مهمترین روش‌های کلاهبرداری سایبری‌ را بشناسید

تهران (پانا) - سارقان سایبری علاوه بر نامرئی‌بودن به‌دلیل استفاده از هوششان تا زمان لو رفتن شگرد، موفق هستند و به اهداف‌شان می‌رسند و مردم را نقره داغ می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین روش‌های کلاهبرداری سایبری‌ را بشناسید

‌هنوز هم بهترین روش‌ها را بکار می‌گیرند تا بتوانند در کار خود موفق شوند و به آسانی حساب‌های افراد را خالی کرده و طعمه‌های خود را نقره داغ کنند. متاسفانه هنوز با وجود صدها بار هشدار از سوی پلیس و رسانه‌ها در مورد جرایم سایبری و کلاهبرداری‌ها، باز هم مردم گرفتار روش‌های قدیمی می‌شوند.

جدیدترین روش کلاهبرداری چیست؟

‌جدیدترین روش کلاهبرداران اینترنتی ارسال پیامک‌های حاوی بدافزار است. مدتی است که با گسترش استفاده از فضای مجازی‌ کلاهبرداران هم در این حوزه فعال شده و با روش‌های جدید قصد دارند مردم را نقره‌داغ کنند.

جدیدترین روش کلاه‌برداری ارسال پیامک‌های حاوی بدافزار است تا از این طریق مجرمان به‌راحتی به اطلاعات بانکی افراد و اطلاعات گوشی آن‌ها دسترسی پیدا کرده و دست به کلاه‌برداری بزنند.

بیشتر این کلاهبرداری‌ها با نام سامانه ثنای قوه قضاییه انجام می‌شود و افراد لینک احضاریه قضایی را برای شهروندان ارسال می‌کنند و با توجه به این‌که در این پیامک ارسالی لینکی حاوی بدافزار وجود دارد افراد بعد از کلیک روی این لینک گرفتار بدافزار می‌شوند.

برخی نیز به بهانه مشاهده ثنا اطلاعات بانکی خود را وارد کرده و دقایقی بعد حسابشان خالی می‌شود.

در ماه‌های اخیر هفته‌ای نیست که پلیس یا قوه قضاییه نسبت به این کلاه‌برداری هشدار ندهند و اعلام نکند که ابلاغیه‌های قضایی به‌هیچ‌عنوان با شماره‌های شخصی ارسال نشده و سرشماره‌هایی که ابلاغیه‌های قضایی را اعلام می‌کنند دارای عنوان هستند. ضمن این‌که به‌هیچ‌وجه با شماره‌های شخصی یا پیامک‌های تبلیغاتی ابلاغیه قضایی ارسال نمی‌شود.

برای‌اینکه در دام این کلاه‌برداری گرفتار نشویم بهترین کار این است که هر پیامکی با عنوان ابلاغیه قضایی با شماره‌های متفرقه و بدون اسم در سرشماره ارسال شد را باز نکرده و آن را حذف کنیم.

کلاهبرداری کارت به کارت هنوز ادامه دارد

یکی از روش‌های کلاه‌برداری قدیمی که در اواخر دهه هشتاد روی بورس بود و هزاران نفر را قربانی طمع کرد، روش برنده شدن در مسابقات صداوسیما یا قرعه‌کشی بود.

در این روش افراد به اسم مجری تلویزیون و رادیو یا یک شرکت با طعمه‌های خود تماس گرفته و به این بهانه که آن‌ها برنده‌ قرعه‌کشی و جایزه نقدی شده‌اند از افراد می‌خواستند به پای دستگاه عابربانک رفته تا جایزه خود را دریافت کنند.

‌‌وقتی مجرمان افراد ساده‌لوح را پای دستگاه عابر بانک می‌کشیدند با چرب‌زبانی و تغییر زبان دستگاه، به‌جای این‌که پولی به حساب افراد بیاید پول از حساب آن‌ها خارج و به حساب کلاهبرداران واریز می‌شد.

این روش بالاخره پس‌ از هشدارهای بسیار رو به فراموشی بود اما اخیرا با ورود شبکه‌های اجتماعی بار دیگر این روش در واتساپ و به اسم اپراتور تلفن‌ همراه و صداوسیما ادامه یافته و آن‌ها به بهانه این‌که در مسابقه یا قرعه‌کشی برنده شده‌اید افراد را سرکیسه می‌کنند.

تنها راه جلوگیری از این کلاه‌برداری این است که بدانیم اگر قرار است پولی به حساب‌مان واریز شود نباید به دستگاه عابر بانک مراجعه کنیم و تنها کافی است که شماره کارت را برای افراد ارسال کنیم. همچنین اگر پیامکی حاوی کد برایمان ارسال شد نباید آن کد را در اختیار افراد دیگر قرار دهیم چرا که با آن کد آن‌ها می‌توانند بازهم ما را مورد کلاهبرداری قرار دهند.

فیشینگ روشی قدیمی اما ادامه‌دار

یکی از اولین جرایم اینترنتی در کشور فیشینگ بود. مجرمان مجازی با طراحی سایت‌های مشابه سایت اصلی با کمترین تغییرات اقدام به فروش کالا می‌کردند.

در این روش افراد وقتی برای پرداخت اینترنتی وارد صفحه درگاه بانک می‌شدند و عملیات را انجام می‌دادند با هشدار خطای عملیات روبه‌رو می‌شدند، این در حالی است که مجرمان پیشین با ساخت سایتی شبیه‌ به سایت اصلی افراد را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت و بس پس‌از بدست آوردن تمامی اطلاعات حساب آن‌ها به‌راحتی دقایقی بعد حساب را خالی می‌کردند.

این البته این روش تا پیش‌از فعال‌سازی رمز‌های پویا بسیار کلاه‌برداری روی بورسی بود، اما هنوز هم با این‌وجود برخی افراد با کلیک‌های اشتباه پول‌های خود را از دست می‌دهند.

مهم‌ترین روش برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران فیشینگ رعایت پروتکل htpp است. همچنین اگر می‌خواهید وارد درگاه سایت بانکی شوید آن را خودتان به‌صورت دستی وارد کنید چرا که کلاهبرداران با ساخت سایت‌های جعلی که تنها یک حرف آن با سایت اصلی متفاوت است اقدام به فیشینگ و تخلیه حساب شما می‌کنند.

خرید با طعم کلاهبرداری

یکی دیگر از روش‌های مورد اقبال کلاهبرداران، اسکیمر است. در این روش، مجرمان با قرار دادن قطعه‌ای به نام اسکیمر، کارت‌بانکی را کپی کرده و به‌آسانی به تمام اطلاعات کارت دسترسی پیدا می‌کنند و بعد از این‌که خودتان رمز را به فرد می‌گویید، اجازه می‌دهید تا آنها هم کارت‌بانکی شما را داشته باشند.

‌مجرمان اسکیمری که بیشتر در پوشش دستفروش کنار خیابان ظاهر می‌شوند، بعد از کپی‌کردن اطلاعات بانکی آن‌ها را روی کارتی خام پیاده کرده و بعد با دانستن رمز اول که خودتان گفته‌اید، با کارت‌تان شروع به خرید طلا و اقلام باارزش می‌کنند.

تنها راه گرفتار نشدن در دام اسکیمری‌ها این است که همیشه خودتان رمز کارت را وارد کنید.

جامعه ۲۴‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار