گفت‌وگوی پانا با سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

مسئولیت تعیین قیمت سیمان و فولاد در طرح نهضت ملی مسکن بر عهده چه نهادی است؟

فعلاً فکری راجع به قیمت‌گذاری نکرده‌ایم

تهران (پانا) - سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که این روزها مسئولیت کارگروه فولاد و سیمان را برای تأمین مصالح نهضت ملی مسکن بر عهده دارد با بیان اینکه این کارگروه صرفاً مدیریت زنجیره تأمین این دو کالا را بر عهده دارد، عنوان کرد که این کارگروه فعلاً قرار نیست وارد موضوع تعیین قیمت این دو کالا شود.

کد مطلب: ۱۳۱۹۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مسئولیت تعیین قیمت سیمان و فولاد در طرح نهضت ملی مسکن بر عهده چه نهادی است؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم تأمین سالیانه یک‌میلیون مسکن بود و ازاین‌جهت طرحی با عنوان طرح نهضت ملی مسکن راه‌اندازی شد. این طرح در مسیر اجرا با فراز و نشیب‌های بسیار زیادی همراه بود، از تأمین زمین برای اجرای این طرح گرفته تا روبرو شدن با افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی.

مخاطرات تعیین قیمت دستوری سیمان و فولاد

مدتی قبل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئولیت تشکیل کارگروه فولاد و سیمان را برای تأمین مصالح نهضت ملی مسکن بر عهده گرفت اما مشخص نبود که آیا تعیین قیمت مصالح به‌کاربرده شده در طرح نهضت ملی مسکن هم بر عهده این کارگروه است یا خیر.

مخاطرات تعیین قیمت دستوری این مصالح ازاین‌جهت است که ممکن است فرصتی برای رانت ایجاد شود. اگر قیمت دستوری مصالح برای طرح نهضت ملی مسکن کمتر از قیمت سیمان و فولادی باشد که در بازار به فروش می‌رود چه ضمانتی وجود دارد که این نوع کالاها سر از بازار آزاد درنیاورند و طرح نهضت ملی مسکن بی‌نصیب بماند؟

مرکز تحقیقات مسکن به دنبال مدیریت زنجیره تأمین مصالح است

محمد حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا درباره جزییات راه‌اندازی کارگروه تأمین فولاد و سیمان گفت: «مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی عموماً وارد موضوع قیمت‌گذاری نمی‌شود و بیشتر به دنبال مدیریت زنجیره تأمین مصالح است.»

وی افزود: «موضوع این است که باید به نحوی این طرح مدیریت شود که با کوتاه‌ترین واسطه دست سازنده برسد. در مرکز تحقیقات و مخصوص این کارگروه درباره قیمت مصالحی مانند سیمان و فولاد بحثی نمی‌شود.»

تشکیل کارگروهی برای بررسی مسائل فنی مصالح

حیدری درباره شرح وظایف کارگروه تأمین فولاد و سیمان گفت: «در این کارگروه یکی از موضوعاتی که بررسی می‌شود در ابتدای به ساکن مسائل فنی است، برای مثال اینکه چه نوع سیمان‌هایی در کشور نیاز داریم. گذر از سیمان پرتلند را در دستور کار داریم که سیمان آمیخته را شکل دهیم. وقتی ما از سیمان صحبت می‌کنیم نیاز به یک سبد متنوعی از سیمان‌ها داریم زیرا در یکجایی از سیمان انتظار چسبندگی داریم و در جای دیگر از سیمان انتظار مقاومت داریم پس باید سبدی از همه محصولات سیمان داشته باشیم.»

وی افزود: «در حوزه فولاد هم همین است. انواع مقاطع و ستون‌ها را نیاز داریم که مباحث فنی را در آن دنبال می‌کنیم و در این موضوع هم مدیریت زنجیره تأمین بر عهده این کارگروه است.»

فعلاً فکری راجع به قیمت‌گذاری نکرده‌ایم

حیدری با بیان اینکه در این کارگروه فعلاً فکری راجع به قیمت‌گذاری نکرده‌ایم، گفت: «در شرایط فعلی فکری راجع به قیمت نداریم و حالا شاید اگر به‌مرور جلو رفتیم و نیاز شد به این موضوع ورود پیدا خواهیم کرد اما اکنون چنین چیزی را در دستور کار نداریم.»

وی افزود: «در شرایط کنونی اصلاً نمی‌توان بحثی راجع به قیمت‌ها داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار