گزارش تیم ارزیاب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از زلزله بندر خمیر‌

تهران (پانا) - بنابر گزارش تیم ارزیاب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از زلزله ۱۱ تیرماه بنادر خمیر و کنگ، عمده خسارت در روستای سایه‌خوش حد فاصل بندر خمیر تا بندر لنگه رخ داده است. این روستا به صورت تقریبی دارای ۳۷۵ خانوار است و بر اساس ارزیابی‌های اولیه صورت گرفته عمده ساختمان‌های منطقه غیراصولی ساخته شده است.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
گزارش تیم ارزیاب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از زلزله بندر خمیر‌

به گزارش وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تیم ارزیاب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اولین ساعات صبح روز ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ پس از زلزله های نیمه شب در مناطق زلزله‌زده توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان حضور یافت.بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، عمده خسارت در روستای سایه خوش حدفاصل بندر خمیر تا بندر لنگه رخ داده است. این روستا به صورت تقریبی دارای ۳۷۵ خانوار است و بر اساس ارزیابی‌های اولیه صورت گرفته عمده ساختمان‌های منطقه غیراصولی ساخته شده است.

بیشترین تخریب در منطقه مربوط به ساختمان‌های قدیمی است که با سنگ و ملات گل و سقف‌های چوبی با پوشش ضخیم کاهگل احداث شده است.

گروه بعدی ساختمان‌هایی هستند که در سال‌های اخیر با بلوک ساخته شده‌اند ولی در این ساختمان‌ها شناژهای قایم و افقی اجرا نشده است. این ساختمان‌ها دچار آسیب عمده شده اما در بیشتر موارد سقف آن‌ها ریزش نداشته است.

در ساختمان‌های محدودی که شناژ قائم و افقی در آن‌ها به صورت اصولی رعایت شده، ترک خوردگی‌های جزئی به‌دلیل عدم رعایت جزییات اجزای غیر سازه‌ای دیده می‌شود و بعضا سالم هستند.

پایداری مسجد بزرگ روستا که دارای سازه بتنی است به طور کلی حفظ شده است ولی خسارت‌هایی در بخش‌های نما در آن مشاهده می‌شود.

در پل‌های نزدیک به کانون زلزله، ترک‌خوردگی‌هایی در محل اتصال پل به خاکریز جاده مشاهده می‌شود که در ساعات اولیه پس از زلزله، عوامل راهداری با پر کردن ترک‌ها با آسفالت به صورت موقت مشکل را مرتفع کرده تا عبور و مرور امکانپذیر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار