راستینه در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد؛

آموزش و پرورش باید به‌ سمت کار تحولی و بنیادین در حوزه تربیت و مهارت‌آموزی حرکت کند

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را ضروری دانست و گفت آموزش و پرورش باید به سمت کار تحولی و بنیادین در محور قرار دادن حوزه تربیت و مهارت‌آموزی ‌حرکت کند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش باید به‌ سمت کار تحولی و بنیادین در حوزه تربیت و مهارت‌آموزی حرکت کند

احمد راستیه در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی، اظهار کرد: «اقدامات بسیار خوبی در سال‌های گذشته در آموزش و پرورش انجام شده است؛ خروجی آن را ما در سیل عظیم نوجوانان و جوانان عاشق امام زمان و هیأت‌‌های مذهبی شاهد و ناظر هستیم. اجرای سرود سلام فرمانده نشان داد که چه ظرفیت تربیتی در مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد و چقدر معلمان عزیز ما در سال‌های گذشته ایثارگرانه نقش‌آفرینی کردند.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: «اما حقیقتاً ما با آموزش و پرورش تراز انقلاب فاصله زیادی داریم نیازمندیم که بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به جد مورد توجه قرار گیرد. امروز سند تحول به صورت کامل اجرا نمی‌شود و تمام بدنه آموزش و پرورش نسبت به آن توجیه نیست و شبکه مدیران، معلمان و فرهیختگان نسبت به اجرای آن آموزش‌های لازم را ندیده‌اند یا در برخی از نهادها گزارش می‌شود که اهتمام به اجرای سند تحول وجود ندارد.»

وی بیان کرد: «بنابراین من فکر می‌کنم آموزش و پرورش ما باید به سمت کار تحولی و بنیادین در محور قرار دادن حوزه تربیت و مهارت‌آموزی در عرصه‌های مختلف در بین دانش‌آموزان حرکت کند.»

راستینه ادامه داد: «نظام آموزش و پرورش ما به جای نظام حافظه‌‌محور که بعضاً حجم انبوهی از داده‌ها را در ۱۲ سال دوره آموزشی به دانش‌آموزان دیکته می‌کند و بعضاً خروجی‌های مؤثری در افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان ندارد، باید این رویه را اصلاح کند و به سمت افزایش برنامه‌های مهارت‌محور مخصوصاً در حوزه‌های اجتماعی، خانوادگی، علمی و آموزشی حرکت کند و نظام آموزش و پرورش ما در هم تنیده شود.»

همه مولفه‌های آموزشی باید با نگاه پرورشی و تربیتی ارائه شود

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با بیان اینکه ما نظام آموزش جدا و پرورش جدا نداریم، گفت: «همه مولفه‌های آموزشی باید با نگاه پرورشی و تربیتی ارائه شود لذا نگاه و رفتار معلم و فضای آموزشی به عنوان سازمان یاددهنده تلقی می‌شوند.»

وی با بیان اینکه ما نیازمند افزایش مشارکت دانش‌آموزان در حوزه‌های آموزشی هستیم، افزود: «امروز نیازمند یک سازمان یاددهنده و یادگیرنده به هم پیوسته هستیم؛ همانطور که دانش‌آموزان در این سازمان یاددهنده حضور می‌یابند و در این سازمان آموزش می‌بینند و مولفه‌های مهارتی و تربیتی‌شان ارتقا پیدا می‌کند، به همین میزان هم مدارس ما باید از ظرفیت‌های مختلف نخبگان دانش‌آموزی برای ارتقای شاخص‌های خود بهره بگیرد.»

راستیه در پایان خاطرنشان کرد: «ما در سال‌های گذشته در حوزه پرورشی دچار غفلت شدیم؛ حوزه پرورشی در آموزش و پرورش ما کاملاً نادیده انگاشته شد. در روزهایی سند ۲۰۳۰ به عنوان یک سند متأسفانه آموزشی که به دنبال تغییر رفتارهای تربیتی دانش آموزان ما بود، مورد توجه قرار گرفت. امروز انتظار می‌رود آموزش و پرورش ما با یک کار تحولی؛ با مبنا قراردادن سند تحول بنیادین، در هم آمیختگی حوزه آموزش و پرورش و اصلاح نظام‌نامه آموزشی از آموزش به سمت مهارت و قرارگرفتن محور تربیتی حرکت کند و با تحول در حوزه کلاس‌ها، آموزش و مدارس به سمت آموزش و پرورش متحول گام برداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار