با حضور وزیر آموزش و پرورش؛

ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی در کشور آغاز شد

منابع حاصل از فروش املاک مازاد آموزش و پرورش در کمک به اجرای طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی به کار گرفته شود

تهران (پانا) - طرح «شهید دانش‌آموز رضا پناهی» به‌منظور ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی با جمعیت بیشتر از ۱۰ دانش‌آموز در سراسر کشور، با حضور وزیر آموزش و پرورش وارد مرحله اجرایی شد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی در کشور آغاز شد

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی برگرفته از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه‌های گسترده‌ای را به‌منظور ایمن‌سازی مدارس و مناسب‌سازی و ساماندهی فضای کالبدی محیط‌های آموزشی آغاز کرده است.

بر اساس طرح «شهید دانش‌آموز رضا پناهی» که مطالعات آن سال گذشته آغاز شد، حذف یا ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی کشور با جمعیت بیش از10 دانش آموز تا پایان سال1401، هدف‌گذاری شده است. این طرح در اقدامی جهادی و با همکاری نهادها، بنیادها و موسسات خیریه از جمله بنیاد برکت، عملیاتی می‌شود.

در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح که به‌صورت ارتباط ویدیو کنفرانس با ۳۱ استان کشور برگزار شد، «معصومه حمامی اصل» مادر شهید دانش‌آموز «رضا پناهی» نیز حضور داشت و به‌عنوان سفیر این طرح مدرسه‌سازی و محرومیت‌زدایی معرفی شد.

در‌ مراسم آغاز طرح «شهید رضا پناهی» ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، مسئولان بنیاد برکت و بنیاد علوی و سازمان‌های بسیج سازندگی، دانش‌آموزی و فرهنگیان، جمعی از خیران، جهادگران و معاونان و مشاوران وزیر آموزش و پرورش حضور داشتند.

‌پیش‌تر و در سال 1398، مدارس خشت و گلی نیز از فضاهای آموزشی کشور حذف و با مدارس ایمن جایگزین شد.

استفاده از منابع حاصل از فروش املاک مازاد آموزش و پرورش در طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی

وزیر آموزش و پرورش در این آئین تاکید کرد: منابع حاصل از فروش املاک مازاد آموزش و پرورش در کمک به اجرای طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی به کار گرفته شود.

نوری با تاکید بر اینکه موضوع عدالت آموزشی و تربیتی مطالبه مقام معظم رهبری و اهداف دستگاه تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: تحقق عدالت از شعارهای دولت سیزدهم است و باید فرصت‌های آموزشی برابر را برای همه ایجاد کنیم.

نوری تصریح کرد: توسعه عدالت آموزشی شکل‌های مختلف دارد که از فضا و تجهیزات تا معلم و محتوای مناسب را شامل می‌شود و در این طرح نیز با کمک خیرین حقیقی و حقوقی تلاش می‌کنیم در راستای تحقق عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی کار مثبت و موثری انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای طرح «شهید دانش آموز رضا پناهی»، بیان کرد: اولویت‌بندی فاز عملیاتی این طرح از بعد زمانی یعنی ابتدا مناطق سردسیر و سپس مناطق گرمسیر و از نظر جغرافیایی یعنی از مناطق صعب العبور انجام شود تا به مشکلات ناشی از تغییر فصل برنخوریم.

نوری در ادامه تاکید کرد که مدیران کل آموزش و پرورش در خصوص تعیین تکلیف املاک مازاد و فروش آن‌ها برای کمک به اجرای طرح «شهید پناهی» و امر مدرسه‌سازی همت و سرعت عمل بیشتری داشته باشند تا طبق زمان پیش‌بینی شده بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی ضمن قدردانی از همراهی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، خیرین مدرسه‌ساز، بسیجیان و جهادگران در طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی بالای 10 دانش‌آموز، اظهار داشت: نیمی از مدارس بهره‌برداری شده در سال‌های اخیر با مشارکت خیرین ساخته شده است و در اجرای طرح «شهید دانش‌آموز رضا پناهی» نیز در برخی استان‌ها می‌توانیم از ظرفیت صنایع، شرکت‌های بزرگ و بانک‌‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان بهره‌مند شویم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جمعیت دانش‌آموزان کشور از سال 1390 تا امروز، حدود 4 میلیون نفر افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: در کنار این موضوع مسائل ناشی از مهاجرت‌ها، تغییر توازن جمعیتی و افزایش تراکم دانش آموز در بعضی مناطق موضوعات فرهنگی و اقلیمی را نیز اضافه کنید تا اهمیت توجه به مساله آموزش و پرورش و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای دانش آموزان بیشتر روشن شود.

نوری در پایان با اشاره به رشد اعتبارات مدرسه سازی، اضافه کرد: با این وجود به دلایل گفته شده به علاوه تورم، فرسودگی مدارس و وقوع بالایای طبیعی در کشور که همواره مشکلاتی را ایجاد کرده است، نیاز به ایجاد فضاهای آموزشی بیشتر همچنان ادامه دارد و منابع موجود پاسخگوی نیاز این حوزه نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار