رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌رضوی:

امام علی در علوم کشاورزی دانش‌بنیان مرجع است

کاشمر (پانا) - مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌رضوی گفت امام علی(ع) در علوم کشاورزی دانش‌بنیان مرجع است. در آن زمان حضرت علی کارهایی در حوزه کشاورزی مانند حفر چاه، حفر قنات،  بحث حفظ آب و... انجام داده‌اند که بایستی با درس گرفتن از آنها از این زاویه، امام علی را به جامعه معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
امام علی در علوم کشاورزی دانش‌بنیان مرجع است

مسعود نجفی در مراسم تجلیل از قهرمانان تولید بخش کشاورزی کاشمر و کوهسرخ گفت: از شما قهرمانان تلاشگر تولید و عرصه کشاورزی که در حوزه برقراری، تأمین و دفاع از امنیت غذایی کشور زحمت می کشید قدردانی می کنم.

وی افزود: در حوزه غذا به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، اتفاقات بسیار خوبی ایجاد شده است که در ابتدای انقلاب میزان تولید محصولات کشاورزی حدود ٢۵ میلیون تن در سال بود ولی امروزه به ١٢۵ میلیون تن رسیده است.

مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی بیان کرد: در آینده ای بسیار نزدیک یعنی حدود ٣٠ سال آینده، جمعیت کشور به بالاتر از ١٠٠ میلیون نفر افزایش پیدا می کند که حداقل نیاز غذایی این جمعیت به ١٨٠ میلیون تُن می رسد که بایستی برای تامین این نیاز راهکارهای علمی و تحقیقاتی برای اجرا تهیه و تدوین شود.

نجفی با اشاره به اینکه امروزه با محدودیت های منابع از جمله زمین، خاک و آب روبرو هستیم، تصریح کرد: اینکه امروز شما قهرمانان تولید در بخش های مختلف کشاورزی به طور متوسط ۴ تا ۵ برابر میانگین تولید دارید، این کار بسیار ستودنی و فعالیت ارزشمندی است.

وی در ادامه گفت: کاری که بنده به عنوان نماینده بخش علمی باید با همکاری شما انجام بدهم، افزایش دانش در راستای کمک به ارتقاء و بهره‌وری در حوزه های تولید است. ١٠ سال است مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد را مطرح می کنند امّا از امسال، حوزه دانش بنیان را هم به حوزه اقتصاد اضافه کرده‌اند، اما این افزایش عملکرد و ارتقاء بهره‌وری محقق نخواهد شد، مگر اینکه دانش را به عرصه‌های کشاورزی ببریم و امروزه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به عنوان بزرگترین مرکز کشور است که در حوزه تولید دانش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی اقدامات خوبی انجام داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با تبریک عید سعید غدیر خم، گفت: امام علی(ع) در علوم کشاورزی «دانش بنیان» مرجع است در آن زمان حضرت علی کارهایی در حوزه کشاورزی مانند حفرچاه، حفر قنات و بحث حفظ آب و... انجام داده‌اند که بایستی با درس گرفتن از آنها، از این زاویه امام علی (ع) را به جامعه معرفی کنیم.

صرفه جویی، استفاده علمی برای تولید است

در ادامه مراسم حجت السلام و المسلمین جواد طاهری، امام جمعه کاشمر ضمن عرض تبریک فرارسیدن عید غدیر، گفت: برای استفاده صحیح از منابع و صرفه جویی در زمینه برداشت آب از منابع طبیعی، چاره ای نداریم جز اینکه، فعالیت های این حوزه با محور یافته های علمی، تحقیقاتی و فنی باشد.

وی اذعان کرد: با توجه به خشکسالی های متوالی و کاهش نزولات جوی و محدودیت منابع آبی، اگر آبیاری مزارع و باغات کشاورزی به همین شیوه غرق آبی و روش های کهنسالی انجام شود، طولی نخواهد کشید که با معضل کمبود آب در این حوزه مواجه شویم.

امام جمعه کاشمر بر ضرورت تغییر در الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی تأکید کرد و افزود: صرفه جویی به معنای استفاده نکردن نیست، بلکه استفاده صحیح و استفاده از اصول علمی و فنی برای تولید محصولات کمی و کیفی است.

در پایان محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به جهت تأمین امنیت غذایی کشور در سه موضوع اصلی« بحث حفظ کاربری اعراضی، تولید و تأمین محصولات کشاورزی با هدف برنامه ریزی و درون گرایی و تنظیم بازار کشاورزی» ورود پیدا کرده است.

وی بیان کرد: اهمیت این رسالت های گفته شده در این دوره دوچندان شده است که یکی وضعیت اقتصادی حاکم بر جهان و از آن طرف، تحریم های ظالمانه ای است که شرق و غرب بر حوزه امنیت غدایی و حوزه اقتصاد کشور ما روا داشتند تا از این طریق مردم جامعه را ناراضی و از بدنه نظام جدا کنند. دومین موضوع، بحث جنگ اوکراین و روسیه است که به یک عنوان این جنگ را جنگ غذا بیان می‌کنند که بیشتر تولیدات کالاهای اساسی از جمله ذُرّت، سویا و گندم در این دو کشور در سطح دنیا تولید می شود و با این جنگی که آغاز شد، عملاً مشکلات تأمین کالاهای اساسی دو چندان شده است که همه این عوامل باعث شده تا سیاست‌گذاران ما توجه ویژه‌ای به داخل کشور داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت های داخلی کشور استفاده کنیم.

آیین تجلیل از قهرمانان تولید در بخش کشاورزی شهرستان های کاشمر و کوهسرخ با حضور امام جمعه، فرماندار ، معاون مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ، مسئولین و روسای ادارات تابعه و کشاورزان نمونه در محل سالن همایش‌های مسیح دانشوری مرکز آموزش عالی شهرستان کاشمر برگزار شد و در پایان این مراسم از ۳۰ تن از قهرمانان تولید شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ در بخش های مختلف کشاورزی تقدیر بعمل آمد.

دانش آموز خبرنگار: ابوالفضل مودب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار