دیدار وزیر امور محلی و محیط‌زیست سوریه با شهردار تهران

تهران (پانا) - حسین مخلوف به همراه هیات همراه با علیرضا زاکانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
دیدار وزیر امور محلی و محیط‌زیست سوریه با شهردار تهران

به گزارش شهرداری تهران، حسین مخلوف وزیر امور محلی و محیط زیست سوریه به همراه شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران و هیأت همراه صبح امروز پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور در ساختمان شهرداری تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این دیدار با تاکید بر این موضوع که رابطه ایران و سوریه فراتر از رابطه ۲ کشور است، گفت: پیوستگی و دلدادگی ۲ ملت و رهبران آن در جهت اهداف مشترک است و این ارتباط از زمان مرحوم حافظ اسد برقرار بوده و امروز این رابطه به اوج خود رسیده است.

شهردار تهران افزود: اعتقاد ما این است تجارب و داشته‌های ما در تهران باید تقدیم ملت سوریه شود تا آنها بتوانند از تمام ظرفیت موجود استفاده کنند و به ساخت سوریه سرعت دهند.

زاکانی با اشاره به جمعیت موجود در تهران گفت: جمعیت شب در شهر تهران ۱۰ میلیون نفر است (ساکن قطعی) و این جمعیت در طول روز با افزایش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری به ۱۳.۵ میلیون نفر می‌رسد.

شهردار تهران ادامه داد: ناظر به توسعه شهر تهران باید بیان کنم پیش تر توسعه تهران به شکل شمالی و جنوبی بود و امروز این توسعه شرقی و غربی شده و به همین دلیل تهران دارای بافت سنتی و قدیمی است و آثار باستانی پیدا شده در پایتخت ایران نشان می‌دهد تهران قدمتی ۷ هزار ساله دارد.

زاکانی با بیان این مطلب که تهران ۲۳۷ سال است که پایتخت ایران شده است، گفت: بافت قدیمی و تاریخی در کنار بافت جدید موجودیت تهران را شکل داده است و ما برای رفع مشکلات و ایجاد ایمنی بیشتر و شرایطی که تهرانی زیباتر و ایمن تر بسازیم در حال باز پطراحی تهران بر محور حمل و نقل عمومی هستیم.

وی تصریح کرد: توسعه و بازسازی شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی به ویژه مترو به این گونه است که در شعاع ۸۰۰ متری ایستگاه‌های مترو بارگذاری و بازطراحی مبتنی بر ایستگاه‌های مترو انجام می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: در این طرح به دنبال رسیدن به ۵ تا ۶ هدف هستیم، زیرا با این اقدام (بارگذاری در شعاع ۸۰۰ متری ایستگاه مترو) عددی بالغ بر ۵۰ درصد تهران نوسازی می‌شود و در کنار این نوسازی به ایمنی دست پیدا خواهیم کرد.

زاکانی با بیان این مطلب که در تهران ۳ گسل فعال وجود دارد، گفت: بازسازی با محوریت حمل و نقل عمومی به ما کمک می‌کند تا بر مشکل ترافیک و آلودگی هوا غلبه و در ادامه نیز هویت ایرانی- اسلامی خود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: هدف دیگری که در این اقدام دنبال می‌شود این است که به باز طراحی کارکردی شهر دست پیدا کنیم و در ادامه نیز بتوانیم برای ساکنان کلانشهر تهران تأمین مسکن کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که با بلند مرتبه سازی فضای سبز و امکانات بهداشتی در شهر افزایش پیدا می‌کند، بیان کرد: یکی دیگر از اهداف ما در طرح بازسازی شهری این است که با جذب اعتبارات لازم ناشی از مشارکت به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کنیم، زیرا عمده ترین پول شهرداری تهران به شکل درآمد - هزینه است.

زاکانی با تاکید بر لزوم افزایش پیوستگی تهران و دمشق از بعد خواهر خواندگی خاطرنشان کرد: افقی ۱۰ ساله برای شهر تهران دنبال می‌شود تا تهران به تهران دیگری تبدیل شود و در این مسیر خوبی‌ها و زیبایی‌ها بماند و مشکلات شهر برطرف شود.

وی با اشاره به این مطلب که شهر تهران ۱۳ هزار هکتار فضای سبز داخلی و ۴۵ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی دارد، تصریح کرد: در موضوعات مختلف از جمله پسماند می‌توانیم به دوستان خود در کشور سوریه کمک کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه پسماند روزانه ۷ هزار تن در شهر تهران تولید می‌شود و ما به دنبال این هستیم با تولید انرژی، گرانول و کمپوست زباله به حداقل ممکن برسد و آن حداقل نیز در مسیر تأمین مواد مختلف مصرف شود.

زاکانی با اشاره به توانمندی مدیریت شهری پایتخت در تأمین مایحتاج مورد نیاز از طریق میادین میوه و تره بار تاکید کرد: در حوزه سلامت، مترو، حمل و نقل هوشمند و ایجاد ارائه خدمات مطلوب می‌توانیم با دوستان خود در سوریه تبادل تجربیات داشته باشیم.

شهردار تهران گفت: در حوزه کالا و خدمات ۴۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ به نام شهروند فعال است که می‌توانیم این خدمت را به دمشق و سایر قسمت‌ها توسعه دهیم و در بعد فنی و عمرانی نیز تهران تجربه خوبی در زمینه ابنیه، پل سازی، احداث بزرگراه و آزادراه و جمع آوری آب‌های سطحی دارد که آن را می‌توانیم در اختیار قرار دهیم.

در ادامه دیدار حسین مخلوف وزیر امور محلی و محیط زیست سوریه در سخنانی با بیان این مطلب که یکی از وجوه اشتراک ایران و سوریه داشتن شهرهایی با قدمت بالاست، گفت: باید از شهرهای دارای قدمت بالا محافظت شود و در کنار این حفاظت شهری از تکنولوژی نیز بهره برد.

وزیر امور محلی و محیط زیست سوریه افزود: شهر دمشق از قدیمی ترین شهرهای خاورمیانه است و از بافت قدیمی آن باید محافظت شود و استانداری‌ها نیز بر این اصل پایبند هستند، گفت: در برنامه ریزی های انجام شده توسعه فضای سبز در اولویت قرار دارد و می‌خواهیم در حاشیه شهر نیز کمربند سبزی ایجاد کنیم.

مخلوف با تاکید بر اهمیت محیط زیست، انرژی تجدید پذیر، نیروگاه‌های برق، گاز، و شبکه حمل و نقل گفت: ما برای حفظ منابع سبز خود از کارشناسان خواستیم وارد متن جامعه شوند، زیرا یکی از مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های ما مسئله تجمیع پسماند و تولید انرژی از آن است که در این مسیر از شرکت‌های سرمایه گذار دعوت به همکاری مشترک می‌کنیم.

وی ادامه داد: از گذشته مطالعات خود را در حوزه مترو دنبال کردیم و این امر در صدر کارهای ما قرار دارد و امروز نیز برنامه مذاکره جهت خرید اتوبوس در دستور کار قرار دارد و این برای ما مهم است که با شرکت‌ها و سرمایه گذاران وابسته به ایران رابطه همکاری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار