در آیین بزرگداشت شیخ اشراق مطرح شد:

شیخ اشراق، شهید معرفتی است که وجهه تحقیقی و تبیینی آن باید بیان شود

زنجان (پانا) - نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت شیخ اشراق در قافله شیوخ شهیدان راه معرفت به ما یاد داد که مداد، بیان و دِمای عالم دین باید برای بیان حقیقت، معرفت و معنویت بجوشد و شیخ شهاب‌الدین سهروردی، شهید معرفتی است.

کد مطلب: ۱۲۹۶۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد
شیخ اشراق، شهید معرفتی است که وجهه تحقیقی و تبیینی آن باید بیان شود

آیین بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق) امروز در زنجان برگزار شد.

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این آیین گفت: در تاریخ معرفت اسلامی اگر شهدایی هستند، بی‌شک شیخ اشراق نیز در قافله شیوخ شهیدان راه معرفت است و یاد داد که مداد، بیان و دِمای عالم دین باید برای بیان حقیقت، معرفت و معنویت بجوشد و شیخ شهاب‌الدین سهروردی، شهید معرفتی است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در سفر به زنجان که فرمودند: روزگاری زنجان در یک عصر، چندین مجتهد داشت، خاطرنشان کرد: زنجان دوباره می‌تواند در تاریخ معاص ایران نقش‌آفرین باشد.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی با بیان اینکه بزرگداشت نباید سالی یک بار برگزار شود، اظهار کرد: می‌طلبد که نام بزرگان در زنجان، بیشتر گرامی داشته شود و این بزرگداشت‌ها می‌تواند روح جاری و قلب تپنده در کالبد زنجان باشد.

وی با بیان اینکه شیخ سهروردی، قربانی جریان رادیکال بود، افزود: به همانی دلیل امام راحل با هوشمندی در نامه به گورباچف، خوانش سهروردی را بیان کردند چرا که ایشان می‌دانستند خوانش سهروردی، جذاب و گوش‌نواز است.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: شخصیت سهروردی، نیاز به تجلیل و تقدیس ندارد بلکه نیاز به بازخوانی دارد تا مساله انسان امروز، مشخص و بیان شود.

وی با بیان اینکه سهروردی، فیلسوف عین است که پیوندی بین فرهنگ‌ها ایجاد می‌کند، عنوان کرد: شیخ اشراق از سهرورد بلند می‌شود اما در سوریه و حلب از دنیا می‌رود و با این کار به دنیا اعلام می‌کند که درد خاک ندارد بلکه درد انسان دارد.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی با بیان اینکه شیخ اشراق، مدل و الگوی ماست، خاطرنشان کرد: زبان علم در دنیا، انگلیسی است، اما شیخ اشراق به عنوان فیلسوف ایرانی برای اولین بار، فارسی را زبان علم می‌کند و قرن‌های پیش که نوشتن به زبان فارسی، سخیف بود فارسی نوشت تا بگوید که ظرفیت بزرگی دارد.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: همه از بحران آب و جمعیت به عنوان بحران آینده می گویند اما بحران آینده ایران، فقدان تفکر است.

وی با بیان اینکه مزیت نسبی ایران در علوم اسلامی، عرفان و فلسفه است، افزود: با رویکرد تحلیل‌گرایانه از این علوم فقط برای خودمان استفاده می‌کنیم در حالی که همین علوم در دنیا برای ما می‌تواند هژمونی بیافریند.

سحر کاوندی، مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان نیز با بیان اینکه سهرودی، حکیم بود و خود را احیاگر حکمت عتیق می‌نامد، گفت: تا زمان ظهور شیح اشراق اساساً در جهان اسلام تفکر قالب فلسفی، حکمت مشایی یا فلسفه مشایی و درس و بحث‌های فلسفه سینوی بود، اما شیخ اشراق با تفکرات فلسفی خود، چرخش عظیم و بزرگی را در این فضا ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه اغلب متفکران در جهان اسلام تا زمان سهروردی، اعتقادشان بر این بود که فلسفه، یونانی است و میراث سقراط، افلاطون و ارسطو است، تصریح کرد: حکمت اشراق، خسروانی است و حکمتی که خسروانی است، ریشه یونانی ندارد و خسروی به کیخسرو احترام زیادی قائل بود و از او به عنوان المبارک یاد می‌کند.

کاوندی افزود: اعتقاد سهروردی بر این است که همه حکمایی که پیش از ارسطو در یونان بودند، یک حکمت حقیقی داشتند و به روش اشرافی و شهودی به عالم ماوراء نظر می‌کردند اما سهروردی معتقد بود که جوهره و خمیره حکمت، واحد است.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان ابراز کرد: سهروردی، خود را وامدار ابن سینا می‌داند اما مبانی فکری و فطری خود را محدود به منابع خاص و شیوه‌های آثار آکادمیک نمی‌کند.

کاوندی خاطرنشان کرد: حدود 2500 سال است که تاریخ فلسفه و تفکر فلسفی به‌صورت منظم و تلاش‌های منظم فکری آغاز شده اما به اعتقاد سهروردی، شروع فلسفه از سال‌ها و قرن‌ها پیش از آن در ساختار افسانه و اسطوره حضور داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار