای پولی و مالی و کارکردهای شان در اقتصاد و همه این‌ها را می‌توان در مدارس به دانش‌آموز آموخت تا به‌عنوان شهروند فعالیت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار